• Skölden89

Röstar du på SD?

Lägger du röst på SD eller har funderingar på det? Varför då i sådana fall? Har de vunnit stort förtroende hos dig?

• Svar på tråden Röstar du på SD?
  • Anonym (Ja)

Vid senaste valet röstade jag på SD.
    Liksom så väldigt många andra av Sveriges väljare.

SD är Sveriges mest framgångsrika parti i modern tid och är det enda parti som har vuxit.
    De kom in i riksdagen så sent som 2010, med endast 5,7% av rösterna,
    till att i dag ha nått stora framgångar till att vara Sveriges näst största parti med omkring 18%.

Jag röstade på SD för att de är det enda parti som har en vettig politik i den för Sverige och för mig viktigaste frågan; Sveriges nya samhällsproblem, som till allra största delen, nästan enbart, beror på de etablerade partiernas misslyckade invandringspolitik.
    Skenande kriminalitet, den gamla fina Svenska välfärden överutnyttjas av individer som den aldrig var avsedd för och dessutom utsätts den för systematiska välfärdsbrott, problemen inom vård/skola/omsorg, extrema behov och extrema kostnadsökningar inom polis, rättsväsendet, fängelseplatser, utanförskapsområden som utgör laglöst land, klansamhällen med egna domstolar, etc, etc...
    Allt detta som håller på att bryta ner Sverige och svenskarna, allt det som utgör extrema belastningar på så många olika sätt.

SD är fortfarande det enda parti som ens vågar öppet diskutera den för väljarna viktigaste frågan, samtidigt som alla gamla etablerade partier stretar emot (även om det börjat bli lite bättre, nu när det börjar vara för sent...).

Jag säger inte att SD är det bästa alternativet i många andra frågor, men i den för mig viktigaste frågan så är SD det enda partiet som tagit den frågan på allvar.
    Och vi kan tacka SD för att deras framgångar också har tvingat t ex S och M att ändra sin politik till att äntligen börja lyssna åtminstone lite på väljarna.
    Men det är utan tvekan de gamla etablerade partiernas vägran att lyssna på väljarna som har lett till en stor del av SD:s stora framgångar.

Jag hoppas att min röst kan hjälpa SD få tillräckligt inflytande för att vi ska lyckas stoppa eller åtminstone hindra den fruktansvärda utvecklingen vi har i vårt nya Sverige.
    Om vi med hjälp av SD, under min livstid, skulle få ordning på den viktigaste frågan (knappast troligt) så är det inte alls säkert att jag då skulle fortsätta rösta på SD.
    Men fram till dess hoppas jag att min röst ska kunna göra åtminstone lite nytta för Sverige och svenskarna.

• Anonym (M.)

Jag röstade Sd och var även medlem långt innan Sd blev rumsrent s.a.s.. Jag har alltid förstått att de är vår enda räddning - även om massmedia och alla samhällsfunktioner, och även ägare av internetforum o.s.v., motarbetade dem så länge att den stora skadan redan hann ske innan de fick något inflytande över politiken. 

Nu är jag i valet och kvalet, för jag kan inte fatta hur de kan ha tagit Israels parti i det pågående folkmordet. Jag förstår inte det, och det finns heller inget att förstå. Så nu överväger jag att i stället rösta på AfS, jag gjorde det redan i EU-valet senast. Men samdigt har AfS ingen chans att komma in nästa år, och då är rösten i alla fall i första läget en bortkastad röst (men varje röst hjälper ju ett litet parti att växa, så HELT bortkastad är den inte). Jag får se hur jag känner närmare valet. 

I alla fall går det inte att rösta på något annat riksdagsparti än Sd, eftersom alla andra partier är opålitliga i invandringsfrågorna. Rätt som det är så står vi där med vidöppna gränser, höga bidrag och obefintliga krav igen. 

• Dr Nail

Jag röstade på SD förra gången men är besviken och upplever inte att de har levererat. Nästa år blir det betydligt mer åt vänster.

• Mentat

Nej, och har inte gjort det heller. Däremot lider jag inte av patologisk beröringsskräck visavi dem, lika litet som mot (v) för den delen.

Sakpolitik är det viktiga. Om ens politiska motståndare faktiskt håller med om delar av ens egen måste man ju kunna samarbeta med dem om åtminstone den frågan. Att vägra i det läget vore ju mest att likna vid sandlådebråk.

• Tukt

Har svårt att tro den här tråden har ett rent uppsåt för diskussion.

• Anonym (Motvikt)

Tvärtom kan man säga. Jag röstar ett steg åt vänster för varje 5% SD får i riksdagen, jämfört med min normala position. När SD krymper blir jag blå igen.

• Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-11-26 18:26:24 följande:

Har svårt att tro den här tråden har ett rent uppsåt för diskussion.

Jovars du
  • Anonym (Marina)

Nej, jag som kvinna röstar inte på ett kvinnofientligt parti. Jag vill inte få tillbaka 1800-talet för kvinnor.  Jag vill inte få det sämre som kvinna, nej.

Dessutom tycker jag att det dom gjort med akassan och aktivitetsstöd för arbetslösa är rent svineri och en spottloska i ansiktet på vanliga människor. Och vanligare arbetare. Den nya akassan gynnar folk med höga inkomster. 

Och ett parti kan inte enbart bestå av EN enda fråga. Nu när dessutom alla partier vill ha åtstramad  invandring så behövs don egentligen inte längre.  Dom flesta som röstar på dessa är arga/besvikna vita  män. Dom få kvinnor som röstar är äldre konservativa tanter i princip.

• Anonym (Hej)

Jag röstade på SD förra valet, men jag är besviken så jag kommer inte rösta alls nästa val.

Svar på tråden Röstar du på SD?