• Anonym (Tigerlilja)

Bättre förälder till andra barnet?

Jag har bara ett barn. Oplanerat, kom mitt i en väldigt turbulent tid i livet. Oerhört älskat, men jag önskar att jag hade kunnat vara en bättre mamma under den perioden. Tanken på syskon finns där, men det blir i så fall många år mellan och under helt andra förutsättningar. Det som hindrar mig är egentligen att jag känner att det blir så orättvist? Då har barn nummer ett fått växa upp med dålig ekonomi och ont om tid, men ett eventuellt syskon får räkmacka med längre föräldraledighet, större ekonomisk frihet, bättre mående och mindre stressade föräldrar. Ni som blivit föräldrar under liknande omständigheter, hur har ni resonerat? Och ni som har liknande syskonförhållanden, har det påverkat er negativt?

• Svar på tråden Bättre förälder till andra barnet?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Tigerlilja) skrev 2025-11-19 09:25:55 följande:
    Bättre förälder till andra barnet?

Jag har bara ett barn. Oplanerat, kom mitt i en väldigt turbulent tid i livet. Oerhört älskat, men jag önskar att jag hade kunnat vara en bättre mamma under den perioden. Tanken på syskon finns där, men det blir i så fall många år mellan och under helt andra förutsättningar. Det som hindrar mig är egentligen att jag känner att det blir så orättvist? Då har barn nummer ett fått växa upp med dålig ekonomi och ont om tid, men ett eventuellt syskon får räkmacka med längre föräldraledighet, större ekonomisk frihet, bättre mående och mindre stressade föräldrar. Ni som blivit föräldrar under liknande omständigheter, hur har ni resonerat? Och ni som har liknande syskonförhållanden, har det påverkat er negativt?

Lite konstiga tankar, tycker jag. Det är väl bara positivt, både för ditt befintliga barn men även det nya barnet, om du har ett stabilare liv nu. 

Jag hoppas ja att ditt barn har haft en trygg uppväxt och att du älskat det barnet trots dina sämre förutsättningar, så varför skulle barnet känna sig orättvist behandlad? Tror inte att barn tänker så. Barn nummer 1 får ju också ta del av din förbättrade situation nu.
  • cosinus

Som äldsta barn tycker man väl alltid att yngsta haft en räkmacka :)

Jag är 11 år äldre än min bror. Hunnit flytta runt på 4 olika ställen (3 som jag minns) och upplevt både mindre pengar men också att pappa var iväg och gick en utbildning på annan ort ett år. Brorsan har alltid haft båda hemma och fått bo på samma ställe sen han var ett halvår.

Men det hade jag ö h t inte reflekterat över förrän nu. Däremot tror jag de flesta äldre syskon upplever att föräldrarna blir slappare med tiden. Brorsan är f-n uppväxt på frosties och billys pan pizza vilket absolut inte var godkänt när jag var liten.

På samma sätt ger mig min äldsta gliringar ibland över saker som yngsta får göra men hon inte fick. Vissa saker för att man insett att det inte är värt ta fighten om. Vissa saker för att man helt enkelt var tvungen att äldsta löste saker själv medans med yngsta har jag inget bättre för mig.

Äldsta brukar påpeka att när hon och hennes kompisar var 8 år skötte de sig helt själv i slaombacken med sittlift (det var 8-årsgräns för att få åka den). Båda med tre yngre syskon så vi föräldrar hade fullt upp med dessa och de två 8-åringarna åkte själva. Vilket de faktiskt klarade utmärkt. Men det känns ju jävligt märkligt när yngsta är 8 att inte åka med då. För då kan man ju. 

Summa summarum. Det där är ett problem bara i ditt huvud. Men sen kommer äldsta säkert hitta saker som hon anser att den yngre är bortskämd med.

• Anonym (Tigerlilja)
    Anonym (Klara) skrev 2025-11-19 09:44:49 följande:
    Lite konstiga tankar, tycker jag. Det är väl bara positivt, både för ditt befintliga barn men även det nya barnet, om du har ett stabilare liv nu. 

Jag hoppas ja att ditt barn har haft en trygg uppväxt och att du älskat det barnet trots dina sämre förutsättningar, så varför skulle barnet känna sig orättvist behandlad? Tror inte att barn tänker så. Barn nummer 1 får ju också ta del av din förbättrade situation nu.
    Konstiga eller ej, men de finns där. Kanske för att jag haft väldigt dåligt samvete kring mitt föräldraskap sedan jag fick barn. Eller prestationsångest är kanske ett bättre ord. Eller blandat. Jag har inga syskon själv så jag vet inte riktigt hur man reflekterar kring sina syskon och olika roller och förutsättningar. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Tigerlilja) skrev 2025-11-19 10:36:58 följande:
    Konstiga eller ej, men de finns där. Kanske för att jag haft väldigt dåligt samvete kring mitt föräldraskap sedan jag fick barn. Eller prestationsångest är kanske ett bättre ord. Eller blandat. Jag har inga syskon själv så jag vet inte riktigt hur man reflekterar kring sina syskon och olika roller och förutsättningar. 
    Du behöver inte ha dåligt samvete. Du har ju förändrat ditt liv till det bättre. Livet är föränderligt, så man kan aldrig garantera att syskon får exakt samma uppväxt. 

Jag tycker inte du ska fundera så mkt på detta, vill du skaffa fler barn så gör det. Det första barnet har ju fått mkt ensamtid med föräldrarna, det kommer inte de andra barnen att få. 
Svar på tråden Bättre förälder till andra barnet?