Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Borde detta vara en varning?

Jag hade blivit nyfiken och bett personen skicka dessa bildbevis hon påstår sig ha. Kommer det inga så är det ju uppenbarligen en lögn.
    Och skulle det komma bilder så får du ju bevis på om din sambo ljuger eller inte.
    Jag hade också försökt söka på numret om det går att ta reda på vem det är. Det går ju att söka på utländska telefonnummer också. (Om det inte kommer från en sk Burnerapp.)
    Eller bett personen skriva med sitt riktiga nummer om hon är så angelägen om att du ska få veta.
    Kommer det inget svar på det heller så hade jag tagit det med en nypa salt.
    Du kan ju också be personen beskriva något på din sambos utseende som bara den som sett honom utan kläder kan veta. En tatuering eller ett födelsemärke t ex.
    Det kan ju också vara scam,men i så fall tycker jag att din sambo reagerar lite konstigt.

• molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 22:27:21 följande:
    Klokt, nu agerade jag väldigt snabbt och skrev bara att personen är sjuk i huvudet varpå jag fick svar Folk tröttnar på att knulla ett benrangel, men om personen vill avslöja min sambo varför skickade hon inte mer bevis? Utan gick på personangrepp om mitt utseende? 
    Det kan ju också vara så som någon skrev att det är någon som varit intresserad av honom men blivit dissad av honom och nu försöker hämnas på detta sätt.
    Men i så fall så borde ju din sambo ha kunnat säga det istället för att reagera som han gjorde.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 22:27:21 följande:
    Klokt, nu agerade jag väldigt snabbt och skrev bara att personen är sjuk i huvudet varpå jag fick svar Folk tröttnar på att knulla ett benrangel, men om personen vill avslöja min sambo varför skickade hon inte mer bevis? Utan gick på personangrepp om mitt utseende? 
    Och jag förstår att du reagerade som du gjorde. Du blev ju chockad.
    Det hade nog vem som helst blivit.
    Och personen ifråga gick ju på dig som person istället för att presentera några bevis för det hon påstår.
    Det är du nog inte heller ensam om att reagera på.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2025-11-18 22:46:39 följande:
    Det är inte normalt i dag att börja texta tilbaka till okända nummer, läs på om pfishing, smishing, vishing och allt vad scammande har döpts till. 

Klicka aldrig på en länk om det skickas av en helt okänd. Man ska t o m vara på sin vakt om det kommer från någon man tror sig känna.
    TS kan ju bara be om bevis. Och kommer det då en länk så är det väl bara att blockera.
    Länkar ska man givetvis inte klicka sig in på.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 22:48:02 följande:

Smsen var något i denna stilen för mig ren provokation och väldigt personligt den vill åt mitt psyke, läs och avgör själv. 

Du kommer inte kunna sova, för varje dag kommer vi närmare varandra på jobbet och du kan inte göra något åt det eller få bort det ur ditt huvud. Jag finns i ditt huvud nu. Om du vill ha detaljer om sexet, säg till

Antingen så är det en försmådd kollega som försöker hämnas eller så är det scam.
    Det är vad jag tycker det låter som.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 23:22:06 följande:

tänkte också på det, men frågan är vad jag ska skriva till personen i fråga? 

Antingen så kräver du bildbevis eller ber personen att beskriva något på din sambos kropp som bara den som sett honom utan kläder kan veta.
    Kommer det då en länk så ska du inte klicka på den. För då är det med största sannolikhet scam och du riskerar att få virus i telefonen.
  • molly50
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-18 23:25:30 följande:

Typisk text för ett scam. 

För några år sedan fick jag ett email med liknande innehåll men som beskrev att denna hade tillgång till min web kamera och hade intima bilder på mig. Naturligtvis ett scam eftersom jag inte har en web kamera men texten var tydlig att den skulle orsaka oro för mig. 

Har också fått sådana mail. Blev dessutom hotad med att bilderna skulle spridas om jag inte betalade en viss summa till avsändaren.
    Jag visste också att det inte stämde då webkameran på den datorn inte fungerade.
    Så jag svarade inte utan skickade det till skräppost och blockerade och anmälde som scam.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 00:45:03 följande:
    Jag lägger inte ut något på mina sociala bilder video foton osv, därför tycker jag det är konstigt att det är så mycket personligt och att det stämmer överens med hur jag Ser ut nu osv. 
    Kan de ha sett din profilbild eller så? Eller har du inga bilder eller videor på dina sociala medier?
    Det mail jag fick gick ut på att de skulle ha hackat sig in på min dator och fått intima bilder genom min webkamera som de hotade att sprida till mina vänner osv om jag inte betalade en viss summa till avsändaren.
    Då visste jag att det inte stämde så kameran på den datorn för det första inte fungerade och att jag för det andra inte skulle ägna mig åt sådana saker framför kameran.
    Scam kan se väldigt trovärdigt ut så det kan ibland vara svårt att avgöra om det är scam eller en verklig person som har skickat det.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 15:07:55 följande:
    Du har rätt svårt att faktiskt veta, tänkte hur de kommer åt mitt nummer? Men det kanske också är lätt att göra.. jag har profibild endast på mitt ansikte inte min kropp, har hadt bilder uppe innan på sociala medier, instagram Facebook osv men har raderat allt sen två år tillbaka så har inte synliga Bilder för andra. 
    Om du använder ditt riktiga namn på dina sociala medier så kan de ju lätt söka upp ditt nr på t ex Eniro och sådana sidor.
    Om du har haft bilder på dina sidor tidigare så kan de kanske ha sett dem då.

Jag reagerade också på att texten i sms:en du fick var så dåligt stavade. Som att det var dåligt översatt i nå´t översättningsprogram eller så.
    Det hade i alla fall fått mig att reagera.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 22:46:36 följande:
    Så det kan också vara så att jag fått den typen av sms fast av någon jag eller sambon känner? 
    Om de skulle ha hittat den sidan så är det väl inte omöjligt. Men jag tycker du ska försöka avvakta och lugna ner dig litegrann och se om det kommer något mer. Försöka ta reda på vem som har numret,om det går,så du kanske får veta vem det är.
    Sen kan du ta det utifrån det.
  • molly50
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-20 10:26:21 följande:
    Vi har verkligen tolkat ts olika.

Det ger ändå inte er rätten att uttrycka er nedlåtande på bästa internettroll-maner. Det är otäckt när folk gaddar ihop sig och för att sänka folk.
    Jag var också tveksam till en början då det var så mycket personligt om TS i messet samt hennes sambos reaktion när han fick veta.
    Men ju mer jag löser de delar av sms:et som TS har lagt in här ju mer börjar även jag tro att det är ett scam.
    Det är dåligt stavat och det ser ut som dåligt översatt svenska.
    Och det kommer från ett amerikanskt nummer.
    Därav att jag tycker att TS ska försöka ta reda på vems numret är,om det går.

Däremot så håller jag med dig om att det är onödigt att uttrycka sig nedsättande.
    Det blir inte TS hjälpt av och får henne snarare att sätta sig på tvären.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 13:43:48 följande:
    Jag kontaktade min operatör för mer information och det här fick jag som svar 

?Det skulle kunna vara någon skicklig men det kan man inte vara säker på. Dessa typer av scam-sms är inte vanliga och särskilt inte när det är så här grovt. Jag hoppas polisen kan hjälpa dig med detta. Vi hos oss har inte fått in några anmälningar angående scam, oftast är det länkar som blir skickade till vederbörande person?.
    Vad tänker du göra nu?
  • molly50
    Goneril skrev 2025-11-20 15:29:32 följande:
    Men TS ska inte gräva mer i detta!!! Illa nog att hon skickade svar på SMS:et, nu vet ju avsändaren att TS har ett gångbart mobilnummer. Man kan inte få fram avsändarens mobilnummer, det är sannolikt tal om "spoofing", man agerar utifrån någon annans mobilnummer. Även om man får fram ett nummer kan man inte lita på att det är det rätta. TS ska bara skicka allt till papperskorgen och inte interagera och hon ska tömma papperskorgen också.
    Ja,jag skrev inte att TS ska svara avsändaren mer. Men att ta reda på vems numret är kanske skulle kunna lugna TS litegrann?
    Sen skrev jag också att hon kan ta reda på vems numret är,om det går.
    För även jag inser att det kan bli svårt då numret är utländskt,
    Däremot så tycker inte jag att TS ska radera allt. Om det är någon som försöker utsätta henne för ett bedrägeri så ska det anmälas.
    Och då är det bra om hon har bevisen kvar.
    Jag har för övrigt också gett TS rådet att avvakta och se om det kommer något mer sms.
    Om inte så är det väl bara att glömma och gå vidare.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 16:21:37 följande:
    Jag har inte träffat hans kollegor men de han jobbar med är svenskar, vad jag vet om iallafall. Men finns det något i det att min sambo inte villl att jag bryr mig? Även om det skulle visa sig vara fake så sårar det mig alltså det som stod i meddelandet
    Men om det skulle visa sig vara fake så finns det väl ingen anledning att bli sårad av det som stod?
    Då är det ju inget personligt menat.
    Inget illa ment. Men om du tar så illa upp av ett fakesms så kanske du behöver jobba på din osäkerhet?
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-23 12:03:43 följande:
    Jag fick aldrig något svar så har försökt att släppa det! Även om det varit jobbigt så finns det Inget jag kan göra åt saken.
    Om du inte fick något svar så låter det heller inte som något seriöst.
    Hade det varit allvarligt menat så hade personen svarat på dina frågor.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-23 19:48:56 följande:

Håller med dig, skulle fått något svar då jag inte fått det och det gått 2 dagar så får jag gå vidare! Att älta och stressa utan bevis är inte värt att förstöra sin hälsa för. 

Precis. Det är rätt tänkt. 
Svar på tråden Borde detta vara en varning?