• Anonym (Spara på)

Spara till barn

Jag tycker detta med att spara pengar åt sina barn är intressant. 
     Vissa spar och andra inte.
    Jag kan inte se någon anledning att inte spara om man kan det.
    Har tre barn, har sparat åt dem regelbundet sen de föddes i fonder. Fast inte stora summor varje månad. Även barnens farmor spar åt dem.
    Äldsta barnet har snart 300.000 kr i fonden. Farmors pengar vet jag inte. För dom få hundralappar vi sparat varje månad kommer de kunna ta körkort, köpa möbler och dyl till första lägenheten, resa mm den dagen de får pengarna.  Troligtvis vid 18 år. Hur tänker ni som inte spar men kan? 

• Svar på tråden Spara till barn
  • Anonym (Nöff)
    Anonym (Utbildning och tillit) skrev 2025-11-16 14:30:59 följande:
    Det är klart vanligt att föräldrar som själva var omogna och impulsiva som unga får likadana barn, och då är ditt resonemang begripligt. Men nu är vi inte alla födda med sådana hinder och vi är inte idioter för det, tvärtom.

Vi har utbildat i att hantera pengar och lån, hur finansiella instrument fungerar och att sätta ekonomiska mål sen vårt barn gick i lågstadiet. Nu har hen förvaltat sin första miljon och fortsatt fylla på i valda fonder i några år efter 18 och det går utmärkt. Miljon två strax innan akademisk examen är målet.
    Tja, då får vi hoppas att barnet i fråga gör som du hoppas.
    Men räkna inte FÖR mycket med det bara.

Din lilla utläggning är inte den minsta lilla garanti för ditt planerade utfall.
  • Anonym (Spara på)
    Anonym (H) skrev 2025-11-16 14:13:07 följande:

Alla har inte förutsättning att kunna spara så mycket.

Precis det förstår jag men som jag skrev så var frågan mer om att inte spara fast man kan. 

• Anonym (Spara på)
    Anonym (Johon) skrev 2025-11-16 14:19:17 följande:

Vi valde att jobba deltid istället. När de blir tonåringar kan vi börja jobba mer igen och komner att kunna spara lite åt dem och jag tänker att vi får hjälpa dem ekonomiskt så gott det går när de blir unga vuxna. Så fort de flyttar hemifrån kommer ju vi ha mer över. Men i nuläget känns prioriteringen helt rätt. De behöver vår tid och närvaro. 

Ok! Min man och jag jobbar också deltid, samt har vi båda varit arbetslösa och sjukskrivna en period men vi har prioriterat barnens sparande före resor, saker , nöjen. Men det gör man som man vill med och jag förstår ert beslut 🙏
  • Anonym (Spara på)
    Anonym (Fia) skrev 2025-11-16 17:03:01 följande:
    Jag sparar barnens hela barnbidrag i fonder då vi klarat oss ekonomiskt. Fram till nu då jag är föräldraledig med 3de barnet så har vi valt att pausa det och faktiskt använda barnbidraget fram till att vi känner att vi kan lägga undan det igen. Detta är till för att dom ska kunna investera i en lägenhet i framtiden. Om det är så dyrt nu så kommer det bli betydligt dyrare i framtiden. 
    Härligt att kunna spara hela barnbidraget! Vi har tyvärr aldrig haft den möjligheten men hade absolut gjort om vi kunnat. 
  • Anonym (Spara på)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-16 18:12:07 följande:

Sparar inte speciellt till barnen. De sparar själva när de får pengar. Men vi sparar och investerar en hel del ändå men inget som är till barnen specifikt. Förstår inte vitsen med det. 

Vitsen är att barnen ska få en bra ekonomisk start när de blir myndiga. 
  • Cissi40

Jag har sparat till våra barn sen de föddes, i fonder, men i mitt namn. Då kan deras pappa och jag styra lite över pengarna; när de får dem och hur mycket. Idag är barnen över 18 år men båda bor fortfarande hemma (pluggar) så de har inget behov av pengarna. När de har behov (eller vill backpacka i Asien t ex, det kan vara utvecklande det också) kommer de få pengar utefter behov. Då känns det som att det blir mer "rättvist" också, vi kan välja att ge samma belopp till båda barnen. Hade de fått sin del vid 18-årsdagen hade det troligtvis blivit olika belopp, och det kändes fel för mig. 

• Anonym (M)

Jag har sparat 200:-/månad till min dotter från dagen hon föddes. Det sparandet har stått i hennes namn så nu när hon fyllde 18 fick hon tillgång till dem. Hon har inte rört en krona än, utan sparar själv till saker hon behöver. Tanken är att det ska ge en liten start när hon flyttar hemifrån. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Spara på) skrev 2025-11-17 12:37:31 följande:
    Vitsen är att barnen ska få en bra ekonomisk start när de blir myndiga. 
    OK, och varför tror du att vi inte kan hjälpa våra barn bara för att vi inte sparar specifikt till dom?

Det dummaste man kan göra är att spara i barnens namn. Vi sparar i våra egna namn och har inte specificerat hur mkt våra barn ska få, om de ska få något. 
  • cosinus

Vi har kunnat men inte sparat.

Istället har de fått 25 000 var när de fyllt 18 och lika mycket till när de tagit studenten förutsatt att de inte blåst de första 25 på något helt vansinnigt.

Så 50 000 har de fått av oss totalt men vi har också betalt deras körkort. För att ha en buffert.

Om jag ser till äldsta dottern då som flyttat hemifrån så har hon först jobbat ett år efter gymnasiet och sparat pengar och sen tar hon fullt studielån och sparar det hon inte behöver. Hon har några hundra tusen på kontot vid det här laget och kommer inte ha några problem att ha till en insats i en lägenhet den dagen hon behöver det.

Nummer två jobbar nu ett år efter gymnasiet och är på väg att göra ungefär samma resa. 

Vi hade kunnat spara mer, mycket mer, men samtidigt tycker jag det är lite bra att de får göra egna ekonomiska prioriteringar och lära sig spara ordentligt. Dotterns oktober hade varit oväntat dyr så för första gången någonsin hade hon faktiskt satt sprätt på hela sitt CSN vilket gjorde att hon satte sig ner och faktiskt funderade igenom vad hon bränt pengarna på. Nyttigt och inget hon inte gjort om hon inte haft som mål att spara varje månad. 

• Anonym (Mmm)
    cosinus skrev 2025-11-17 14:53:48 följande:

Vi har kunnat men inte sparat.

Istället har de fått 25 000 var när de fyllt 18 och lika mycket till när de tagit studenten förutsatt att de inte blåst de första 25 på något helt vansinnigt.

Så 50 000 har de fått av oss totalt men vi har också betalt deras körkort. För att ha en buffert.

Om jag ser till äldsta dottern då som flyttat hemifrån så har hon först jobbat ett år efter gymnasiet och sparat pengar och sen tar hon fullt studielån och sparar det hon inte behöver. Hon har några hundra tusen på kontot vid det här laget och kommer inte ha några problem att ha till en insats i en lägenhet den dagen hon behöver det.

Nummer två jobbar nu ett år efter gymnasiet och är på väg att göra ungefär samma resa. 

Vi hade kunnat spara mer, mycket mer, men samtidigt tycker jag det är lite bra att de får göra egna ekonomiska prioriteringar och lära sig spara ordentligt. Dotterns oktober hade varit oväntat dyr så för första gången någonsin hade hon faktiskt satt sprätt på hela sitt CSN vilket gjorde att hon satte sig ner och faktiskt funderade igenom vad hon bränt pengarna på. Nyttigt och inget hon inte gjort om hon inte haft som mål att spara varje månad. 

Bra skrivet.
  • Anonym (Sissi)

Blev sambo när jag var 17 och nyss fått mitt första jobb. Tog mina kläder, instrument och brudkistan. Skulle ha fått soffan och matbordet hemifrån men avstod eftersom sambon hade. Vi hade det basala och handlade eftersom pengarna flöt in. Köpte hus vid 24 och tog körkort när jag var 26.

Idag är det så annorlunda, barnen bor hemma längre för det är svårt att få jobb och boende. Förstår att föräldrar gärna hjälper barnen efter förmåga vilket säkert barnen uppskattar.

• Grässtrå77

Spar pengar i fonder varje månad och så får vi se hur mycket vardera barn kommer att få. Har tre barn och om alla tre vill bo kvar här i Stockholm blir det kämpigt med insatser. De är nu i övre tonåren och vi har under uppväxten lagt ner olika mycket pengar på barnen pga olika fritidsintressen osv.

De tre har olika förmågor och förutsättningar i livet och jag tror inte vi kommer att bidra med en lika stor klumpsumma till alla tre. Vi kommer nog satsa på att hjälpa till utifrån behov, men alla kommer självklart få något. 

Alla tre kommer få ett körkort, men även det kan ju kosta olika.

• Anonym (Hej)

Vi sparar hela barnbidraget för varje barn som vi placerar i fonder. Det är tänkt att de ska få pengarna när de har fyllt 25 år. Vi kommer inte berätta för dem att vi har undangömda pengar som är deras. Vi vill att de ska lära sig att ta ansvar och lära sig ekonomi. 

Mina föräldrar betalade hela kontantinsatsen för min första lägenhet, vilket jag uppskattade enormt och är fortfarande väldigt tacksam för. Så jag vill verkligen göra likadant för mina barn, förutsatt att de blir individer som lärt sig ansvar och inte glider igenom livet utan att göra något. 

Svar på tråden Spara till barn