Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Vad

Keso och tångkaviar😋

• Anonym (12345)
    Mayjel skrev 2025-12-04 05:12:16 följande:

Kan inte komma på nåt udda i matväg men dessertbordet däremot.

Nästan ingen i min närmaste familj gillar ris a la malta så jag gör hellre julglass till efterrätt numera. Choklad eller kola till barnen och lite vuxnare julsmaker åt oss vuxna, som vaniljmint, apelsin och tranbär. Det är ganska lätt att göra sin egen glass, om man bara har rätt ingredienser så.

Ris ala Malta som är så gott!

Hemgjord kolaglass eller mintglass låter också väldigt gott.

Hur gör du egen glass?
  • Anonym (12345)
    Mayjel skrev 2025-12-04 05:50:42 följande:
    Ja, jag älskar också det goda apelsinriset men får numera göra det till mig och mamma vid advent istället, då varken systern eller hennes familj tycker om det.

Jag använder bl.a. kondenserad mjölk och glykossirap i min glassbas. Dessa ingredienser ger glassen en krämig konsistens och hindrar iskristaller från att bildas. 

En bra idé är också att använda torkad frukt och färskriven zest (i citrusglass) istället för färsk. Mindre vätska och mindre risk för isig glasskonsistens. 

Jag har ingen glassmaskin längre utan vispar bara grädde och blandar sen i resten av ingredienserna. 
    Tack! Det måste jag prova någon gång.

Så glukossirap, kondenserad mjölk, smak man vill ha på glassen och grädde, socker, ägg? Och vispa ihop?
Svar på tråden Vad