Inlägg från: Anonym (Fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fråga)

Vikt

Alltså, jag måste bara fråga. Tror du att hon inte förstår hur kalorier och vikt hänger ihop? Tror du att det är därför hon är överviktig?

Personligen tror jag inte att det finns någon som inte känner till det sambandet. Därmed behöver du inte heller "förklara" för henne hur det fungerar. Eller hur? Och om du har svårt att vara finkänslig tror jag att du gör mer skada än nytta. 

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-12-04 15:32:28 följande:
    Helt ärligt nu så tror jag att hon inte vill förstå. Hon säger hela tiden att sånt inte stämmer att jag är dum som försöker ha koll. Att det är inte så det funkar på alla så nej jag tror inte att hon har koll på det alls. Inte ett skit om jag ska vara ärlig. Hon har enbart detta tänk "tränar man går man ner i vikt". Men även om man tränar spelar det ingen roll om man äter upp det efterråt. Och det är sånt som hon på riktigt inte förstår eftersom hon är hungrig och då behlver mer mat. 

Jag tror inte att hon är dum inte alls, men hon är trångsynt det är hon. Och har hon fått för sig nått är det svårt att få henne till "rätt" sida.

Till och med barn förstår kopplingen mellan kalorier och vikt, så jag har oerhört svårt att tro att hon inte förstår. Kanske din funktionsvariation som gör att du tolkar det så. Det låter snarare som att det är något hon vill skjuta ifrån sig.

Hon tycker förmodligen att det är ett väldigt jobbigt ämne. Mitt råd är att du stöttar henne om och när hon ber om stöttning. Du behöver dock inte förklara något så grundläggande för henne eller "få henne till rätt sida".

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Mx) skrev 2025-12-04 17:05:16 följande:

Många säger att man ska uttrycka sig på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Finns det ens ett rätt sätt och ett rätt tillfälle att berätta att en kvinna är fet?

Varför skulle man "berätta att en kvinna är fet" menar du?
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Mx) skrev 2025-12-05 15:28:35 följande:
    Både för attraktion och hälsa. Om ens partner går upp i vikt utan att själv reagera och göra något åt det, så behöver man på något sätt uttrycka detta.
    Du tror på riktigt att de är inte medvetna om detta? 
Svar på tråden Vikt