ADHD?
Det låter som adhd och eventuellt något mer.
Ta kontakt med BUP. Det är ofta svårt för lärare att säga att man tror bra har adhd för man vill inte ha arga föräldrar....
Det är svårt för barn med adhd. Ja man ska inte stoppa i mediciner "i onödan" men eftersom du skriver att han ofta stör andra och blir arg finns det risk att han förlorar kompisar. Gissar även på att han mår dåligt i efterhand nör saker blivit fel.
Det är en sak att man har kunnat "hantera" barnet i skolan F-3, men det verkar ha varit väldigt personbundet, vad hade hänt om den personen inte var på plats? Eller rättare sagt (för det måste ju ha hänt nån gång) - hur funkade det dessa dagar?
Det är förstås tacksamt om det har funkat och ni kommit så långt men det finns samtidigt ingen som kan svara om det hade gått ännu lite bättre för barnet med rätt förutsättningar från början? Kunskap om NPF och ADHD, anpassningar, stöd i utåtagerande och i relation med klasskamrater mm.
Så ingen skugga över er men om läraren ditt barn hade F-3 verkligen fick kämpa så önskar man ju att hen hade flaggat för det. Jag vill veta hur det går för mitt barn på alla plan och då skulle jag inte uppskatta om läraren var det som maskerat eller hjälpt barnet att maskera det här i 3-4 år.
Risken är annars förstås att skolarbetet blir lidande och av det kan följa att man hamnar i en loop av misslyckanden där man aldrig får känslan av att klara något utan att det ligger en enorm insats bakom. Eller att man har så svårt med impulskontroll i relation till klasskamraterna att man riskerar att spela ut sig själv och till slut blir väldigt ensam.
Ni har absolut utmaningar hemma och skolan har ju påtalat problematiken så det borde finnas underlag för en utredning (problemen ska ju finnas i minst två miljöer).
Vi fick utredningen gjord under åk1 med vårt barn och efter ytterligare lite väntan har vi nu börjat med medicin vilket varit en lifesaver för oss. Inga personlighetsförändringar, samma goa unge men redan (två veckor in) skillnad på koncentrationen i skolan. Lugnare, gör inte ljud eller stökar, reser sig inte och går runt när hen inte förstår instruktioner mm. Kan fokusera och lösa uppgifter mer på egen hand.