• Deaez

Oansvariga föräldrar

Bor i ett område där man ser föräldrar har konstigt beteende mot ett barn på 4 år. Första man noterade är att de höll inte barnet i handen,inte lyfter elle rbär barnet, eller går tillsammans med barnet i barnvagn som andra föräldrar i området gör. Direkt när barnet kunde gå slutade man använda barnvagn. De har hoppat över dagis förskola. Barnet tycks vara väldigt isolerat hemma inne i bostaden hela dagarna. Föräldrarna har separerat. När mannan bodde i bostaden såg man barnet oftare ute med mamman. Pappan verkar vara väldigt isolerat. Förra helgen senaste veckan har jag sett pappan ute 2 gånger, barnet 1 gång. Man ser aldrig barnets far morföräldrar besöka. Man ser aldrig föräldrarna vara med andra, kommer aldrig andra till deras bostad. Mamman flyttade för några månader sedan. Senaste månaden har jag sett mamman 2 gånger, barnet tycks vara hos pappan som verkar vara väldigt isolerad, går sällan ut. Är detta normalt beteende eller är föräldrarna oansvariga lata?

• Svar på tråden Oansvariga föräldrar
  • Anonym (Mira)

Man slutar inte med barnvagn tidigt för att man är lat, det är tvärtom. 

Ge föräldrarna lite slack, de genomgår en separation och det är ingen lätt sak för de flesta. 

• Deaez

Jämfört med andra föräldrar i området, slutade dom gå med vagn, direkt när barnet kunde gå. Håller sällan barnet i handen, lyfter eller bär barnet

Är det  vanligt man ser en 4 åring ute en gång i veckan när jag ser andra 4 åringar i området ute betydligt mer? Är det vanligt man hoppar över både dagis förskola?

• Anonym (A)
    Deaez skrev 2025-11-16 13:54:17 följande:

Jämfört med andra föräldrar i området, slutade dom gå med vagn, direkt när barnet kunde gå. Håller sällan barnet i handen, lyfter eller bär barnet

Är det  vanligt man ser en 4 åring ute en gång i veckan när jag ser andra 4 åringar i området ute betydligt mer? Är det vanligt man hoppar över både dagis förskola?

Har inte full koll på vad grannar gör eller inte gör, det är fullt upp med annat.
  • Anonym (Mira)

Men vi vill barnet hålla i handen? Vill barnet bli buret? Barn är precis som folk i allmänhet, väldigt olika. Vissa barn gillar att åka vagn, andra inte. Om du tror att det är lättare för den vuxna att skippa vagnen har du nog inte så mycket erfarenhet av barn.

Hur vet du att barnet inte går i förskola eller är ute mer än när du ser dem? 

• Anonym (E)

Låt dem vara, det här är så sjukt, jag är hemma med mitt yngsta barn på heltid, visst kan vi gå promenader i området men oftast åker vi iväg och gör saker, så grannarna ser ju inte oss hela tiden, hålla handen gör vi när vi går över gatan eller om det är mycket folk runtomkring, annars har inget av mina barn velat hålla handen i takt med att de blev större, bära barnen slutade jag med när de kunde börja gå, visst om de trillar eller så men varför ska jag bära runt på barnen när de kan gå själva? 

• Tow2Mater

Skrämmande med grannar som TS som håller koll på allt och alla och tror de ser allt, vilket de naturligtvis inte gor. Forsummar du inte dina egna barn TS om du sitter i fonstret hela dagarna? Låt denna stackars familj vara, de har säkert nog med att hantera sin separation och behover ingen onodig anmälan från en nyfiken Karen granne.

• Spucks

Skaffar dig ett jobb eller en vettig hobby. Du har tydligen alldeles för tråkig.

• Deaez

Jävligt moget påhopp jag ska skaffa mig en hobby för jag kanske oroar mig för ett barn som är inlåst hela dagarna pga oansvariga lata föräldrar?

Är du vuxen själv veller?

Så det är skrämmande man reagerar på ett barn på 4 år inte får vara ute på dagarna jämfört med andra barn i samma ålder?

Ni som hoppar på mig, hoppas verkligen INTE ni är föräldrar till små barn anser detta är OK beteende!

• Deaez

Hur vet jag barnet inte går i skolan?

För jag ser när andra ansvariga föräldrar går med sina barn, lämnar barnen hämtar barnen, men inte dessa föräldrar, för dessa föräldrar är inne hela dagarna med barnet i bostaden!

Dom har nära till både dagis förskola, såg aldrig barnet där!

Oj jäklar man blir fan riktigt mörkrädd läsa vissa kommentarer här

• Spucks
    Deaez skrev 2025-11-16 16:47:05 följande:

Jävligt moget påhopp jag ska skaffa mig en hobby för jag kanske oroar mig för ett barn som är inlåst hela dagarna pga oansvariga lata föräldrar?

Är du vuxen själv veller?

Så det är skrämmande man reagerar på ett barn på 4 år inte får vara ute på dagarna jämfört med andra barn i samma ålder?

Ni som hoppar på mig, hoppas verkligen INTE ni är föräldrar till små barn anser detta är OK beteende!

Du ska skaffa dig en vettig hobby för att din aktuell hobby - att spana på en grannfamilj hela dagen - är verkligen inte frisk.
Svar på tråden Oansvariga föräldrar