• Lessfear

Julklappar till barn

Hej ! Vad blir det för julklappar i år till era barn ? Var ska man lägga sig pengamässigt , utan att ge för mkt,  eller för lite?

Mina barn är 9år... kanske lego, pengar
    12 år, pengar , kläder ?
    14.. något kreativt, bok, pyssel, pengar?
    Mellan 1000-2000 per barn skulle ja tro?

• Svar på tråden Julklappar till barn
  • Anonym (Mamma)

Budgeten beror ju helt på din ekonomi. 

• Lessfear

Ja, såklart. Ja har så Ja kan ge för tusen, men även för 10 000..  men de är bara rimligt om de är något speciellt de önskat sig, o gjort sig förtjänta av de.. Lagom är väl bäst. Men kul att se hur alla tänker. 🙂

• Anonym (-)
    Lessfear skrev 2025-11-25 09:51:26 följande:

Ja, såklart. Ja har så Ja kan ge för tusen, men även för 10 000..  men de är bara rimligt om de är något speciellt de önskat sig, o gjort sig förtjänta av de.. Lagom är väl bäst. Men kul att se hur alla tänker. 🙂

Våra tre barn fyller år i januari, så ekonomin tillåter inte att ge för hur mycket som helst både till jul och födelsedag. Vi landar oftast på 1000-1500 per barn i åldrarna 12-18. Ibland kan de få något dyrare men då handlar det om "nyttosaker" typ att de önskar sig nya slalomskidor eller en ny mobil eller om de vill ha svindyra kläder bara för att det är ett särskilt märke. 

Dock får de en hel del grejer under året då det inte är rimligt att behöva önska sig ex sommargrejer/upplevelser i dec/jan.
  • Anonym (Mamma)
    Lessfear skrev 2025-11-25 09:51:26 följande:

Menade att det är högst relevant för att svara på om du ger för mycket eller för lite. Är mycket press på julklappar idag där även de med ansträngd ekonomi känner att de behöver ge för en viss summa. 
  • Jemp

Vad de får, och behovet (det är förstås relativt) av det, tycker jag är mer relevant än specifik summa. 

Givetvis ska budgeten matcha ens ekonomi i övrigt, eller framförallt inte överskrida den. 

Jag jobbar aktivt mot överkonsumtion, så både stress-mässigt och principiellt är jag emot en viss summa eller antal julklappar bara för att. Däremot vill jag givetvis ge julklappar och att barnen ska känna sig nöjda. 

I år landar vi nog på runt 2000/barn, vilket är högre än vanligt. Men då får den ena sin första mobil osv vilket dragit upp nivån.

• Jemp

Vad gäller idéer och vad man ger så ungefär såhär (vi kommer inte ge allt, särskilt inte från oss själva):

pojke snart 10
    Instrument, Lego, byggsaker, skidpjäxor, mikroskop. Ev nån bok och/eller sällskapsspel.

flicka 7,5
    telefon, örhängen och att få ta hål, kläder, pysselsaker, hårsaker. Önskar sig labubu också..

• Spucks

Det beror ju helt på vad ni köper och hur er ekonomi ser ut.
    Lever ni under fattigdomsgränsen och har knappt råd med mat, är 1000kr på tok för mycket. Har ni bra ekonomi och ett barn kan spendera många timmar varje vecka med att bygga och leka med Lego, är ni snåla när barnet önskar sig ett Lego set som kostar 3000kr och ni vägrar köpa den för ni har satt en godtycklig gräns på 2000kr.
    Köper ni massvis med skräp är vilket belopp som helst för mycket. Köpper ni vettiga saker som barnen kommer att ha nytta och nöje av och som är av bra kvalitet, kvittar det om andra tycker att ni spenderat för mycket.

Svar på tråden Julklappar till barn