• Deaez

Oansvariga föräldrar

Bor i ett område där man ser föräldrar har konstigt beteende mot ett barn på 4 år. Första man noterade är att de höll inte barnet i handen,inte lyfter elle rbär barnet, eller går tillsammans med barnet i barnvagn som andra föräldrar i området gör. Direkt när barnet kunde gå slutade man använda barnvagn. De har hoppat över dagis förskola. Barnet tycks vara väldigt isolerat hemma inne i bostaden hela dagarna. Föräldrarna har separerat. När mannan bodde i bostaden såg man barnet oftare ute med mamman. Pappan verkar vara väldigt isolerat. Förra helgen senaste veckan har jag sett pappan ute 2 gånger, barnet 1 gång. Man ser aldrig barnets far morföräldrar besöka. Man ser aldrig föräldrarna vara med andra, kommer aldrig andra till deras bostad. Mamman flyttade för några månader sedan. Senaste månaden har jag sett mamman 2 gånger, barnet tycks vara hos pappan som verkar vara väldigt isolerad, går sällan ut. Är detta normalt beteende eller är föräldrarna oansvariga lata?

• Svar på tråden Oansvariga föräldrar
  • Deaez

Pappan verkar vara arbetslös isolorad därför man sällan se rpappan uta med barnet

En annan sak jag noterat, föräldrarna har en barnvagn ute på trapporten fast man inte får enligt regler

Så fort barnet lärde sig att gå slutade man använda barnvagnen, det var inte många gånger man såg föräldrarna gå med barnet i barnvagnen

Men jag har noterat att nån gång i veckan justerar dom barnvagnen från sin position, så att den ska se använd ut, men är inte använd

Varför gör man så? För vi andra ska tro föräldrarna är ute med barnet i barnvagnen, som dom inte är? 

• Anonym (G)
    Deaez skrev 2026-02-06 13:31:03 följande:

Pappan verkar vara arbetslös isolorad därför man sällan se rpappan uta med barnet

En annan sak jag noterat, föräldrarna har en barnvagn ute på trapporten fast man inte får enligt regler

Så fort barnet lärde sig att gå slutade man använda barnvagnen, det var inte många gånger man såg föräldrarna gå med barnet i barnvagnen

Men jag har noterat att nån gång i veckan justerar dom barnvagnen från sin position, så att den ska se använd ut, men är inte använd

Varför gör man så? För vi andra ska tro föräldrarna är ute med barnet i barnvagnen, som dom inte är? 

Om du aldrig ser att barnet är ute, varken med sin mamma eller sin pappa. Om du aldrig ser någon gå iväg med barnet (som att de är på väg till mamma/förskola/farmor eller annat). 

Om detta har pågått i flera år. 

Så tycker jag att du ska göra en anonym orosanmälan till kommunen. Men du måste ju veta namnet på barnet. 

Det är helt O.K. att göra det, för det är bara en orosanmälan. Man vet alltså inte, men man är orolig för barnets skull.

Innan du ringer så skriver du ner vad du har sett och vad du aldrig ser att de gör med barnet. Det är helt O.K. att göra anmälan anonymt.
  • Anonym (G)

Tillägg: Om du inte vet namnet på varnet kan du säga hur gammalt det är och hur länge du har sett att det här har pågått. 

• Anonym (G)

Barn med t.ex. ADHD eller Asbergwr behöver också vara ute.

En del kulturer gömner undan barn med funktionsnedsättning, tycker att det är skamligt för familjen. Men dessa barn har rätt att vara ute och utvecklas. Lika viktigr för dem som för andra barn. 

Men anmäl du, om du är orolig! Ingen kommer att bli irriterad på Socialkontoret på dig! De tar bara upp din anmälan. 

• Deaez
    Anonym (G) skrev 2026-02-06 15:00:56 följande:
    Om du aldrig ser att barnet är ute, varken med sin mamma eller sin pappa. Om du aldrig ser någon gå iväg med barnet (som att de är på väg till mamma/förskola/farmor eller annat). 

Om detta har pågått i flera år. 

Så tycker jag att du ska göra en anonym orosanmälan till kommunen. Men du måste ju veta namnet på barnet. 

Det är helt O.K. att göra det, för det är bara en orosanmälan. Man vet alltså inte, men man är orolig för barnets skull.

Innan du ringer så skriver du ner vad du har sett och vad du aldrig ser att de gör med barnet. Det är helt O.K. att göra anmälan anonymt.
    När mamman bodde i området såg jag barnet kanske 2-3 gånger i veckan, nu nu när bara pappan bor i bostaden ser jag bara barnet ute någon gång i veckan

Jag ser de andra grannbarnen i samma område varje vecka ute

Men nån gång måste ju barnet börja skolan när de hoppat över dagis förskolan som är i området

Man kan ju tycka föräldrar till de andra grannbarnen borde reagera med?

Man ser inga konstigheter med barnet när man ser barnet ute, verkar vara normal precis som andra barn... eller så är barnets föräldrar väldigt lata som jag skrivit tidigare

När det är aktiviteter i området, man ser andra familjer deras barn, då ser man inte denna familj med deras barn tex
  • Anonym (G)
    Deaez skrev 2026-02-06 19:08:38 följande:
    När mamman bodde i området såg jag barnet kanske 2-3 gånger i veckan, nu nu när bara pappan bor i bostaden ser jag bara barnet ute någon gång i veckan

Men nån gång måste ju barnet börja skolan när de hoppat över dagis förskolan som är i området

Man ser inga konstigheter med barnet när man ser barnet ute, verkar vara normal precis som andra barn... eller så är barnets föräldrar väldigt lata som jag skrivit tidigare

När det är aktiviteter i området, man ser andra familjer deras barn, då ser man inte denna familj med deras barn tex
    ADHD eller autism behöver inte synas utanpå alls. Men ofta är ett barn med ADHD väldigt fysiskt aktivt, rör sig mycket.

Medan många med autism undviker nya människor, ter sig blyga och tillbakadragna. Kan låta bli att svara på ett hej och undvika blickkontakt. Fast inte riktigt alla. En del har istället inga sociala spärrar alls. 

Får barnet leka ute eller går pappan och barnet bara förbi?

Det är konstigt om barnet bara är ute en gång i veckan. Är du hemma under alla tider på dagen, så att du vet att barnet är inne? Annaras kan de ju ha en lektid när du alltid är borta från hemmet.

Jag har aldrig hört talas om att någon som gör en orosanmälan blir dåligt bemött när de ringer till Socialtjänsten. De skriver upp all information du ger och gör sedan en bedömning om ifall de ska starta en utredning. Men du får inte veta det. 
  • molly50
    Deaez skrev 2026-02-06 13:31:03 följande:

En del barn vill inte åka i vagnen när de själva börjar kunna gå.
    Och du skriver att det här barnet är i 4-årsåldern? I så fall är det inte konstigt om det vill gå självt.
    Är man arbetslös/sjukskriven så får man i många kommuner inte ha barnen på förskola mer än 15-30 timmar/vecka. I min kommun är det 15 timmar som gäller.
    Om du är så orolig för detta barn,.varför gör du inte en orosanmälan?
    Varför väntar du på att någon annan ska göra något?
    Om det här barnet verkligen far illa och varken du eller någon annan gör något utan bara står och tittar på så är ni ju faktiskt medskyldiga. Tänk på det.
  • molly50
    Deaez skrev 2026-02-06 19:08:38 följande:

Hur vet du att de har hoppat över förskolan? Finns det inte fler förskolor i kommunen där barnet kan tänkas gå?
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (A) skrev 2026-01-20 20:13:01 följande:
    Intressant.
    Ts har för lite att göra så hon har tagit på sig rollen som kvarterets privatspanare.
    Hon har hyrt in avbytare då hon själv måste sova så att inga ev aktiviteter i gransskapet måste registreras.

Sedan, istället för att eventuellt agera så ägnar hon tiden åt sin privatrapportering på Familjeliv.

Det blir varken katt eller unge hjälpta av.
    Personligen hade jag pratat med kattägaren, hjälper inte det så är det Länsstyrelsens djurskydd som gäller.
    Angående barnet hade jag inte gjort något alls.

Ts har för mycket fritid, hon skulle exempelvis kunna anmäla sig till någon kurs i knyppling för att få göra något annat.
Svar på tråden Oansvariga föräldrar