Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

    ADHD?

    Anonym (X) skrev 2025-12-04 09:45:18 följande:

    Det låter som adhd och eventuellt något mer. 
    Ta kontakt med BUP. Det är ofta svårt för lärare att säga att man tror bra har adhd för man vill inte ha arga föräldrar.... 

    Det är svårt för barn med adhd. Ja man ska inte stoppa i mediciner "i onödan" men eftersom du skriver att han ofta stör andra och blir arg finns det risk att han förlorar kompisar. Gissar även på att han mår dåligt i efterhand nör saker blivit fel. 


    Jag håller med. Och jag skulle utreda.
    Det är en sak att man har kunnat "hantera" barnet i skolan F-3, men det verkar ha varit väldigt personbundet, vad hade hänt om den personen inte var på plats? Eller rättare sagt (för det måste ju ha hänt nån gång) - hur funkade det dessa dagar?

    Det är förstås tacksamt om det har funkat och ni kommit så långt men det finns samtidigt ingen som kan svara om det hade gått ännu lite bättre för barnet med rätt förutsättningar från början? Kunskap om NPF och ADHD, anpassningar, stöd i utåtagerande och i relation med klasskamrater mm. 

    Så ingen skugga över er men om läraren ditt barn hade F-3 verkligen fick kämpa så önskar man ju att hen hade flaggat för det. Jag vill veta hur det går för mitt barn på alla plan och då skulle jag inte uppskatta om läraren var det som maskerat eller hjälpt barnet att maskera det här i 3-4 år.

    Risken är annars förstås att skolarbetet blir lidande och av det kan följa att man hamnar i en loop av misslyckanden där man aldrig får känslan av att klara något utan att det ligger en enorm insats bakom. Eller att man har så svårt med impulskontroll i relation till klasskamraterna att man riskerar att spela ut sig själv och till slut blir väldigt ensam.

    Ni har absolut utmaningar hemma och skolan har ju påtalat problematiken så det borde finnas underlag för en utredning (problemen ska ju finnas i minst två miljöer). 

    Vi fick utredningen gjord under åk1 med vårt barn och efter ytterligare lite väntan har vi nu börjat med medicin vilket varit en lifesaver för oss. Inga personlighetsförändringar, samma goa unge men redan (två veckor in) skillnad på koncentrationen i skolan. Lugnare, gör inte ljud eller stökar, reser sig inte och går runt när hen inte förstår instruktioner mm. Kan fokusera och lösa uppgifter mer på egen hand. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 10:49:49 följande:

    Tack för svar. Det ger absolut lite hopp att det är blivit bättre efter diagnos för er son. Vi har en stor oro för att han ska bli feldiagnostiserad och därav utebliven kontakt till hjälp. 


    Angående skolan så har ingen sagt rakt ut att vi borde söka hjälp det är mer min tolkning att det inte är bra med tanke på hur ofta lärare/fritidspersonal hör av sig. Han är en väldigt ?smart? kille som egentligen inte behöver lära in så mycket, utan han kan mycket ändå. Därav har han också kunnat klara skolan f-3. Men märker nu att han inte klarar mellanstadiet lika bra eftersom han faktisk måste plugga. Han har också börjat ringa mig på dagarna och vill gå hem för att han har ont i huvudet. Här senast sa jag nej för det funkar ju inte att han ständigt går hem från skolan. 


    Blev väl också lite skrämd av en bekant vars son fick medicin och blev personlighetsförändrad. Men så verkar inte alls fallet varit för er son? 


    Får jag fråga, vilka beteenden/signaler har ni fått från förskola/bvc? Var utredning på ert initiativ eller någonannans? 


    Nej alltså peppar peppar men vi har inte märkt något alls. Vår pojke får en medicin som heter Medikinet och vi är inte uppe på full dos än (enligt ordination utifrån kroppsvikt mm) men vi har ökat 2ggr och för oss och honom har det hittills varit positivt. Den medicinen ska hålla över en kortare skoldag. Så utifrån att hur lång skoldag han har behöver han inte ta en påfyllnadsdos. Det där provar man ju fram tillsammans med läkaren, hur behovet ser ut och vilken medicin man då bör testa. 

    På förskolan gick det okej. Första gången BVC indikerade något överhuvudtaget var på femårskontrollen. Då var han lite "all over the place" och sköterskan frågade om vi önskade att hon noterade det hon sett och skickade remiss till något som heter Malina. Det var mer som stöd för oss föräldrar för man utreder inte så små barn om det inte verkligen är befogat med insatser som jag förstår det. Och det var det inte för oss då.

    Sen hände inte så mycket mer förrän skolan. Det framgick rätt snart att det fanns problem kring fokus, koncentration och impulskontroll. Så det var elevhälsan som ordnade tid hos skolläkaren som sen skickade remissen. Man kan säga att det var på skolans initiativ men vi var inte på något sätt emot utan det kändes mer som en tidsfråga.
Svar på tråden ADHD?