Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Borde detta vara en varning?

Jösses, en klassiker,  har du inte läst om denna typ av scam?;klicka aldrig på några länkar, gå inte in i meddelandet för de försöker infektera datorn. Skaffa PC-tidningen!'

• Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 12:31:21 följande:
    Jag har inte fått någon länk skickad Till mig 
    Men du ser ju vem som är avsändare och har du inte skäl att få meddelanden från någon amerikansk avsändare så klicka inte upp meddelandet!  Gör du det då vet de att du tagit emot det och att de har rätt mottagare.  En ny typ av scam, PC-tidningen skriver, läs den och ligg steget före. De har tagit reda på en massa detaljer om mottagaren, skurkarna hittar ofta nya metoder. Här kan det gälla att kapa datorn. Har du skydd, till exempel Norton,? 
  • Goneril
    Anonym (Lady) skrev 2025-11-19 12:49:15 följande:
    Man får väl inte sms till datorn?
    Omvänt kan man skicka SMS via datorn  inga installationer krävs. Det går säkert att få åtkomst i andra riktningen, det kan du kolla. Syftet är att komma åt din dator, du kan ju bli ombedd att skicka en fil till exempel. Men varför i allsin dar släpper du inte detta?; läs i PC-tidningen, de här skummisarna tar reda på så mycket detaljer de kan om sina offer för att verka trovärdiga. Tänk efter, amerikansk avsändare, dålig svenska, varför skulle du tro på detta? 
  • Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 14:20:01 följande:

jag har ingen dator hemma har en iPad, jag har inte fått något SKICKAT alltså länk/länkar som många andra påstått sig fått via scam meddelanden.. jag skrev bara att personen i fråga var sjuk i huvudet och den svarade mig folk tröttnar på att knulla ett benrangel.. innan det så står det att sambon tycker jag är smal tråkig och utan livsmål, att de båda kommit varandra nära på jobbet och det finns inget jag kan göra åt saken, sen skrev personen vill du ha detaljer kring vårt sex säg till mig. varför fick kag ingen länk skickad Så som alla andra? Sen att jag är dumbo och ska öppna upp mina ögon osv

Bedrägerimetoder kan variera, allt från telefonsamtal till SMS och "hembesök", e-post och jag vet inte allt..I TS fall sitter säkert en grupp afrikaner nånstans och försöker få TS att besvara meddelanden, vilket hon nu gjort. Deleta allt, töm papperskorgen och blockera.
  • Goneril
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 15:53:26 följande:
    T ex

Hon konfirmerar numret är ett användbart numme, vilket öppnar upp för fler sms med t ex linkar.
    Det öppnar upp att användas i andra scams, eftersom de vet det är ett användbart nummer.
    Exakt så. Detta inledsnde SMS är en kartläggning. Man ska aldrig svara på bluff-SMS, så kallad smishing. Du blir kontaktad igen och blir sen dirigerad till bedrägerisidor. Radera SMS:et. 
  • Goneril
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 15:39:34 följande:

Det här SMS kan ha skickats till 1000 olika telefoner. 

Av dessa är det 400 som inte har sambo och därför vet att det är ett scam. 400 är män och hetero så de vet också att det är scam. 100 personer vet att deras sambo är arbetslös och vet också att det är ett scam. 50 personer känner inte alls att infon stämmer så det är ett scam. 
    Resterande såsom du verkar se saker som stämmer in på dem och tror därför att det kan stämma, dessa 50 blir nu ett ganska enkelt offer för den som skickar ut detta SMS. 

Det är så de arbetar, de afrikanska "entreprenörerna". TS tycks ju redan ha nappat. Nu har de henne på kroken. I den här tråden finns ett antal skribenter som inte vill tro att det handlar om bluff, illa, numera borde ju alla vara upplysta. Det är så märkligt när information finns en googling bort.
  • Goneril
    Spucks skrev 2025-11-19 18:09:15 följande:
    Man behöver inte vara i närheten av att vara IT-expert för att komma fram till de mest basala saker. Det räcker med lite vett och förmågan att googla.
    Nej, man behöver inte vara IT-expert. Det räcker att vara normalbegåvad och att kunna googla. Det finns hur mycket information som helst om bluff-SMS. Man behöver inte gå in och analysera texterna, för övrigt urdåligt översatta, för att begripa att det är fejk.
  • Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:30:49 följande:
    Okej hur får jag reda på vems numret är? Om det är så lätt..
    Det får du inte och det är inte meningen. De ringer från förfalskade nummer, det kallas "spoofing", ser ut som om samtalet kommer från någon annan.
  • Goneril

Ett sista inlägg i denna i mitt tycke vansinniga diskussion, att folk inte vet stt man bara ska deleta och blockera. Googla detta, exakt: "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".

• Goneril

Men snälla TS, förstår du inte vad folk skriver? Många har gjort sig möda att hjälpa dig, men det är som att hälla vatten på en gås. Stackars din sambo! Citat, för sista gången:"Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?". 

• Goneril
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:18:05 följande:
    Nej det har ingen gjort. På vilket sätt är hon scammad? Är hennes pengar borta? Är hennes personuppgifter använda av obehörig?

Läs alla ts inlägg igen. TS vill ha svar och är öppen för vad det än kan vara. Hon försöker förstå vad som ligger bakom och vrider och vänder på allting. Och ni bara shamear henne och får henne att må ännu sämre och drar paralleller till folk Som blivit av med pengar Vilket inte hänt ts.
    På vilket sätt hon är scammad? Ja du, det kan du ju fundera på. Du kan börja med att googla "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".Hon är scammad och ska avbryta ALL kontakt med den här avsändaren. Många här med basic IT-kunsksp har skrivit och försökt förklara, till exempel spoofing, men fattningsförmågan är något nedsatt på sina håll.
  • Goneril

Misstänkt bluff-SMS kan vidarebefordras till kortnummer 7726. Det har skrivits tidigare i tråden men förtjänar att upprepas. Samarbete mellan teleoperatörer för att samla och blockera skadliga meddelanden och förhindra spridning.

• Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 10:40:40 följande:
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.
    Om du nu redan mår dåligt på grund av din relation, vilket du uppenbarligen gör, så ska du väl inte utsätta dig för ekonomiska svårigheter utöver detta!. Det du inte förstår är att du befinner dig i riskzonen och det jag har skrivit många gånger nu är att du ska googla följande::  "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?" Du ska alltså deleta allt du fått från den mystiske amerikanske avsändaren, den är på god väg att lura dig. Bara släng allt du får den vägen och gå inte och vänta på fler meddelanden. De lär inte komma från någon som kan identifieras, "spoofing". Dina äktenskapliga bekymmer får du reda ut som man alltid gjort i alla tider, genom att tala med varandra.
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-11-20 14:35:24 följande:
    Jag var också tveksam till en början då det var så mycket personligt om TS i messet samt hennes sambos reaktion när han fick veta.
    Men ju mer jag löser de delar av sms:et som TS har lagt in här ju mer börjar även jag tro att det är ett scam.
    Det är dåligt stavat och det ser ut som dåligt översatt svenska.
    Och det kommer från ett amerikanskt nummer.
    Därav att jag tycker att TS ska försöka ta reda på vems numret är,om det går.

Däremot så håller jag med dig om att det är onödigt att uttrycka sig nedsättande.
    Det blir inte TS hjälpt av och får henne snarare att sätta sig på tvären.
    Men TS ska inte gräva mer i detta!!! Illa nog att hon skickade svar på SMS:et, nu vet ju avsändaren att TS har ett gångbart mobilnummer. Man kan inte få fram avsändarens mobilnummer, det är sannolikt tal om "spoofing", man agerar utifrån någon annans mobilnummer. Även om man får fram ett nummer kan man inte lita på att det är det rätta. TS ska bara skicka allt till papperskorgen och inte interagera och hon ska tömma papperskorgen också.
  • Goneril

Snälla TS, lyssna inte på folk i tråden.som uppmanar dig att svara och interagera. De har ett gemensamt, de har ingen aning. De arbetar inte med ID-stölder och kan inte ens läsa avancerad engelsk text.                                                                                                                            "Responding to an unsolicited text message tells scammers that your phone number is active allowing them to target you with scams and phising attempts. Malware scammers may also send you links that lead to credential stealing, compromise your devise, accounts and data.". Trojaner kan planteras utan din vetskap, ska du verkligen riskera detta? 

• Goneril

"Phising attacks are carefully crafted to mimic the tone and style of legitimate communications, making them diffucult to distinguish from genuine messages. The messagas focus on pressing matters like authorizing a wire transfer, processing an invoice or providing confidential information." 

Svar på tråden Borde detta vara en varning?