• Anonym (Vägning)

Vilken vikt ska man gå efter?

Jag väger mig en gång i veckan. Jag väger mig alltid samma tid på morgonen, efter att ha varit på toa, innan jag ätit/druckit nåt. Jag väger mig 4-5 ggr på raken, eftersom vågen visar olika resultat - första gången kan den t.ex visa x,4kg, sen när den har slocknat o jag ställer mig på den igen visar den x,3kg, sen x,5 och sen x,4 igen, till exempel.  Frågan är  vilket resultat jag ska gå efter? Ska jag konsekvent tänka det högsta? Det lägsta? Ett genomsnitt?  Jag önskar att den bara kunde ge ett och samma resultat vid en och samma vägning ... obs! Den står stadigt på slätt, hårt underlag, så det är inte det som är problemet. Någon som har några tankar om detta?

• Svar på tråden Vilken vikt ska man gå efter?
  • Anonym (Mia)

För det första bry dig inte om vad det står på vågen. Kolla istället på hur du ser ut. Endel har tex kraftig benstomme som gör att de väger mer eller muskler.
    Många vågar visar dessutom fel. Om du verkligen vill veta din vikt så väg dig på vårdcentralen.

• Anonym (Jenny)

Strunta i det. Ett par hekto hit eller dit spelar ju ingen roll. 

Väg dig bara om du behöver det av hälsoskäl. Den enda i vår familj som väger sig regelbundet är barnet som har svårt att gå upp i vikt. Väger sig en gång i månaden. 

• Ezmeraldah

Byt batterier i vågen. Fungerar inte det så köp en ny. Själv har jag två vågar så jag kan vara säker på att resultatet stämmer. Platta digitala vågar kostar inte så mycket och två tar inte mer plats än en om man förvarar dem på varandra. 

• Trent

Vad skulle du förändra i ditt liv om du valde x,6 istället för x,4?

• Ezmeraldah
    Trent skrev 2025-12-05 21:34:09 följande:

Vad skulle du förändra i ditt liv om du valde x,6 istället för x,4?

Men vågen funkar ju inte så den kanske visar fel antal kg också. Då bör man byta batterier i första hand.
  • Anonym (Vägning)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-05 18:28:07 följande:

Byt batterier i vågen. Fungerar inte det så köp en ny. Själv har jag två vågar så jag kan vara säker på att resultatet stämmer. Platta digitala vågar kostar inte så mycket och två tar inte mer plats än en om man förvarar dem på varandra. 

Så du tänker att det är fel på vågen? Jag har bytt batterier men den beter sig likadant oavsett. Jag tänkte att det var vanligt att vågar gör så här? Men visar dina vågar alltid samma resultat om du väger dig flera ggr på raken alltså? Då kanske man helt enkelt bara skulle köpa en ny våg, och hoppas att den funkar bättre. Så sjukt frustrerande när man inte bara kan få ett resultat, så man vet vad som stämmer 😡
  • Anonym (Vägning)
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-05 18:16:37 följande:

För det första bry dig inte om vad det står på vågen. 

Haha det är inte ett alternativ.
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-05 18:16:37 följande:

Många vågar visar dessutom fel. Om du verkligen vill veta din vikt så väg dig på vårdcentralen.

Ja det känns ju inte helt pålitligt när den ger olika resultat! Det är klart att jag kan gå och väga mig på vc, men det är ju bekvämare att inte behöva dra iväg ut, plus att jag vill ta vikten first thing, innan jag ätit, druckit, varit uppe o gått en massa. Det måste väl finnas korrekta vågar för hemmabruk?
  • Anonym (Vägning)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-05 18:23:42 följande:

Strunta i det. Ett par hekto hit eller dit spelar ju ingen roll. 

Väg dig bara om du behöver det av hälsoskäl. Den enda i vår familj som väger sig regelbundet är barnet som har svårt att gå upp i vikt. Väger sig en gång i månaden. 

Fast för mig spelar det roll. Jag kan inte bara strunta i det.
  • Anonym (Vägning)
    Tow2Mater skrev 2025-12-05 21:25:02 följande:

Välj det värde som får dig på bäst humör.

Fast jag vill ju veta vad som är det korrekta värdet. Jag kan inte bara bestämma mig för ett glädjevärde när jag inte vet om det är det som är det korrekta värdet.
Svar på tråden Vilken vikt ska man gå efter?