Inkomst och boendekostnad
Skulle ni vilja berätta vad ni har i inkomst och vad er boendekostnad ligger på?
Skulle ni vilja berätta vad ni har i inkomst och vad er boendekostnad ligger på?
Nettolön ca 42500 , får också ca 2000 bbd.
Boende ink ränta och el ca 8500 kr.
Alltså går ungefär 20% av min inkomst till boendet, vilket känns rimligt.
Just nu ligger väl boendekostnaden på en ganska liten del. Vi har väl tillsammans mellan 80-90000 in i månaden och boendet kostar 11000 i ränta och amortering.
Kommer bli avsevärt mycket tuffare när vi separerat. Månadskostnaden lär gå upp till ca 13500 och inkomsten ner till mellan 47-49
Intressant tråd men TS hur ska man svara om man har flera bostäder? ska man summera bostadskostnaderna eller bara svara för huvudbostaden? Hur har ni andra gjort om ni har sommarstuga tex?
45500 före skatt i inkomst, cirka 6200 är månadskostnaden för lägenheten (inkl. rörlig elkostnad), plus att jag har lån som numera ligger på ungefär samma med ränta och amortering men var uppe en sväng på 8000+. Men drygt 12000, sen kan det ju diskuteras om amorteringen ska vara med i boendekostnaderna.
Min hyresrätt betalade jag 5000 för, för fyra år sen. Då hade jag bott där i sju år med låga höjningar. Sen 6000 och sen 7500 och sen sa jag upp den för två år sen då jag köpte och nya hyresgästerna betalar 12000 eftersom hyresvärden putsade en gnutta på köket innan de flyttade in.
Jag har pension på ca 37.000 kr netto/månad. Min fru arbetar och har ca 39.000 kr netto per månad. Vi hyr ut en del av villan jag inrett till lägenhet för 8000 kr per månad. Totalt ca 84.000 kr per månad netto.
Vår kostnad för huset är ca 15.000 kr/månad inkl räntor och amorteringar. Tillkommer ca 1200 kr per månad i skatt för hyresintäkten. Vi lägger undan ganska mycket varje månad och har använt pengarna i huvudsak till att renovera huset för att slippa fler lån. Bytt tak, fönster o dörrar, värmesystem och nytt kök och nya övriga ytskikt i nästan hela huset. Säkert över 500.000 kr de senaste 5 åren.
Vi har en fjällstuga som kostar ca 7.000 kr per månad inklusive allt. Även den hyr vi ut vissa veckor. Ca 45.000 kr i hyresintäkt det senaste året. Nettokostnaden blir ca 40.000 kr per år för den. Även den har jag renoverat utan att ta några extra lån. Ny braskamin, kök och ytskikt mm.
Vi har en hyfsat ny bil utan lån. Båt i skärgården ett par halvgamla motorcyklar och snöskotrar äger vi också.
Vi hjälper våra barn och barnbarn en del. Kanske några tusenlappar per månad till dem. Mest kläder till barnbarn. Barnen har själva god ekonomi.
Ja, vi är privilegierade. Absolut. Men det har inte alltid varit så. Det har varit extrajobb på helger och kvällar och aldrig några semestrar eller dyra hobbies för att få ihop ekonomin under många år. Vi har haft jobb i olika städer och tvingats veckopendla. Jag i uppåt 15 år totalt och min fru i 8 år. Delvis samtidigt dessutom. Väldigt slitsamt lindrigt uttryckt.
Lön 37.900kr före skatt
Ensamstående med eget hus och lägger högt räknat ca 5.600kr på boendet i löpande kostnader.
Ränta, el, vatten/avlopp/sophämtning, försäkring, internet och ved.
Egentligen ska man nog räkna in de pengar som läggs på renoveringar och ex byte av vitvaror osv för det är sådant som de i hyresrätt inte betalar separat för utan det ingår i deras hyra.
Så egentligen skulle jag nog lägga på minst 4.000-5.000kr till i månaden för boendet.
Har försökt hålla 25% av inkomst men det går väl sådär nu när allt blivit så snordyrt. Får ut ca 44.000 netto så då ska jag ligga på 11.000 då. Det räcker till ränta och drift men sen är det amortering och sparande till renovering. Huset ligger då nog mer på kansle16.000 att dra runt. Men jag gillar mitt hus så jag tycker det är värt det.
Har en sommarstuga också men det räknar jag som fritid, inte boende. Den går på ca 3.500 per månad i snitt hursomhelst. Inget lån. Fastighetsavgift och drift.
Jag tror vi har runt 110000 ut netto varje månad. En boende kostnad på kanske 25000, tre bilar och ett sommarhus utomlands som kostar lite per år (den ena bilen står i sommarhuset). Men så har det ju inte alltid sett ut, vi börjar närma oss 50 år och det är löner som sakta gått upp under åren, mest de sista 10 åren kanske, och inga pengar hemifrån från någon sida.
Totalt för min man och jag har vi ca 95 000 i nettolön. Vi är båda civingenjörer.
Månadskostnaden för vårt hus är ca 10 000 i månaden.
Vi sparar mycket, renoverar vårt hus med sparade medel löpande och hjälper våra barn som studerar en del med pengar.
Bor på en står gård med mycket skog och åkrar. Har inga lån så vi betalar bara driftkostnader på cirka 11.500 kr i månaden. Vi får in cirka 90-100.000 kr i månaden efter skatt. 4 barn.