• Anonym (Spara på)

Spara till barn

Jag tycker detta med att spara pengar åt sina barn är intressant. 
     Vissa spar och andra inte.
    Jag kan inte se någon anledning att inte spara om man kan det.
    Har tre barn, har sparat åt dem regelbundet sen de föddes i fonder. Fast inte stora summor varje månad. Även barnens farmor spar åt dem.
    Äldsta barnet har snart 300.000 kr i fonden. Farmors pengar vet jag inte. För dom få hundralappar vi sparat varje månad kommer de kunna ta körkort, köpa möbler och dyl till första lägenheten, resa mm den dagen de får pengarna.  Troligtvis vid 18 år. Hur tänker ni som inte spar men kan? 

• Svar på tråden Spara till barn
  • Anonym (Nöff)

Att var och en tar sina egna beslut, samt att man är en idiot om man spar i barnens egna namn.

• Anonym (H)

Alla har inte förutsättning att kunna spara så mycket.

• Anonym (Johon)

Vi valde att jobba deltid istället. När de blir tonåringar kan vi börja jobba mer igen och komner att kunna spara lite åt dem och jag tänker att vi får hjälpa dem ekonomiskt så gott det går när de blir unga vuxna. Så fort de flyttar hemifrån kommer ju vi ha mer över. Men i nuläget känns prioriteringen helt rätt. De behöver vår tid och närvaro. 

• Anonym (Utbildning och tillit)
    Anonym (Nöff) skrev 2025-11-16 12:46:16 följande:

Att var och en tar sina egna beslut, samt att man är en idiot om man spar i barnens egna namn.

Det är klart vanligt att föräldrar som själva var omogna och impulsiva som unga får likadana barn, och då är ditt resonemang begripligt. Men nu är vi inte alla födda med sådana hinder och vi är inte idioter för det, tvärtom.

Vi har utbildat i att hantera pengar och lån, hur finansiella instrument fungerar och att sätta ekonomiska mål sen vårt barn gick i lågstadiet. Nu har hen förvaltat sin första miljon och fortsatt fylla på i valda fonder i några år efter 18 och det går utmärkt. Miljon två strax innan akademisk examen är målet.
  • Anonym (Johon)
    Anonym (Utbildning och tillit) skrev 2025-11-16 14:30:59 följande:
    Det är klart vanligt att föräldrar som själva var omogna och impulsiva som unga får likadana barn, och då är ditt resonemang begripligt. Men nu är vi inte alla födda med sådana hinder och vi är inte idioter för det, tvärtom.

Vi har utbildat i att hantera pengar och lån, hur finansiella instrument fungerar och att sätta ekonomiska mål sen vårt barn gick i lågstadiet. Nu har hen förvaltat sin första miljon och fortsatt fylla på i valda fonder i några år efter 18 och det går utmärkt. Miljon två strax innan akademisk examen är målet.

Ditt barn hade också kunnat drabbas av psykisk sjukdom vid 18 års ålder, när ni inte längre har inflytande över vården, och bränt alla pengar på droger, spel, bilar eller vad fan som helst. Du har en väldigt konstig bild av vilka människor som drabbas av sjukdom och olyckor av olika slag. 

• Anonym (LL)
    Anonym (Johon) skrev 2025-11-16 16:53:59 följande:

Ditt barn hade också kunnat drabbas av psykisk sjukdom vid 18 års ålder, när ni inte längre har inflytande över vården, och bränt alla pengar på droger, spel, bilar eller vad fan som helst. Du har en väldigt konstig bild av vilka människor som drabbas av sjukdom och olyckor av olika slag. 

Eller en förälder kan drabbas av psykisk sjukdom och plötsligt bränna alla sparpengar på Pokemon. Då försvinner också alla pengar. Eller så kan man förutsätta att ingen plötsligt blir otillräknelig och handla enligt det. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Spara på) skrev 2025-11-16 12:41:55 följande:
    Spara till barn

Jag tycker detta med att spara pengar åt sina barn är intressant. 
     Vissa spar och andra inte.
    Jag kan inte se någon anledning att inte spara om man kan det.
    Har tre barn, har sparat åt dem regelbundet sen de föddes i fonder. Fast inte stora summor varje månad. Även barnens farmor spar åt dem.
    Äldsta barnet har snart 300.000 kr i fonden. Farmors pengar vet jag inte. För dom få hundralappar vi sparat varje månad kommer de kunna ta körkort, köpa möbler och dyl till första lägenheten, resa mm den dagen de får pengarna.  Troligtvis vid 18 år. Hur tänker ni som inte spar men kan? 

Jag sparar barnens hela barnbidrag i fonder då vi klarat oss ekonomiskt. Fram till nu då jag är föräldraledig med 3de barnet så har vi valt att pausa det och faktiskt använda barnbidraget fram till att vi känner att vi kan lägga undan det igen. Detta är till för att dom ska kunna investera i en lägenhet i framtiden. Om det är så dyrt nu så kommer det bli betydligt dyrare i framtiden. 
  • Anonym (Johon)
    Anonym (LL) skrev 2025-11-16 17:01:59 följande:

Eller en förälder kan drabbas av psykisk sjukdom och plötsligt bränna alla sparpengar på Pokemon. Då försvinner också alla pengar. Eller så kan man förutsätta att ingen plötsligt blir otillräknelig och handla enligt det. 

Jo, men då skadar jag främst mig själv. Att sätta massor med pengar i händerna på en ung vuxen med begynnande missbruk tex kan i värsta fall leda till döden. 
  • Anonym (Malin)

Vi har valt att inte spara något till barnen i deras namn. Däremot har de lite presentpengar på egna konton, och deras far- och morföräldrar har sparat åt dem månadsvis. Vi har istället sparat i fonder/aktier och amorterat på huset. På så sätt har vi möjlighet att kunna hjälpa barnen med kontantinsats när de ska köpa lägenhet/hus. 

• Anonym (Mmm)

Sparar inte speciellt till barnen. De sparar själva när de får pengar. Men vi sparar och investerar en hel del ändå men inget som är till barnen specifikt. Förstår inte vitsen med det. 

Svar på tråden Spara till barn