Inlägg från: Anonym (Add, don't subtract) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Add, don't subtract)

Vikt

För det första - är det hennes barn, har hon fött det? Då bör hon kolla upp sköldkörteln. Det finns hemmatest man kan köpa för ungefär 200 kr, som man kan börja med.

För det andra - precis som det finn anorektiker som inte ser att de blivit väldigt smala finns det överviktiga som inte ser att de blivit väldigt överviktiga. Det är hjärnan som spelar oss ett spratt. Många som inte är/varit överviktiga förstår inte heller att det ibland inte heller "märks på kläderna". Jag har själv massor av kläder som jag hade när jag vägde 80 och när jag vägde 130. De följde liksom med på resan. Jag väger nu 65 och jag är lika lång som din sambo. Jag har inte vägt så är lite sen jag var 10 år gammal. 

För det tredje - ta upp ett samtal igen, en dag då hon inte har massa annat i huvudet, men fokusera den här gången på hennes hälsa i relation till hennes vikt, istället för hennes vikt och utseende. Om vad din oro kring det hela är. Se vad hon säger. Om hon uttrycker egen oro eller frustration sin vikt, exempelvis det där hon uttryckte att hon inte kan gå ner. Fråga henne då hur du kan stötta. Fråga om hon vill ta ett test för sköldkörtel, så ni kan utesluta att det är fel på den. Fråga hur det är med sämen och stressen, har ni en liten kan jag tänka att det blir stressigt ibland och då är det lätt att man tummar på sin egen matsituation och sen tar till snabb energi och/ellee tröstäter. Fråga henne vad hon tänker om mat och motion. Var också tydlig med att hon inte måste ha svar just exakt nu, ni kan prata igen senare.

Helt enkelt - låt bli pekpinnarna, de kan hon redan, och ge henne "makten" över situationen. Ni är ett par, du ska vara hennes stöttepelare, inte hennes diktator. 

För det fjärde - sen, om hon och du kommer till en punkt om några dagar att hon och ni vill förändra matvanor, gör det efter devisen "ät vad du vill - lägg till vad kroppen behöver" i början.  Vill hon ha chips på kvällen? Bra. Hon kan äta chips. Men då gärna lägga till nägot nyttigare, som en frukt. Likadant med alla måltider. Se över matvanorna, men med "lägg till" i tanken istället för "dra ifrån" eller "förändra i grunden". Men, det är en idé du kan Introducer, inte ett krav du ska ha. 

Lycka till. 

Svar på tråden Vikt