Namn till son
Han kommer inte att kallas Rafael, utan Raffe. Om ni tycker att det är okej så kör på.
Han kommer inte att kallas Rafael, utan Raffe. Om ni tycker att det är okej så kör på.
Jag tycker att alla barn ska ha unika namn, eftersom de är unika personer. Det är lite påfrestande med alla förskolegrupper och skolklasser där två eller tre heter samma.
För att inte tala om alla Åke Andersson och Erik Svensson här i världen.
Själv jobbade jag på ett ställe där vi var tre som hade samma förnamn (mitt riktiga förnamn). Det ledde till att två av oss fick hitta på smeknamn.
Bry dig inte om snack om "osvenska" namn. Det är nationalister som pratar så. Vi lever i en internationell värld. Det viktiga är att de är enkla att uttala och - helst - stava till. ("Sighsten" går bort.) Dessutom vet nationalisterna inte alltid vilka namn som är ursvenska eller utländska.
SCB (tror jag det är) har listor på de mest populära namnen. Och som enligt min mening bör undvikas.
Men om "det svenska" är viktigt så finns det många vikinganamn: Agne, Alf, Alvar, Atle, Birger, Egil, Fjalar (!), Harald, Gunnar och Vidar, till exempel.
Och det kanske är dags att återuppväcka dubbelnamnen från de döda? Bengt-Åke, Lars-Erik, Sven-Gunnar...