Inlägg från: Anonym (Ana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ana)

Vikt

Anonym (Förvirrad) skrev 2025-12-04 01:13:49 följande:

1. Har jag fel? Visst är det det som är grundregeln att om man äter mindre än vad kroppen gör av med går man ner äter man mer går man upp. Sen givetvis beror lite på ämnesomsättning och individ till individ. Alla ska ju inte äta 2000kcal för att hålla vikten.

2. Hur kan jag förklara detta för henne utan att förstöra henne så? Hon var arg och ledsen och vägrade lyssna. I slutet fråga hon även om jag älska henne och varför jag inte lämnar henne. Hon blev förstörd. Och inget sjönk in.

Tack på förhand.

Ps är lite autistisk av mig så det där med finkänslighet är inte min grej. 

1. Nej, du har definitivt inte fel! Den grundregel du nämner är väldigt förenklad, men ja - grundregeln är helt klart så. Sen det här med 2000 kcal är en konstig kvarleva från nånting som jag inte riktigt vet varifrån det kommer - det är ju ofta det man får höra: att kvinnor ska äta 2000kcal/dag, men sanningen är att det är väldigt få det stämmer för. Det finns typ miljoner sidor på nätet där man kan räkna ut sin tdee - alltså hur mycket kalorier man gör åt per dag - och därmed se hur mycket man ska äta för att gå upp respektive ned i vikt eller bara hålla vikten. En som jag tycker är bra hittar du här: ebtacademy.se/kalorisnurra/ (du kan även googla på ebt academy kalorisnurra och sen välja träffen som heter räkna ut ditt kaloribehov, ifall du inte vill klicka på länken direkt).

2. Jättesvårt, och inget någon här kommer att kunna hjälpa dig med, tyvärr, eftersom ingen av oss känner henne. Tyvärr är det ju även så att om hon inte själv vill/kan inse att hon har ett problem så är det ganska omöjligt att göra nåt åt det; hon måste själv vara med på banan och ha en vilja till förändring om det ska funka 😔 Det enda jag kan tänka mig att du kan göra är att trycka allt du kan på att du faktiskt är genuint orolig för hennes hälsa - att det inte har nåt öht att göra med att du inte attraheras av henne längre, utan att det enbart handlar om hälsoaspekten, och att det även är viktigt att ge er dotter sunda referensramar. Body positivism i all ära - det är jättefint som idé, men det är faktiskt riktigt, riktigt farligt att vara så extremt långt över normalvikt som din sambo är. Hon ligger i kategorin obesitas/fetma grad III, som är den allra allvarligaste graden av fetma - det finns liksom ingen svårare grad över det ... Det förvånar mig ärligt talat att vården bara sagt lite löst att hon borde "tappa lite kilon". Men visst, obesitas räknas ju tyvärr inte som en ÄS, och därmed kan heller inte tvångsvård sättas in. 
  • Anonym (Ana)

Glömde: om ni testar kalorisnurran jag länkade till så tänk på att det kaloribehov som kommer att genereras är baserat på vikten - dvs det antal kalorier som ni kommer att få fram för olika scenarios just nu kommer ju att vara mycket högre än det antal kalorier hon bör äta på en normalvikt. Om hon är relativt stillasittande och samma ålder som du så bör hon landa nånstans mellan 1450 och 1550kcal/dag för att hålla vikten vid en normalvikt.

• Anonym (Ana)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-12-04 12:16:32 följande:
    Kan inte säga att vi testat än i alla fall men ska försöka ta upp det igen när det inte är lika färskt och smärtsamt för henne. Hon blev väldigt ledsen och det syntes även imorse. 

Jag vet att alla inte ska äta 2000kcal det var mer ett exempel och det var bra förklarat av dig. Och som du sa att det är baserat på vikten stämmer ju ju större man är desto mer energi krävs det för kroppen att fungera. Blev själv orolig när jag tappade 10 kilo och sen stoppa i en månad men fick då veta att jag hamnat på nett 0 liksom. 

Men tack för ditt svar. Det var väldigt skönt att höra att det inte är jag som är helt tokig. Jag bryr mig om henne väldigt mycket och älskar henne som fan. Men det smärtar mig att se henne tina bort liksom. Vi brukade promenera tillsammans. Och nu orkar hon knappt gå till och från bilen. 
    Förstår dig så väl - och du gör helt rätt i att driva detta, hur svårt det än är. Jag hoppas att du hittar ett sätt att nå fram till henne, för, som sagt: det går inte att överdriva allvaret i den vikt hon har nu; den är riktigt, riktigt farlig. 

Jag hoppas att du orkar hålla oss uppdaterade här i tråden framöver om hur det går ❤️
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Meh) skrev 2025-12-05 16:52:54 följande:
    Vad har det för betydelse menar du? Även om de egentligen är medvetna om det kan man ju inte bara vara tyst om de vägrar göra nåt åt det.
    Exakt så. Jag undrar vem det är som satt en tumme ned på ditt inlägg och varför? Anser den personen alltså att man bara ska låta folk dö utan att lägga sig i? Märklig inställning.
Svar på tråden Vikt