Inlägg från: Anonym (jury) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jury)

Borde detta vara en varning?

Skärp dig TS. Snart blir din sambo trött på att behöva 'ta dina känslor på allvar' och försvara sig mot ett banalt smishing scam med taskig google-translate svenska och amerikanskt telefonnummer. Inga argument verkar ju bita på dig och du framhärdar ju bara med att komma med meningslösa motfrågor på allt som sägs. Om jag vore din sambo skulle jag nog till slut bli trött både på den bristande tillit och den bristande intelligens som du uppvisar. 

• Anonym (jury)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:05:12 följande:

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. 

Ingen kan ju veta exakt hur dom kommer att gå tillväga men generellt använder dom sig av en teknik som kallas social engineering som består i att gradvis bygga upp ett förtroende eller känslomässigt beroende, läsa av motpartens reaktioner och arbeta sig in så motparten sänker sina normala försvarsmekanismer. På ett tidspunkt, som kan ligga långt in i framtiden, kommer dom att vrida historien så att den kräver att TS skickar pengar av någon anledning eller får tillskickat 'bevis' som länk eller usb.

I detta fall tror jag dom är extra skickliga iom. att dom direkt förolämpar TS och gör henne förvirrad eftersom det verkar ologiskt att någon både skulle vilja hjälpa TS med ett otrohetsavslöjande och samtidigt vilja strö salt i såren på henne. Så nu fokuserar hon på det istället för på varför någon som arbetar på hennes mans arbetsplats skulle ha taskig svenska och amerikanskt telefonnummer.
  • Anonym (jury)

En annan variant kan vara scam med betaltjänster. Man kan inte reellt veta något om vilken avsändare en sms har  eftersom det finns internettjänster som kan klistra på vilket avsändare nummer som helst på ett meddelande och skicka denna som sms så att det ser ut som att det kommer från någon du känner i Sverige. 

I detta fall kunde det vara ett amerikanskt nummer, men nästa gång kan det vara ett nummer från en betaltjänst i Azerbadjan som kostar hundratals kronor om TS skulle ringa tillbaka.

Finns säkert många fler varianter.

Svar på tråden Borde detta vara en varning?