Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Borde detta vara en varning?

Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:18:05 följande:
    Nej det har ingen gjort. På vilket sätt är hon scammad? Är hennes pengar borta? Är hennes personuppgifter använda av obehörig?

Läs alla ts inlägg igen. TS vill ha svar och är öppen för vad det än kan vara. Hon försöker förstå vad som ligger bakom och vrider och vänder på allting. Och ni bara shamear henne och får henne att må ännu sämre och drar paralleller till folk Som blivit av med pengar Vilket inte hänt ts.
    På vilket sätt hon är scammad? Ja du, det kan du ju fundera på. Du kan börja med att googla "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".Hon är scammad och ska avbryta ALL kontakt med den här avsändaren. Många här med basic IT-kunsksp har skrivit och försökt förklara, till exempel spoofing, men fattningsförmågan är något nedsatt på sina håll.
  • Goneril

Misstänkt bluff-SMS kan vidarebefordras till kortnummer 7726. Det har skrivits tidigare i tråden men förtjänar att upprepas. Samarbete mellan teleoperatörer för att samla och blockera skadliga meddelanden och förhindra spridning.

• Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 10:40:40 följande:
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.
    Om du nu redan mår dåligt på grund av din relation, vilket du uppenbarligen gör, så ska du väl inte utsätta dig för ekonomiska svårigheter utöver detta!. Det du inte förstår är att du befinner dig i riskzonen och det jag har skrivit många gånger nu är att du ska googla följande::  "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?" Du ska alltså deleta allt du fått från den mystiske amerikanske avsändaren, den är på god väg att lura dig. Bara släng allt du får den vägen och gå inte och vänta på fler meddelanden. De lär inte komma från någon som kan identifieras, "spoofing". Dina äktenskapliga bekymmer får du reda ut som man alltid gjort i alla tider, genom att tala med varandra.
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-11-20 14:35:24 följande:
    Jag var också tveksam till en början då det var så mycket personligt om TS i messet samt hennes sambos reaktion när han fick veta.
    Men ju mer jag löser de delar av sms:et som TS har lagt in här ju mer börjar även jag tro att det är ett scam.
    Det är dåligt stavat och det ser ut som dåligt översatt svenska.
    Och det kommer från ett amerikanskt nummer.
    Därav att jag tycker att TS ska försöka ta reda på vems numret är,om det går.

Däremot så håller jag med dig om att det är onödigt att uttrycka sig nedsättande.
    Det blir inte TS hjälpt av och får henne snarare att sätta sig på tvären.
    Men TS ska inte gräva mer i detta!!! Illa nog att hon skickade svar på SMS:et, nu vet ju avsändaren att TS har ett gångbart mobilnummer. Man kan inte få fram avsändarens mobilnummer, det är sannolikt tal om "spoofing", man agerar utifrån någon annans mobilnummer. Även om man får fram ett nummer kan man inte lita på att det är det rätta. TS ska bara skicka allt till papperskorgen och inte interagera och hon ska tömma papperskorgen också.
  • Goneril

Snälla TS, lyssna inte på folk i tråden.som uppmanar dig att svara och interagera. De har ett gemensamt, de har ingen aning. De arbetar inte med ID-stölder och kan inte ens läsa avancerad engelsk text.                                                                                                                            "Responding to an unsolicited text message tells scammers that your phone number is active allowing them to target you with scams and phising attempts. Malware scammers may also send you links that lead to credential stealing, compromise your devise, accounts and data.". Trojaner kan planteras utan din vetskap, ska du verkligen riskera detta? 

• Goneril

"Phising attacks are carefully crafted to mimic the tone and style of legitimate communications, making them diffucult to distinguish from genuine messages. The messagas focus on pressing matters like authorizing a wire transfer, processing an invoice or providing confidential information." 

• Goneril
    Anonym (Förstår) skrev 2025-11-24 11:16:02 följande:
    Den sista frågan var egentligen inte riktad till dig ts, utan det kanske finns någon som är mer insatt i hur scammers beter sig. 
    Du får läsa tråden. Googla "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer". Massor kan en bedragare göra. Som jag försökt förklara här hundra gånger innebär det en risk att svara och och interagera med ett bluffnummer. Numret är för övrigt ett resultat av "spoofing", ett förfalskat nummer. Nu tror TS och flera andra att TS ska få nån sorts respons, man undrar ibland vad folk har huvudet till förutom att sätta hatten på. Jag ger nu upp, har försökt förklara, men jag talar för döva öron.
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-11-23 12:11:12 följande:
    Om du inte fick något svar så låter det heller inte som något seriöst.
    Hade det varit allvarligt menat så hade personen svarat på dina frågor.
    Men det finns ingen person! Det är ett gäng afrikaner som noterar telefonnumret för kommande bedrägeriförsök! 
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-11-24 17:46:41 följande:
    Även om det är en scammer så är det ju en person som ligger bakom det.
    Nej  det är det inte. Över den afrikanska kontinenten finns grupper, hela Industrier, där romansbedrägerier  och utpressning planeras och genomförs. Det faktum att inte TS SMS besvarats inom två dagar betyder inte att skurkarna backat. De sparar telefonnummer för senare aktiviteter. Jag har försökt förklara vilka risker man löper genom att korrespondera med skurkar men skriver för döva öron.. Att det ursprungliga meddelandet såg ut att komma från Amerika betyder inte att så är fallet, det kan lika gärna vara "spoofing".
  • Goneril
    Anonym (m) skrev 2025-11-25 10:46:14 följande:
    Vadå för aktiviteter? Kan inte se vad de har för nytta av att ha numret om TS ändå inte kommer klicka på några länkar, skicka några pengar osv osv osv
    För hundrade gången, detta är den sista, uppmanar jag till googling: "Vad kan kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?". En bedragare kan lura skjortan av dig genom att man interagerar med vederbörande. Vet du inte det?
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-11-25 12:34:10 följande:
    Jo,det är personer som har skapat dessa scamsms. 
    Och då länge TS inte klickar på några länkar eller skickar några pengar så har de ju heller ingen nytta av hennes nummer.
    Bedrivs industriellt, en affärsidé. Har du inte hört talas om det?  Ser du inte "Uppdrag Granskning?" De allra flesta som har skrivit i tråden är helt på det klara över att detta är scam och  inget annat. Citerar ur replikerna: "inte normalt att börja texta tillbaka till okända nummer"                                                                 "Truecalller" en app om man vill kolla en avsändare. På nätet finns många uppmaningar att vara försiktig med meddelanden från okända nummer: "Replying to a message from un unknown sender can be risky. Scammers might use your reply to confirm that they have a valid phone number and target you further".                                                                                                               Här finns några skribenter som inte riktigt förstår vilka risker man tar när man ger sig i kast med helt okända SMS-avsändare. TS förstår det heller inte och vet tydligen heller inte hur man googlar. Allt hon har fått från den okända amerikanska källan ska slängas, numret blockeras och papperskorgen tömmas.
  • Goneril
    Anonym (m) skrev 2025-11-26 01:02:54 följande:
    Hur ska de kunna lura skjortan om man inte klickar på något eller skickar några pengar?
    Men googla! Jsg har skrivit detta många gånger!  Allt som scammare kan göra finns uppräknade. De behöver inte just nu, i detta ögonblick, göra nånting alls, men mobilnumret finns lagrat.
  • Goneril
    Anonym (m) skrev 2025-11-26 01:30:32 följande:
    Ja det var ju det jag frågade, vad du menar för framtida aktiviteter de ska göra med numret om vederbörande inte klickar på något eller skickar några pengar. Alltså personen kommer inte göra det i framtiden heller. Det är vad jag frågar. Jag vet inte vad för googling du menar svarar på det. Alltså om personen inte kommer skicka några pengar, inte klickar några länkar osv. Varken nu eller i framtiden. Vad ska de då med ett mobilnummer till. Enbart diskutera en påstådd otrohet ger väl ingenting
    "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer".
  • Goneril
    Anonym (m) skrev 2025-11-26 01:30:32 följande:
    Ja det var ju det jag frågade, vad du menar för framtida aktiviteter de ska göra med numret om vederbörande inte klickar på något eller skickar några pengar. Alltså personen kommer inte göra det i framtiden heller. Det är vad jag frågar. Jag vet inte vad för googling du menar svarar på det. Alltså om personen inte kommer skicka några pengar, inte klickar några länkar osv. Varken nu eller i framtiden. Vad ska de då med ett mobilnummer till. Enbart diskutera en påstådd otrohet ger väl ingenting
    "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer".
  • Goneril
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 06:40:11 följande:
    Jag har frågat samma sak upprepade gånger men inte lyckats få mer svar än att googla. Tyvärr berättar inte googlingen det heller.
    Jo, herregud, googla, i din mobil eller dator, "vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer". Nu tänker jag inte upprepa detta fler gånger.
  • Goneril

Abc undrar om man kan åka tidsmaskin och varna TS, det hade ju varit bra, men nu kanske andra som läser tråden låter bli att svara på konstiga SMS. Att upprätthålla en dialog med bedragare är mycket oklokt. Flera skribenter är bara nyfikna på svaret som TS får, alltså ingen omtanke om TS. Tidningen Råd och Rön skriver om bedragare som kapar telefonnummer. "Så enkelt kapas ditt mobilnummer". 

Svar på tråden Borde detta vara en varning?