Inlägg från: Anonym (Britta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Britta)

    ADHD?

    Det var i mellanstadiet min dotter med adhd kraschade. Hon hade legat före i typ allt i skolan utan att plugga men i mellanstadiet krävdes koncentration under längre stunder och mer komplicerade analyser av det de lärde sig. Det tog till sist totalstopp och hon klarade inte längre av att gå till skolan alls. 


    Har skolan provat undervisning i liten grupp, avskärmande väggar kring hans bänk, hörselkåpor för att stänga ute ljud etc? 

    Både ni och skolan behöver försöka analysera när det blir bråkigt. Är det efter dagar med grupparbeten, när det är trångt, om det är stimmigt i klassrummet/hemmet, efter långa stunder med eget arbete, om det blir långtråkigt, om något oväntat händer? 


    Försök sen förebygga och undvika de situationerna eller ge mer stöd när det är jobbiga saker som faktiskt måste göras. Mitt barn slogs som liten när det blev trångt och stökigt så hon fick gå ut sist ur klassrummet och klä sig i lugn och ro, tex. 


    Vår erfarenhet är att tvång, ilska, strängare regler mm gör allt värre. Det som har hjälpt är lyhördhet, följsamhet, anpassningar, hjälp och stöd. Men självklart inte utan regler. 


    Går din son på fritids? Det är ofta minde uppstyrt än skolan och kan bli jobbigt av det skälet. 


    Lästips: https://www.borgskoglund.se/sv/boecker/svart-baelte-i-foeraeldraskap/

  • Anonym (Britta)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 17:30:03 följande:
    Tack för bra tips och råd! Jag ska absolut läsa på lite mer. Angående skolan så tänker jag mig (utan att veta) att en utredning ofta startar på skolans/förskolans initiativ. 
    Vår erfarenhet är att skolans kunskap om adhd är låg och att de inte förstår vad de ser och inte vet vad de ska göra för att hjälpa ens nör diagnos är satt. Man kan absolut inte vänta på att skolan ska agera utan behöver snarare vara en blåslampa i röven på dem för att ens barn ska få den hjälp hen har rätt till. 
  • Anonym (Britta)

    Rör han ordentligt på sig varje dag? Mitt barn gör det spontant för att göra av med hyperenergin, men en del behöver stöd i att komma igång. Ut och klättra träd, hoppa studsmatta, spring med hunden, kör dansspel eller liknande efter kvällsmaten, så kan det kanske bli lättare att somna sen. Finns ingen kompis att göra det med så får en förälder ställa upp. :) 


    En tydlig kvällsrutin är bra. 


    Och appropå att springa med hunden så kan husdjur ha en underbar inverkan på oroliga och stimmiga barn (och vuxna )! Vi skaffade husdjur för vårt barns skull och den investeringen var guld värd. Mycket lättare för vårt barn att somna om en fyrfota vän ligger bredvid. <3 Ett husdjur är också bra för att öva på ansvar, omsorg och empati. 

  • Anonym (Britta)
    Anonym (L) skrev 2025-12-04 21:28:15 följande:
    Det är så att en diagnos skyddas av sjukhussekretess. Ni behöver inte berätta den för någon.

    Men om remissen för utredning går från skolläkaren, så får ju skolläkaren svaret. Däremot kan ju ni be skolläkaren att inte berätta för någon, för skolhälsovården har en egen sekretess i skolan.

    Men att utredningen genomförs får personal i skolan reda på, för ofta tar utredarna en kontakt med skolan för att få svar på frågor om hur pojken fungerar där. 

    Ni kan söka direkt kontakt med BUP själva för att be om en utredning. Men även då vill utredaren gärna ha information om beteendet i skolan. 

    Men i övrigt är diagnosen hemlig. Man behöver inte uppge den när man söker arbete t.ex. 

    Men vill man bli pilot, arbeta inom det militära eller polis kan det bli svårare. Det ska då göras en individuell bedömning, och då kan ju svaret bli nej till att bli antagen.

    Man måste också träffa en läkare inför att ta körkort. Men där brukar det inte bli några problem, de allra, allra flesta med ADHD får grönt ljus för att ta körkort. 

    Om man ska ta en olycksfallförsäkring så kan det vara så att försäkringsbolaget frågar om man har en sådan diagnos. Det är helt frivilligt att uppge det, men det kan bli problem om det händer något och man inte har berättat det innan. Uppger man att man har en diagnos kan försäkringspremien bli högre. 

    Vill man senare bli av med diagnosen får man oftast bekosta den utredningen själv idag (15-20 000 kr).

    Så man får väga fördelarna mot nackdelarna. Om det verkar som att skolgången för ett barn kommer att misslyckas så kanske det är värt att göra den. 
    Kraven på att arbeta självständigt blir ju bara hårdare och hårdare.

    Vanlig skolpersonal aktar sig för att tala för mycket om diagnoser på barn. Men de brukar berätta för vårdnadshavarna vilka beteenden som barnet har (impulsiv, hetsigt humör, lättstörd av yttre störningar och har svårt att hålla koncentrationen t.ex), och då menar de t.ex. ADHD.

    En fördel med fastställd diagnos som jag kan lägga till är att risken för att Socialtjänst och skola lägger skulden för barnets avvikande beteende på föräldrarna blir mindre. 


    Och kravet om läkarintyg inför körkort är på väg att tas bort. :) 

  • Anonym (Britta)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 21:50:15 följande:

    Så fina tips - tack! 


    Han spelar fotboll, vilket han hittills tycker är roligt. På sommaren är han en del ute med kompisar och spelar i parken men blir definitivt mindre av det vintertid. 

    Vad fint att husdjur har fungerat så bra för er. 


    Får jag fråga detta med skärmar  - har ni fått några råd kring hur ni ska förhålla er till det? Vår son är besatt av att spela på Ipaden, trots att vi har mycket begränsningar kring det så blir han mycket hotfull och får hysteriska utbrott när man ska implementera det vi redan kommit överens om. En tanke är att ta bort spelandet helt, men alla hans vänner gör det så känns svårt att ta ifrån honom det helt. 


    Ingen orsak. :) Har inga råd om skärmar tyvärr. Vi har, som tur är, inga större problem med just det. 
  • Anonym (Britta)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 21:40:36 följande:

    Tack för att du delar och bra boktips! Han har provat hörselkåpor och skärm men ibland behöver man ju också lyssna på läraren samt att trots hörselkåporna så blir det svårt med koncentrationen. Det är inte så lätt för honom för han har också 5 syskon hemma varav fyra är småsyskon. Därav är det ofta lite stimmigt hemma och det klarar han inte. Han har börjat sitta i ett annat rum och äta middag tex för han klarar inte av att sitta tillsammans. Min man vill att vi ska gränssätta och säga nej men jag tänker att det är hans behov. Även om han inte har någon diagnos så tänker jag redan nu i termer att vi inte kan ha samma förväntningar på honom som våra andra barn. 


    Han har gått på fritids tidigare vilket var svårt för honom. Nu vill han inte gå längre så han går hem direkt efter skolan. 


    Vårt barn sitter också ensam och äter. Vi har som regel att hon ska hämta maten i köket själv och lämna disken på diskbänken efteråt. Precis som du ställer vi fram frukosten åt henne, för annars funkar inte morgnarna alls. 


    Barnpsykiatrin vet om att hon äter ensam och de har inget emot det. 


    Om ni har möjlighet att ge honom en stund varje dag ensam med en förälder kan det nog vara bra. Men jag förstår att ni har fullt upp! 

  • Anonym (Britta)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-04 21:45:03 följande:
    Tack för input! Det är just ovanstående begränsningar som oroar lite. Jag tänker nog att ett första steg för oss är att göra med hans lärare om tankar kring hans beteende. Vi har haft u-samtal men då var sonen med så ville inte fråga rakt ut. 
    Så känner vi också - att man inte kan prata öppet när barnet är med. Vi har regelbundna avstämningar med skolan utan barnet. 
  • Anonym (Britta)
    Jimmy75 skrev 2025-12-04 22:14:59 följande:
    Vad som är curling och inte curling kan jag inte säga. Det är från situation till situation. Det jag kan säga är att det inte är en lätt situation för någon av er, varken din man eller dig. Det är också mycket vanligt att pappan håller den linjen du beskriver och att mamman är mer som du beskriver dig själv. Britta kommer med många bra saker i sina inlägg. Det är viktigt att inte ställa överkrav (som du själv också är inne på). Det leder bara till misslyckande och försämrad självkänsla. Samtidigt är det väldigt viktigt med regler och tydlighet också eftersom han själv har svårt med självreglering, både att hejda sig när han vet att han borde och att ha sin egen motor när motivationen tryter. Tyvärr är det vanligt att barn som er son blir bemötta utifrån han kan om han vill, vilket inte stämmer. Det är bara så det verkar eftersom han kanske klarar en sak vissa dagar, men andra dagar klarar han det inte. Det är bara det att hans svårigheter inte syns och de är ofta svårare att förstå. Jag vill dock verkligen råda er att söka hjälp av psykiatrin för de farhågor du har gällande stigma kring diagnos och eventuella begränsningar en sådan kan ge kommer inte vara något i jämförelse med svårigheterna som kommer om han och ni inte får rätt verktyg att jobba med.

    Det här har vi verkligen kämpat med när det gäller skolan - att få dem att förstå att de måste sänka kraven. Nu har vi fått hjälp av en specialist och äntligen lyssnade skolan och vi har fått till en vändning! 


    Om ni jobbar på med anpassningar hemma, TS, och ändå inte får till någon förändring i beteendet så kan det vara så att problemet främst är i skolan. Och då kan man ha nytta dels av diagnosen i sig, dels av den information
    psykiatrin kan ge skolan om barnet när en utredning är gjord - som tex vilka styrkor barnet har, för det är ju dem man behöver ta avstamp i för att överbrygga svårigheterna. 


    När vårt barns diagnos var satt hade vi ett långt möte med utredaren, BUP:s specialpedagog och skolan, där BUP informerade grundligt om vad de kommit fram till. Efter det blev samarbetet med skolan mycket lättare. 

  • Anonym (Britta)
    Anonym (sök) skrev 2025-12-05 08:26:22 följande:
    Fast det är inte bara fördomar utan till viss del realitet. I dagsläget så innebär en ADHD-diagnos att man måste ha intyg för att få ta körkort, man har tidigare inte fått göra militärtjänst man får inte ha vissa yrken som polis, pilot, finns säkert fler.

    Så en diagnos som kanske är relevant främst under skolåren kan definitivt ligga en i fatet när man är vuxen. Och en del diagnoser idag sätt väldigt lättvindligt, och blir då ännu mer en belastning om de inte ens bidrar med stöd och hjälp, men hindrar en senare i livet.

    Därav är det ju många unga vuxna idag som söker för att ta bort en diagnos som sattes under barndomen. 

    Så jo, jag tycker att man ska fundera noga innan man utreder för denna diagnos. Den ska bara sättas om det ger uppenbara fördelar för personen. Stödet och hjälpen i skolan borde man få oavsett. Medicin borde kunna sättas in utifrån symtom, men utan en fast diagnos (ADHD är ju en diagnos som bara sätts på symtom och beteenden i vilket fall). 

    Förståelse för sig själv kan man få även utan en diagnos, det finns ingen magiskt som händer med diagnosen, man är samma person med eller utan den. 

    Jag håller med dig om mycket, men kravet på läkarintyg inför körkort är på väg bort och jag tror inte att en läkare kan skriva ut medicin utan att det finns en diagnos. Att medicinera utan att först ha utrett om symptomen har andra orsaker skulle kunna få allvarliga konsekvenser. Tänk om man medicinerar ett barn för adhd när problemet egentligen är mobbning, IF, eller dålig hemmiljö tex. 


    Vår kontakt med skolan förändrades rätt mycket när vårt barn fick sin diagnos fastställd. Plötsligt tog de det vi sa på allvar. Innan diagnosen var det lite som att de tyckte att vi var fjantiga och ställde en onödiga krav. 


    Vi har också en negativ upplevelse av Socialtjänsten som förmodligen inte heller hade uppstått om barnet hade haft sin diagnos då. Inte heller de lyssnade på oss när vi sa att barnet hade särskilda behov. 

  • Anonym (Britta)

    ..och att skolan fungerar är otroligt viktigt för hur livet som vuxen blir. Inte främst för själva studierna - det kan man ta igen senare - men en krossad självkänsla och avsaknad av bra sociala relationer under uppväxten kan hänga efter en hela livet. Att ha en diagnos som hindrar en från att bli pilot tror jag är värt det. 

  • Anonym (Britta)
    Anonym (f) skrev 2025-12-05 10:04:12 följande:

    En diagnos är snarare mindre relevant under skolåren OM personer får det stöd denne behöver utan. I vuxen ålder när någon bränner ut sig gång efter gång tills arbetsförmågan är rejält nedsatt är det bra att kunna ha möjlighet till stöd eller medicinering. 


    Jag håller med om det. Det är svårt att göra en npf-utredning på en person med svår psykisk ohälsa, så att få till en diagnos som utbränd vuxen kan ta lång tid. Vi pratR om år med tanke på de köer vi har inom psykiatrin. Då är det bättre att veta vad grundproblemet är och då har man, precis som du skriver, också rätt till vissa typer av samhällsstöd. 
Svar på tråden ADHD?