Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

ADHD?

Jimmy75 skrev 2025-12-04 22:24:22 följande:

Här har ni en kort animerad jättefin film som illustrerar världen ur perspektivet ur två barn som har ADHD, en med hyperaktiv form och en med huvudsakligen ouppmärksam form.

">

Tack för länken!

Den drömmande flickan var jag när jag var liten, fast jag har aldrig haft så stora problem som hon. Men jag kände ändå igen mig i henne, i alla fall i delar av det.
    Jag har inte npf, har aldrig varit hyperaktiv och var sällan bråkig under uppväxten. Däremot fick jag ibland skäll för att jag var ouppmärksam, disträ, svävade iväg, inte lyssnade på mamma eller pappa eller fröken, osv.

Jag ser liknande drag hos min son, vi har båda livlig fantasi och har alltid haft en fot i vår egen värld. Dottern är mer som min syster, praktiskt lagd och viljestark. Har humör. Ingen av dem har stora problem, det går bra i skolan och med kompisar. Men dragen finns där.

Delar av det som visas i filmen är ju sådant som många barn kan känna igen sig i, även utan npf. Koncentrationssvårigheter, utanförskap, svårt med socialt samspel. Särskilt yngre barn har ju ofta detta i viss grad och behöver träna på detta. Det är väl först när det når över en viss nivå, eller om problemen kvarstår och kanske förvärras i skolåldern, som det eventuellt handlar om en funktionsnedsättning.
Svar på tråden ADHD?