Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vit jul för barnens skull, snälla?

Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-16 15:27:54 följande:
    Vit jul för barnens skull, snälla? Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

Dricker folk så mycket på jul ??? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (O) skrev 2025-11-18 11:38:14 följande:

Använder du AI till dina inlägg, ts?

här är motargument:

Det är en vanlig föreställning att julen i grunden är ?barnens högtid?, men den uppfattningen förbiser både traditionens historiska rötter och hur julen faktiskt firas i många familjer i dag. Att barn uppskattar julens sagor, pynt och paket betyder inte automatiskt att högtiden är utformad för dem eller att deras upplevelse definierar den.

För det första har julen historiskt varit en vuxen högtid, präglad av religiösa ritualer, gillen, socialt umgänge och kulturella traditioner som vuxna skapat och upprätthållit. Tomten, paketen och de barnfokuserade elementen är relativt sena tillägg som växt fram parallellt med kommersialiseringen av julen ? inte med högtidens kärna.

För det andra är mycket av julfirandet i dag centrerat kring vuxna ? planering, matlagning, sociala tillställningar, ekonomiskt ansvar och värdskap. För många familjer handlar julen mer om återhämtning, samvaro, traditioner och relationer mellan vuxna än om barnens förväntan. Att vuxna ibland låter barnens glädje ta plats innebär inte att barnen är julens kärna, bara att julen är en flexibel högtid där alla familjemedlemmar deltar på sina villkor.

Dessutom är upplevelsen av ?magi? inget som exklusivt tillhör barn. Vuxna kan uppskatta stämningen, nostalgiskt minnas sin egen barndoms jular eller skapa sina egna traditioner. Julens betydelse ligger ofta i gemenskap, värme och paus från vardagen ? något som inte försvagas av att barn finns med, men som inte heller kräver deras närvaro för att högtiden ska kännas meningsfull.

Med andra ord: att barn tycker om julen gör inte julen till en barnens högtid per definition. Julen är snarare en familje- och gemenskapshögtid där alla generationer spelar olika roller, och där de vuxnas traditioner, arbete och värderingar är minst lika centrala som barnens förväntningar.

Oavsett vilket är det ju inte lämpligt att dricka sig full på årets viktigaste familjehögtid. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2025-11-19 08:02:08 följande:
    Hur mycket är ok att dricka på jul?

Jag tycker personligen , att man , på julafton, då dricker man inte mer än att det inte märks, dvs så att man inte blir onykter. För mig är det tex en halv julöl, 25 cl och ett litet glas vinglögg. Min man kan dricka en hel julöl, utan att det märks. 

Men det är klart att man ändå är onykter, definitionsmässigt, man kan ju tex inte köra bil. 

Jag hade inte druckit ens denna mängd på julafton om jag varit ansvarig för ett litet barn. Men mina barn är i tjugoårsåldern. 

• TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-11-19 05:51:14 följande:

Såklart julen ska vara vit, inte i rasistisk mening utan vädermässigt... massor av snö. TomteSkrattande

Inställningen att julen är barnens högtid ger jag inte mycket för, det finns absolut ingenting som talar för det. Julmatstraditionen (exempelvis) och kulinariska upplevelser överlag är något som främst gläder vuxna.
    Det är väl främst klapparna, godiset och vissa tv-program som barnen uppskattar. Julen är mer än det.

Jag är uppväxt i en familj där högtider aldrig har firats utan alkohol, med undantag för rena barnkalas. Jag har inte haft något ont av det, för att vuxna i min närhet har kunnat hantera det bra (vilket också är en bra lärdom för barn).

Julaftons julbord är ett av få tillfällen på året då jag gärna tar en eller några snapsar till maten. Öl är den enda tänkbara drycken till julmaten för mig och glöggen utan alkohol är på tok för söt. Skål

Alkoholfria jular firas utan mig, för jag vill som vuxen (som lämnat julklappsstadiet) också få njuta fullt ut av julen.

Vad det gäller alkoholvanor så tycker jag det är viktigare att hålla sig nykter mellan firade högtider och helger, både för sig själv, andra vuxna och barn.

Tål du denna alkohol eller blir du påtagligt onykter ? 

• TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-11-19 13:11:13 följande:

En jul som till 100 % är för barnens skull borde då bara innehålla det som barnen gillar och då kommer ju inga andra vuxna än barnens föräldrar.

Då kan vi vuxna utan minderåriga barn fira jul själva med allt som vi gillar och vi slipper att köpa julklappar till vänners och syskons barn och ev barnbarn.

TomteSkålSkrattande

Absolut. Firar man inte jul med barn får man göra som man vill. Men om vi hade jul firat med en ogift morbror eller liknande, hade jag dock inte uppskattat om han druckit sig onykter på julaftonen.
    När jag var barn firade vi alltid jul med mormor och morfar och några ogifta släktingar. Ingen drack sig onykter. Jag vet inte om det ens serverades någon alkohol. Jag kommer ihåg att jag uppskattade julklappsrna från mammas morbror mycket , och de pryder mitt hem ännu idag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Allas!) skrev 2025-11-20 18:17:57 följande:

Julen är inte bara barnens utan allas högtid. När barnen bodde hemma fick de gå in på sina rum när de hade fått sina julklappar efter Kalle Anka var slut. Vi ville också ha lite kul under högtiden så vi korkade upp efter det. Och så gör nog många föräldrar. Det betyder inte att man är oansvarig, det betyder att även vuxna behöver få koppla av för sig själva ibland, särskilt om bägge jobbar hårt hela året.

Låter ju helt sjukt. Hoppas att det är ironiskt skriver.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-21 09:50:56 följande:
    Jag blir matt av ditt inlägg. Du menar att ni skickar barnen på deras rum annars kan ni inte slappna av? Hoppas du skämtar.
    De vill inte att barnen skall se när de super?
    På julaftons kväll?
    Och barnen sitter instängda på sina rum efter Kalle klockan tre? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 10:19:16 följande:

Visst, låter ju troligt. Alkisföräldrar kan väl varken hålla sig till klockan 3 eller bryr sig om eller märker var ungarna är. Men TS tror väl att en del faktiskt gör detta. 

Ja, du har rätt, troligtvis var detta ett ironiskt inlägg. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 10:30:30 följande:
    Ibland har jag varit spiknykter på julafton pga bilkörning, graviditet eller medicin och har inte stört mig det minsta på att andra druckit julöl och jag julmust. När någon annan suttit där med julmust och jag druckit glögg och annat, har det inte heller stört mig. Vad är problemet med det? De som dricker alkohol på julen genomgår i normalfallet ingen personlighetsförvandling som innebär att de inte kan umgås med de som är nyktra.

Der beror ju på hur man dricker. 

Historiskt har vi supit i Sverige, sen kom nykterhetsrörelsen på artonhundratalet, motboken och systembolaget.

På senare tid har vi åkt utomlands på semestrar och sett hur italienare och spanjorer och greker kan dricka lite vin till maten utan att bli stupfulla. Detta nyare  brukar kallas att dricka på ett kontinentalt sätt, vi har lärt oss en bättre alkoholkultur från kontinenten, dvs väst och Sydeuropa. 

Det är skillnad på att dricka och dricka, om man dricker lite till maten, på kontinentalt vis utan att bli märkbart onykter, eller om man dricker på historiskt nordiskt vis med syftet att bli full. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 10:47:19 följande:
    Du skrev att det blir tråkigt om inte alla kan dricka, vilket jag inte håller med om. 

Om folk dricker sig fulla är det nog inte så roligt som nykter. Låter inte som något trevligt julfirande överhuvud taget. 

Det kanske behövs en nykterhetsrörelse i Sverige.

Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?