• Deaez

Oansvariga föräldrar

Bor i ett område där man ser föräldrar har konstigt beteende mot ett barn på 4 år. Första man noterade är att de höll inte barnet i handen,inte lyfter elle rbär barnet, eller går tillsammans med barnet i barnvagn som andra föräldrar i området gör. Direkt när barnet kunde gå slutade man använda barnvagn. De har hoppat över dagis förskola. Barnet tycks vara väldigt isolerat hemma inne i bostaden hela dagarna. Föräldrarna har separerat. När mannan bodde i bostaden såg man barnet oftare ute med mamman. Pappan verkar vara väldigt isolerat. Förra helgen senaste veckan har jag sett pappan ute 2 gånger, barnet 1 gång. Man ser aldrig barnets far morföräldrar besöka. Man ser aldrig föräldrarna vara med andra, kommer aldrig andra till deras bostad. Mamman flyttade för några månader sedan. Senaste månaden har jag sett mamman 2 gånger, barnet tycks vara hos pappan som verkar vara väldigt isolerad, går sällan ut. Är detta normalt beteende eller är föräldrarna oansvariga lata?

• Svar på tråden Oansvariga föräldrar
  • Anonym (Mira)

Hur vet du att pappan inte har köpt en bil till om mamman har den gamla? Hur vet du att barnet inte går på förskola andra tider än du är van vid? Att de inte är ute andra tider än du brukar vara ute eller titta ut? 

På en innergård eller bostadsområde ser man ofta samma människor och vissa ser man väldigt sällan. Det behöver inte betyda att de inte går ut. De kanske bara går ut andra tider än man själv. 

Pappan kanske jobbar tidiga morgnar eller sena kvällar eller nätter? 

Men det kan också vara så att han är deprimerad och inte riktigt mäktar med. Man vet inte vad som försiggår bakom stängda dörrar 

• Anonym (G)
    Anonym (K) skrev 2025-11-17 04:57:01 följande:

Och jag och mitt barn är skadade av det som hände efter att en person på felaktiga grunder gjorde en orosanmälan till socialtjänsten. Det är ett trauma vi tvingas leva med. 

Man ska vara väldigt försiktig med att agera baserat på gissningar och vaga aningar. 

Jag har aldrig påstått att man ska orosanmäla familjer till socialtjänsten på lösa grunder! 

Men börjar man misstänka att ett barn far illa så tycker jag att de är bra att vara uppmärksam på det barnet.
  • Anonym (K)
    Anonym (G) skrev 2025-11-17 08:34:09 följande:
    Jag har aldrig påstått att man ska orosanmäla familjer till socialtjänsten på lösa grunder! 

Men börjar man misstänka att ett barn far illa så tycker jag att de är bra att vara uppmärksam på det barnet.
    Och det håller jag med om! :) 
  • Anonym (Jjj)
    Deaez skrev 2025-11-16 13:54:17 följande:

Jämfört med andra föräldrar i området, slutade dom gå med vagn, direkt när barnet kunde gå. Håller sällan barnet i handen, lyfter eller bär barnet

Är det  vanligt man ser en 4 åring ute en gång i veckan när jag ser andra 4 åringar i området ute betydligt mer? Är det vanligt man hoppar över både dagis förskola?

Min son fyller 4 om några månader och jag orkar knappt bära honom mer än ett litet tag. Går absolut inte runt och bär honom när jag är ute. Han har en lillasyster på 9 månader som åker vagn, vi har en syskonvagn också men använder knappt den, han går nästan alltid. Håller i handen gör jag inte heller hela tiden utom om det är någonstans där något farligt kan hända typ vid tågspår eller när vi går över vägen , ofta håller han i vagnen eller går helt själv men håller koll såklart.

Att en 4-åring går själv istället för att bli buren eller åka vagn är nog vanligare än tvärtom. Har du själv barn? 

Att vara ute bara en gång i veckan är såklart inte bra men är du säker på att de inte går ut mer? Är du hemma hela tiden och har koll på varje gång de går ut? Och hur vet du att barnet inte går i förskola? Jag har aldrig haft sån koll på någon granne så jag skulle kunna svara på hur ofta de går ut. Och då har jag ändå bara bott i lägenhet och radhus och har grannar vägg i vägg. 

Jag tror definitivt det är bättre för en 4-åring att gå i förskola än att inte göra det.. Men det är ju inget man måste göra så tror inte bara det är grund för orosanmälan. 

• Anonym (G)
    Anonym (Jjj) skrev 2025-11-17 09:14:58 följande:

Min son fyller 4 om några månader och jag orkar knappt bära honom mer än ett litet tag. Går absolut inte runt och bär honom när jag är ute. Han har en lillasyster på 9 månader som åker vagn, vi har en syskonvagn också men använder knappt den, han går nästan alltid. Håller i handen gör jag inte heller hela tiden utom om det är någonstans där något farligt kan hända typ vid tågspår eller när vi går över vägen , ofta håller han i vagnen eller går helt själv men håller koll såklart.

Att en 4-åring går själv istället för att bli buren eller åka vagn är nog vanligare än tvärtom. Har du själv barn? 

Att vara ute bara en gång i veckan är såklart inte bra men är du säker på att de inte går ut mer? Är du hemma hela tiden och har koll på varje gång de går ut? Och hur vet du att barnet inte går i förskola? Jag har aldrig haft sån koll på någon granne så jag skulle kunna svara på hur ofta de går ut. Och då har jag ändå bara bott i lägenhet och radhus och har grannar vägg i vägg. 

Jag tror definitivt det är bättre för en 4-åring att gå i förskola än att inte göra det.. Men det är ju inget man måste göra så tror inte bara det är grund för orosanmälan. 

Varför missade du att barnet slutade åka i vagn så snart det kunde gå? Att jämföra med en 4-åring blir konstigt.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (G) skrev 2025-11-17 11:25:56 följande:
    Varför missade du att barnet slutade åka i vagn så snart det kunde gå? Att jämföra med en 4-åring blir konstigt.
    Ja det är väl mer ovanligt. Fast beror ju på vart man ska. Ska man bara gå ut typ i lekparken utanför typ kan man ju gå ut med en 1-åring utan vagn. Men ska man ut långt borde man absolut ha vagn eller bärsele. 
  • Jemp
    Anonym (G) skrev 2025-11-17 08:34:09 följande:

Självklart, men att inte åka vagn är väl knappast en grund för oro?
  • Anonym (kattis)

Hur normalt är det att spana på sina grannar och ha full koll 24/7? En fyraåring behöver inte åka vagn, det är väl jättebra om barnet kan gå istället. Det är nog dig det är fel på.

• Anonym (kattis)
    Deaez skrev 2025-11-16 19:59:02 följande:

Jag verkar inte ha så mycket annat för mig? Det här är saker man observerat från 1-4 års ålder med barnet

Man ser vad andra  föräldrar gör med sina barn i den åldern, gör inte dessa föräldrar 

Men vissa här verkar ok med föräldrar låser in sina barn eller? Verkar ju knappast normal uppfostran då?

Varför hoppa över både dagis förskola?

Ser ett annat grannbarn som är på förskolan till kl 16 på dagarna blir hämtad varje dag. För det barnets föräldrar arbetar på dagarna. Det gör inte pappan

Där har du ju förklaringen, han arbetar inte, därför behövs inte dagis. De kanske har en annan utgång där de går ut? Går ut de få sekunder du inte sitter å glor vid fönstret etc
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (G) skrev 2025-11-17 11:25:56 följande:
    Fast man är ju inte lat för att man går ut med ett litet barn utan vagn, tvärtom isåfall. Det blir ju ofta jobbigare för föräldern.

Jag har gått ut med mina utan vagn när de är i 1,5-årsåldern om vi bara ska gå ut typ till lekplats eller skogen i närheten. 
Svar på tråden Oansvariga föräldrar