Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

    ADHD?

    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 09:35:51 följande:
    ADHD?

    Hej,
    Vi har en son som snart blir 10 år. Hela hans uppväxt har kantats av ett gränslöst beteende. Började redan vid 1-2 års ålder. Det har varit många hemringningar både på förskola och skola. På förskolan slog han andra barn, även små barn. Jag frågade både på förskolan och BVC om han verkligen var mogen att börja skolan men fick svar att det är ovanligt att gå ett extra år på förskolan. F-3 hade han en fantastiskt lärare som höll honom under armarna och hon har hållit honom under armarna. Det har varit mycket anpassningar för att han ska klara skolgången. Nu har han börjat 4:an och kraven är högre. Hans beteende är värre än någonsin. Det är mail var och varannan dag från lärare. Han är uppkäftig, lyssnar inte. Han får sitta längst fram med bänken mot väggen bredvid läraren för att inte störa andra. Nycklar, kläder, väskor, jackor tappas ständigt bort. Alla vet vid det här laget när jag kommer för att leta upp hans saker. Hemma är han svår, han skriker gapar. Säger hålla käften. Jag bryr mig inte. Osv osv. Han får enorma utbrott och slåss. Jag är rädd för hur det ska bli när han blir starkare och kommer att göra mig eller sina syskon riktigt illa. Däremellan är han en otroligt empatisk kille med stort hjärta. Han får ofta dåligt samvete efter hans utbrott och säger förlåt. Men det är svårt, allt är en kamp här hemma. Att göra läxor tar oftast flera dagar för att hans koncentration är så låg och han ständigt hittar andra saker att göra. Han är väldigt lättstörd och svårt att fokusera på det han gör. På morgonen måste jag punktmarkera honom för att han ska komma iväg till skolan. Det tar på krafterna. Det är även mer än såhär och det är ett heltidsarbete att hålla honom under armarna. Jag tycker generellt att diagnoser ställs för lättvindligt och kanske är han bara ett utmanande barn? Ingen lärare eller så har nämnt att det kan vara ADHD därav är jag osäker om det verkligen är det. Men det tär verkligen på hela familjen. Även på min och min mans relation. Jag vet inte längre hur vi ska hjälpa honom och är som sagt rädd för hur det ska blir nu när han blir äldre. Någon som kan känna igen sig och komma med tips och råd? 


    Tycker ni ska höra av er till Barn- och ungdomspsykiatrin. Diagnoser ställs inte så lättvindigt som det kan verka i offentligheten och när uttalanden många gånger sker av personer som saknar tillräcklig kompetens för det. Det är tydligt att han befinner sig i en överkravssituation och det skulle mycket väl kunna finnas någon neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. 


    vad gäller skolan kan ni tipsa den om www.vardochinsats.se/adhd/

    En annan mycket bra sida att kolla runt på är vard.skane.se/psykiatri-skane/for-barn-och-unga/
    Där finns bra information att hitta även om man inte tillhör region Skåne. 

  • Jimmy75
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 10:37:16 följande:
    Tack, för svar! Jag tänker såklart mycket på hur han har det och vill hjälpa honom på alla sätt jag kan. Men oron består dels i att en diagnos kommer att ligga honom i fatet resten av livet. Försöker på alla sätt jag kan att underlätta livet för honom men när verktygen börjar ta slut så är det dessa funderingar som nu kommer upp. 
    Jag vågar påstå att det kommer ligga honom mer i fatet att inte få diagnosen om han nu uppfyller den och därmed inte få tillgång till rätt stöd och anpassningar. 
  • Jimmy75
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 10:41:21 följande:

    Tack för svar. Det ger dessutom väldigt mycket hopp att det gått så bra för er son, trots diagnosen. Verkligen fint att höra. 


    Såklart vill vi hjälpa honom på bästa sätt. Oron består ju främst i att en eventuell diagnos ska förstöra hans framtid. Men samtidigt är det inte bra som det är nu heller. Kanske framförallt tänker på att eftersom skolan inte reagerar med att han kanske borde utredas så har vi avvaktat. 


    Skolan får dessutom inte lov att villkora stöd och kräva kännedom om diagnos. Den enda utredning (förutom pedagogisk utredning) som skolan ska be att få göra är vid misstanke om intellektuel funktionsnedsättnin och den görs av psykolog i skolan. om barnet dessutom når målen brukar skolan vilja ducka även pedagogisk utredning. 
  • Jimmy75
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 17:30:03 följande:
    Tack för bra tips och råd! Jag ska absolut läsa på lite mer. Angående skolan så tänker jag mig (utan att veta) att en utredning ofta startar på skolans/förskolans initiativ. 

    Varierar från skola till skola och är stor skillnad. Efter 9 år som tidigare skolpsykolog är min erfarenhet att det vanligast sker när skolan inte klarar av sitt uppdrag att anpassa och gärna vill ha ungen medicinerad i förhoppningen att det ska lösa deras problem, alternativt att de ser det som en förklaring att det är barnet det är fel på och inte hur skolan arbetar. 


    jag vet, det var en smula raljant och smått orättvist mot en del skolor, för inte alla gör så. Vad gäller det där med att upptäcka det sker det oftast med utagerande och stimmiga pojkar. Adhd av huvudsakligen ouppmärksam form är de inte lika vassa på

  • Jimmy75
    Anonym (f) skrev 2025-12-04 21:39:52 följande:
    Men det är en del av problemet, har sett mängder av trådar där föräldern till ett barn som har det jättejobbigt skyller på luddiga förklaringar som överdiagnostisering, kändisar och liknande. Som om andra diagnoser har något att göra med en själv. Det är verkligen inte ok att ens överväga och sprida sånt trams när man har ett barn som inte mår bra. 
    Grejen är dock den att för föräldrar som TS är det inte så lätt att veta vilket ben man ska stå på. Jag håller med om att den massmediala bilden och diskussionerna om NPF inte alltid är den bästa av olika anledningar. Vi hjälper dock inte hjälpsökande och vilsna föräldrar genom att skälla på dem och samma offentligt.
  • Jimmy75
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 21:12:10 följande:
    Ok, då vet du verkligen vad du pratar om. Han har båda dragen, utåtagerande samt koncentarionssvårigheter. Jag är själv lite förvånad att det inte kommit något från skolan eftersom han stör så pass mycket på lektionerna. När jag har dig här på tråden och utifrån din kompetens. Min man tycker att en del av hans problem består i att jag curlar honom medan jag menar att han inte klarar av de krav som man rimligen bör kunna ställa på en 10 åring. Tex så kommer jag alltid in med frukosten på sängen, han somnar sent på grund av oro i kroppen och har svårt att komma upp. Jag gör det för att han ska få i sig något och för att han inte ska komma sent till skolan som följd (även om han ofta blir sen ändå). Eller att jag packar gympapåsar, hjälper honom att ta på honom kläder osv. bara några exempel. Bör jag ställa mer krav trots att min känsla är att han inte klarar av det? 
    Vad som är curling och inte curling kan jag inte säga. Det är från situation till situation. Det jag kan säga är att det inte är en lätt situation för någon av er, varken din man eller dig. Det är också mycket vanligt att pappan håller den linjen du beskriver och att mamman är mer som du beskriver dig själv. Britta kommer med många bra saker i sina inlägg. Det är viktigt att inte ställa överkrav (som du själv också är inne på). Det leder bara till misslyckande och försämrad självkänsla. Samtidigt är det väldigt viktigt med regler och tydlighet också eftersom han själv har svårt med självreglering, både att hejda sig när han vet att han borde och att ha sin egen motor när motivationen tryter. Tyvärr är det vanligt att barn som er son blir bemötta utifrån han kan om han vill, vilket inte stämmer. Det är bara så det verkar eftersom han kanske klarar en sak vissa dagar, men andra dagar klarar han det inte. Det är bara det att hans svårigheter inte syns och de är ofta svårare att förstå. Jag vill dock verkligen råda er att söka hjälp av psykiatrin för de farhågor du har gällande stigma kring diagnos och eventuella begränsningar en sådan kan ge kommer inte vara något i jämförelse med svårigheterna som kommer om han och ni inte får rätt verktyg att jobba med.
  • Jimmy75

    Här har ni en kort animerad jättefin film som illustrerar världen ur perspektivet ur två barn som har ADHD, en med hyperaktiv form och en med huvudsakligen ouppmärksam form.



    ">

  • Jimmy75
    Anonym (Britta) skrev 2025-12-04 22:33:21 följande:

    Det här har vi verkligen kämpat med när det gäller skolan - att få dem att förstå att de måste sänka kraven. Nu har vi fått hjälp av en specialist och äntligen lyssnade skolan och vi har fått till en vändning! 


    Om ni jobbar på med anpassningar hemma, TS, och ändå inte får till någon förändring i beteendet så kan det vara så att problemet främst är i skolan. Och då kan man ha nytta dels av diagnosen i sig, dels av den information
    psykiatrin kan ge skolan om barnet när en utredning är gjord - som tex vilka styrkor barnet har, för det är ju dem man behöver ta avstamp i för att överbrygga svårigheterna. 


    När vårt barns diagnos var satt hade vi ett långt möte med utredaren, BUP:s specialpedagog och skolan, där BUP informerade grundligt om vad de kommit fram till. Efter det blev samarbetet med skolan mycket lättare. 


    Tyvärr inte alldeles ovanligt det du beskriver - men går rakt emot skollagen ironiskt nog. Den enda diagnosen (dvs där det faktiskt är själva diagnosen det handlar om) som får ha avgörande betydelse i skolan är intellektuell funktionsnedsättning. I alla andra fall har barnet rätt till de anpassningar det behöver oavsett om det finns en diagnos eller ej.
Svar på tråden ADHD?