Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Borde detta vara en varning?

Jag håller med Tow2Mater (händer sällan nog): det är ett scam och om du svarar på smset kommer du snart få en länk du ska klicka på. Svarar inte, blocka numret och rapporterar det som spam/fishing.
    Eller finns det någon rimlig anledning till varför en av din sambos kollegor skulle ha ett amerikansk nummer i Sverige?

Det du tror folk kan bara veta om de känner dig: det är det äldsta tricket - man formulerar på ett sätt som gör att en väldigt stor del tror att det passar precis på dem och att det knappt skulle passa på någon annan och att det därför måsta vara rätt. Horoskop gör tex. såhär.
    Och nej, personen behöver inte veta någonting alls om dig, inte ens att du är i en relation. Det skickas nog till väldig många människor och då är chansen stor att man prickar rätt på en stor del av dem.

• Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 21:01:04 följande:
    Jag har bråkat med honom angående otrohet och jobb och jag har misstänkt saker två månader tillbaka, vi hade stort gräl i Tisdags och sedan kommer detta SMS i helgen, är inte det ett konstigt sammanträffande?

Nej, det är inte ett konstigt sammanträffande. Och enligt vad du skriver om "dialogen" med denna person svarar den inte dig egentligen, utan upprepar olika elakheter.
    Om du ät på sociala medier med ditt riktiga namn och har information där (räcker tex. med en bild för att se om du är tjock/smal), är det väldigt enkelt att använda den där lilla kunskapen till att skriva något som troligen stämmer. 

• Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 15:02:04 följande:
    Jag kör inte motstånd, jag undrar bara varför jag inte fått någon länk så som många andra fått? Utan bara personangrepp, och varning sen blev det tyst, om den vill åt mina pengar och information varför fortsatte den inte skriva?

Om det är en bot, kan den vara programmerat så den reagerar på vissa ord eller ordkombinationer. Du sa du fick uppmaningen att säga till om du vill ha detaljer. Så det kan vara så att något svar som "Ja, jag vill veta detaljer!" triggar responsen.

Dessutom: du skrev att du försökta ringa upp numret men att det inte gick för det är en burnerapp. Jag har inte hört om en burnerapp innan och googlade nu vad det är och hur det fungerar. Tydligen är det ju bara ett telefonnummer som döljer ens riktiga nummer och alla sms och SAMTAL(!) blir vidarebefordrat till ens riktiga nummer. Dvs. du skulle visst kunna ringa upp numret.

• Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:42:40 följande:
    Inget är omöjligt, allt är tyvärr möjligt idag, scam någon som står nära mig som vill skada mig och hittar på allt, så alla tips välkomnas.. Om han nu vill göra slut varför skyddar han inte oss vid samlag? Jag använder Inte p-piller eller annat skydd, samt att han pratar om barn och familj osv. 
    Men i smset står det ju att han inte vill ha barn med dig, och enligt dig måste det vara en person som känner dig/er väl, för det personliga som skrivs stämmer ju.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:51:03 följande:

Är du expert på IT? Delar gärna med mig av numret så kan du försöka klura ut det? Jag har ringt kommer till röstbrevlåda som är amerikansk. Det finns appar där du kan dölja ditt nummer dvs du skriver ditt nummer men när smset skickats så kommer ett utländskt nummer upp.

Man behöver inte vara i närheten av att vara IT-expert för att komma fram till de mest basala saker. Det räcker med lite vett och förmågan att googla.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:53:11 följande:

Vad menar du? Det personliga som skrivs stämmer? I smset står det att han inte vill ha familj och barn, men det är inget han sagt till mig! Han har nämnt att han vill att jag ska bli gravid och att han hade blivit lycklig

Det jag menar är att det står flera saker i de där meddelanden, vissa stämmer in på dig, precis som på miljontals andra, vissa stämmer inte. Du väljder att ignorerar det som inte stämmer, ta bara det som passar på dig och övertyger dig själv då att personen måste ju känna dig och/eller din sambo, för hen vet ju så mycket om dig.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:30:49 följande:
    Okej hur får jag reda på vems numret är? Om det är så lätt..
    Har jag sagt någonting om numret?
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:40:54 följande:

Vad i texten får dig att misstänka att det är scam?
    Vilka fraser?

Din man är otrogen mot dig på jobbet. Öppna ögonen - många vet om det här och har gjort narr av dig

Du kommer inte kunna sova, för varje dag kommer vi närmare varandra på jobbet och du kan inte göra något åt det eller få bort det ur ditt huvud. Jag finns i ditt huvud nu. Om du vill ha detaljer om sexet, säg til.

Jaha, din MAN? Inte din sambo? 
  • Spucks
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:05:12 följande:

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. Ni besvarar allt med hon är naiv och att hon ska googla. Det är inte att hjälpa. Ni vet ju inte själva. Ni är bara livrädda för bedrägerier. Samma typ av människor som inte Svarar när skyddat nummer ringer. Precis som att ens konto skulle tömmas av att svara.

Vad kan de göra med hennes mobilnummer?
    De kan höra av sig igen. Men så länge hon inte öppnar några bifogade filer, klickar på några länkar eller skickar pengar så blir det svårt för bedragaren att komma någon vart.

Till ts, dölj ditt nummer på alla internettjänster. Jag tror man gör det främst via sin abonnemangsapp. Fortsätter trakasserierna så byt nummer. Spara all kommunikation med personen, gör inte som världsmästarna i tråden säger och radera dem. Är det fråga om trakasserier så är det bevis.

Jo, det var flera som har gjort det - att du inte läst det eller inte förstår det betyder inte att det inte har skrivits.

Det kan fungera på olika sätt, antingen så väntar man på "trigger-ord" som följs av en skickad länk, eller så väntar man tills man har malat på längre för att höja chansen att personen tror på en on klickar på länken.
    Eller så tjäner detta till att få information om personen som används i framtiden. Tänk dig att detta sms har skickats ut till flera tusen personer. Bara genom att svara på smsen på det sätt TS har gjort vet avsändaren nu att:
    1. TS är en kvinna
    2. hon har en partner
    3. partnern är i arbetsför ålder och har ett jobb han går till (dvs. inte hemifrån)
    4. de har inga barn ihop
    5. de är i en ålder där de skulle kunna få barn
    6. hon är svensktalande

Det är väldigt mycket information avsändaren fick via ett sms till en random nummer. Och vid fler sms (som kan vara från helt andra nummer om något helt annat) kan man få fram ännu mer information genom att använda det man redan vet om henne för att fiska om några andra gissningar är sanna.

• Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 10:40:40 följande:
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.

Flera människor här i tråden har lagt en del tid på att förklara för dig varför det är gögst troligen scam och försökte bevara dig från att göra något dumt som kan ha dåliga konsekvenser för dig.
    Att du klagar att vi hoppar på dig och "gaddar ihop oss för att sänka" dig, är extremt otacksamt och oförskämt.

• Spucks
    Tecum skrev 2025-11-20 17:51:43 följande:
    Om det är så är det troligen en person som är intresserad av honom och vill ha bort dig. Men i så fall tyder det på att din sambo inte är otrogen utan hon som skriver vill få dig att göra slut så han blir ledig.

Det som får mig att tro att det är "på riktigt" är detta med att du är underviktig och att din man inte gillar det. Men då det är MYCKET vanligare att folk är överviktiga borde ett blint skott köra på sannolikheten, alltså övervikt. Plus att många män gillar smala kvinnor.

Men oavsett vilket ska du inte göra någonting för det är vad skribenten vill. Släpp det och bara avvakta.
    TS har inte skrivit hur smal hon verkligen är. Och ifall det inte är en slump gissning utan en mer riktat sms, räcker det med en profilbild på Facebook för att se kroppsformen på ett ungefär.
    Vid ett slump sms skulle det även funkar för alla, som är benägen att tror på sånt trams. På smala stämmer det in. Normalviktiga skulle då anse att "älskarinnan" säkert är själv överviktig och avundsjuk. Och överviktiga skulle se det som ett hån mot deras övervikt.
    Alltså som sagt - de personer som absolut vill tro att det är sant.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 18:28:56 följande:
    Har ingen helkroppsbild som profilbild på FB
    Om du är extrem smal syns det även i ansiktet, troligen. Dessutom skrev du att du haft fler bilder på FB tidigare.
  • Spucks
    Tecum skrev 2025-11-20 18:58:52 följande:
    Men om någon letat upp henne på FB är det ju riktat!
    Det finns ju olika sorters scam-försök. En sort är där man skickar något med enbart chansningar till väldigt många människor, så att någon kanske nappar. En annan är att man försöker med mycket färre människor, men att man skaffar sig lite grundläggande information om dessa, så att andelen av de som nappar blir högre.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 18:59:29 följande:
    Yes har haft bilder tidigare ca 2 år sedan men inte nu. 
    Och du har aldrig hört att "nätet glömmer inte" .... ?
Svar på tråden Borde detta vara en varning?