Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Borde detta vara en varning?

Har du konfronterat din sambo?

• Anonym (Abc)

Om det inte är en scam så kan det ju vara någon i din närhet som är sur för nåt. Eftersom det fokuseras på dig.

Lägg märke till meningsuppbyggnad och specifika stavfel och se sen om du kan känna igen dem bland dina vänner och kollegor.

• Anonym (Abc)

Det är många besserwissrar som svarar dig ts. De verkar övertygade om att det är en scam. Hur de nu kan veta det när du inte fått någon länk eller liknande. Vad är liksom poängen med den scamen?

Nej det är nog någon som jävlas. Det finns ju inget som tyder på att din make varit otrogen i övrigt antar jag?
    Kan vara någon random människa som tycker det är kul eller någon du känner som jävlas.

• Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-19 14:43:51 följande:
    Bedrägerimetoder kan variera, allt från telefonsamtal till SMS och "hembesök", e-post och jag vet inte allt..I TS fall sitter säkert en grupp afrikaner nånstans och försöker få TS att besvara meddelanden, vilket hon nu gjort. Deleta allt, töm papperskorgen och blockera.
    Förklara istället hur hon blir scammad genom att svara på ett SMS.
  • Anonym (Abc)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-19 14:52:49 följande:
    Och obehagligt hur svårt det är att förmå människor att genomskåda bluffar och bedrägerier. TS är ett exempel, som gör hårt motstånd mot förnuftet.

Jag såg ett avsnitt av Dr Phil, där en man var förälskad i och skickade pengar till en "kvinna". I programmet bevisade de att hennes foto var stulet, att "hon" i själva verket var en kriminell man i Nigeria. Men hör och häpna: Han fortsatte att kommunicera med personen!
    Men du får förklara exakt hur ts blir scammad genom att svara på sms. Hon har inte skickat några pengar. Inte fått några länkar osv.

Än så länge är det bara trakasserier.

Sitt inte och säg att det självklart är ett bedrägeri för det vet varken du, jag eller ts. Så sluta låtsas som att du sitter på sanningen. Än så länge har inget bedrägeriförsök gjorts. Det är möjligt att det kommer, men än har det inte hänt.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-19 16:35:49 följande:
    Jag skickade en länk som tar upp precis detta för typ 15 inlägg sedan, det har TS medvetet hoppat över och fortsätter istället älta och tjaffsa emot.
    Börjar luta åt att TS VILL leta gräl med sin sambo.
    Du skickar en länk som innehåller rådet att inte trycka på en länk? Du ser inte motsättningen alls i detta?

Men det är inte relevant eftersom ts inte fått någon länk från personen, än mindre klickat på någon.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-19 19:31:36 följande:
    Jag har fått scam per sms utan länk 2ggr - hej pappa, min mobil har gått sönder så lånar kompisens, jag behöver lite pengar, kollar vart du kan skicka pengarna, skriver mer snart. 

Jag är mamma, inte pappa, och ungarna var hemma när jag fick SMS. Att mobilen gått sönder och att pengar behövdes var däremot trovärdigt
    En situation helt olik ts med andra ord.
  • Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-19 20:30:13 följande:

Men snälla TS, förstår du inte vad folk skriver? Många har gjort sig möda att hjälpa dig, men det är som att hälla vatten på en gås. Stackars din sambo! Citat, för sista gången:"Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?". 

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. Ni besvarar allt med hon är naiv och att hon ska googla. Det är inte att hjälpa. Ni vet ju inte själva. Ni är bara livrädda för bedrägerier. Samma typ av människor som inte Svarar när skyddat nummer ringer. Precis som att ens konto skulle tömmas av att svara.

Vad kan de göra med hennes mobilnummer?
    De kan höra av sig igen. Men så länge hon inte öppnar några bifogade filer, klickar på några länkar eller skickar pengar så blir det svårt för bedragaren att komma någon vart.

Till ts, dölj ditt nummer på alla internettjänster. Jag tror man gör det främst via sin abonnemangsapp. Fortsätter trakasserierna så byt nummer. Spara all kommunikation med personen, gör inte som världsmästarna i tråden säger och radera dem. Är det fråga om trakasserier så är det bevis.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 21:10:00 följande:
    Flera har förklarat varför det är ett scam, även jag, men om TS inte vill förstå det så är det inte mycket mer vi kan göra.
    Tyvärr verkar det som om TS har bestämt sig att det som står i SMS är sant. 
    Nej det har ingen gjort. På vilket sätt är hon scammad? Är hennes pengar borta? Är hennes personuppgifter använda av obehörig?

Läs alla ts inlägg igen. TS vill ha svar och är öppen för vad det än kan vara. Hon försöker förstå vad som ligger bakom och vrider och vänder på allting. Och ni bara shamear henne och får henne att må ännu sämre och drar paralleller till folk Som blivit av med pengar Vilket inte hänt ts.
  • Anonym (Abc)
    Ess skrev 2025-11-19 21:12:49 följande:
    Precis detta har min mamma fått, och hon höll på att gå på det. Tur att min pappa stoppade henne.
    Vilket inte alls påminner om det ts fått så varför är det relevant för tråden?

Kommer det en länk så är det högst troligt en scam. Men det har inte hänt.
  • Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-19 21:41:04 följande:
    På vilket sätt hon är scammad? Ja du, det kan du ju fundera på. Du kan börja med att googla "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".Hon är scammad och ska avbryta ALL kontakt med den här avsändaren. Många här med basic IT-kunsksp har skrivit och försökt förklara, till exempel spoofing, men fattningsförmågan är något nedsatt på sina håll.
    Googla.

Det Verkar vara ett vanligt råd i tråden.

Att avbryta all kontakt är dock ett bra råd. Det håller jag med om. Men än har inte skammen inträffat!
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 21:30:55 följande:
    Som någon annan skrev. Det är ett sätt för de som scammar att få reda på vilka som svarar och som då kan vara ett bra offer för framtida scam som då kan innehålla länkar.
    De som använder dessa typ av meddelanden vill först skapa en oro och rädsla hos offret och senare bygga vidare på detta genom att börja förslå tex lösningar genom olika länkar. 

Ja, självklart är det en möjlighet. Men ts verkar vara medveten om det. Det enda misstaget hon gjort var att ringa numret.

Men det ger inte mobbarna i tråden rätt att håna ts intellekt. Det är sån jäkla mobbarmentalitet här!

Nu är hon förberedd på att det kan komma en länk eller annat som hon ska låta bli. Att inte interagera med personen är ett bra råd. Men faktum kvarstår,  ingen av oss vet syftet med kontakten Vilket jag reagerar på eftersom folk uttrycker sig bergsäkert.

Men för tydlighetens skull,
    ts. Svara inte på sms:en. Tryck inte på länkar eller ladda Ned dokument. Var bara tyst och se om det kommer något mer.

• Anonym (Abc)
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 21:41:50 följande:
    Nej, vi vill ju stoppa vansinnet innan det händer!
    Du är väl en av få som varit hyfsat relevant.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-20 10:00:46 följande:
    Skillnaden är att min är till info om att detta är en vanlig scam, står tom i sammanfattningen. Skickades samma dag som TS lade upp denna tråden. 
    Om hon bemödat sig med att läsa på så står det att detta pågår i flera länder i Europa, men TS VILL älta detta, det är som om hon VILL att det ska vara sant hellre än att acceptera att det inte är det. Det spelar ingen roll hur många förklaringar hon får, hur mycket guidning, hur många exempel... Hon biter sig fast vid att "Jo, detta måste vara sant, det kommer ta slut mellan oss..." och en självuppfyllande profetia kommer snart som ett brev på posten för hennes partner kommer tröttna på hennes dårskap och göra slut för man orkar inte med en människa som är såhär.
    Vi har verkligen tolkat ts olika.

Det ger ändå inte er rätten att uttrycka er nedlåtande på bästa internettroll-maner. Det är otäckt när folk gaddar ihop sig och för att sänka folk.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?