• Anonym (Vägning)

Vilken vikt ska man gå efter?

Jag väger mig en gång i veckan. Jag väger mig alltid samma tid på morgonen, efter att ha varit på toa, innan jag ätit/druckit nåt. Jag väger mig 4-5 ggr på raken, eftersom vågen visar olika resultat - första gången kan den t.ex visa x,4kg, sen när den har slocknat o jag ställer mig på den igen visar den x,3kg, sen x,5 och sen x,4 igen, till exempel.  Frågan är  vilket resultat jag ska gå efter? Ska jag konsekvent tänka det högsta? Det lägsta? Ett genomsnitt?  Jag önskar att den bara kunde ge ett och samma resultat vid en och samma vägning ... obs! Den står stadigt på slätt, hårt underlag, så det är inte det som är problemet. Någon som har några tankar om detta?

• Svar på tråden Vilken vikt ska man gå efter?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-07 03:25:31 följande:
    Vård har jag. Nu var det enbart en praktisk fråga kring vågfunktion jag ville ha svar på. Jag förstår att du menar väl, men lite förmaningar i en FL-tråd kommer ju inte ändra något. Men tack för att du menar väl iaf.

Tack för att du tar mitt tant-tjat så bra! 

Hoppas att det ordnar sig för dig! 

• Anonym (fd anorektiker)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-06 13:13:29 följande:

Varför skulle det vara bra för en frisk person att kontrollera sin vikt varje vecka? Låter mer som typ OCD att hålla på så. Om man går upp eller ner i vikt märks ju det på kläderna. 

Mitt barn har som sagt svårt att gå upp i vikt, men vi väger en gång i månaden just för att inte trigga igång någon vikthets. 

Nu vet ju inte jag vad TS problem är, men om det hade funnits medicinska skäl att väga noga och ofta så hade TS ju fått göra det på VC eller fått råd angående sin egen våg därifrån. 

Hört talas om ätstörningar?
    Anorexi?
    Bulimi?

-----------

Till ts vill jag säga att du kanske skulle ta med vågen till vårdcentralen, väga dig där och sedan jämföra med din egen?
    Kontrollväga som du gör nu och se vilken siffra som är mest exakt.

-------------

Blir innerligt less på folk som säger att "det är väl bara att sluta". Det är inte så enkelt när man är inne i sin viktbubbla.
    Det handlar om en sjukdom, vilken annan sjukdom ska man bara "sluta" med tycker ni?

-----------
    Jag vägde mig minst tre gånger per dag(!) när jag var svårt sjuk i anorexi. Visserligen fanns inga digitalvågar på den tiden,, som tur var. För då hade jag säkerligen haft samma problem som ts om hektona diffade vid samma tidpunkt.

Jag lyckades bli fri från mina ätstörningar men det var ingen rak och enkel väg ut. Människor som förminskar detta borde.... ja, jag vet inte vad. Men helst smärtfritt skulle det inte vara. Och då menar jag inte rent fysiskt då jag inte förespråkar misshandel. Lika bra att klargöra det med en gång.
  • Anonym (Också fd ätstörd)
    Anonym (fd anorektiker) skrev 2025-12-07 13:56:48 följande:
    Anorexi?
    Bulimi?

-----------

Till ts vill jag säga att du kanske skulle ta med vågen till vårdcentralen, väga dig där och sedan jämföra med din egen?

-------------

Blir innerligt less på folk som säger att "det är väl bara att sluta". Det är inte så enkelt när man är inne i sin viktbubbla.
    Det handlar om en sjukdom, vilken annan sjukdom ska man bara "sluta" med tycker ni?

-----------
    Jag vägde mig minst tre gånger per dag(!) när jag var svårt sjuk i anorexi. Visserligen fanns inga digitalvågar på den tiden,, som tur var. För då hade jag säkerligen haft samma problem som ts om hektona diffade vid samma tidpunkt.

Jag lyckades bli fri från mina ätstörningar men det var ingen rak och enkel väg ut. Människor som förminskar detta borde.... ja, jag vet inte vad. Men helst smärtfritt skulle det inte vara. Och då menar jag inte rent fysiskt då jag inte förespråkar misshandel. Lika bra att klargöra det med en gång.
    Fast vägen till att bli fri från ätstörningar är inte att väga sig konstant och hetsa kring det. Du läker ju inte ett brutet ben genom att belasta brottet dagligen. För att bli frisk från benbrott, behöver du oftast vila det. Precis samma princip gäller för ätstörningar. Man måste upphöra med kontrollerna för att kontrollbehovet över kroppen ska minska. 

Att starta flera trådar på familjeliv gör garanterat inte TS frisk. Jag anar att TS har minst en tråd till på gång just nu. Flera av svaren i tråden är snarast triggande, mer än hjälpande. 

Ditt sista stycke är för övrigt helt sjukt formulerat!
    Anonym (Också fd ätstörd) skrev 2025-12-07 14:27:57 följande:
    Fast vägen till att bli fri från ätstörningar är inte att väga sig konstant och hetsa kring det. Du läker ju inte ett brutet ben genom att belasta brottet dagligen. För att bli frisk från benbrott, behöver du oftast vila det. Precis samma princip gäller för ätstörningar. Man måste upphöra med kontrollerna för att kontrollbehovet över kroppen ska minska. 

Att starta flera trådar på familjeliv gör garanterat inte TS frisk. Jag anar att TS har minst en tråd till på gång just nu. Flera av svaren i tråden är snarast triggande, mer än hjälpande. 

Jag är inte här för att få medhåll utan för att säga mina åsikter, samt dela mina erfarenheter.

Tack för uppmärksamheten.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (fd anorektiker) skrev 2025-12-07 13:56:48 följande:
    Anorexi?
    Bulimi?

-----------

-------------

-----------

??
    Precis det jag menar ju. Ingen har sagt att det är lätt, men det sista en ätstörd behöver är hjälp och pepp att utföra för sina tvångshandlingar. Tvärtom behöver man stöd att kunna motstå dem. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Också fd ätstörd) skrev 2025-12-07 14:27:57 följande:

Instämmer. Om TS lider av en ätstörning har flera i tråden jobbat bra med att trigga den ångesten ytterligare. Jag har sett det massa gånger på FL och förstår inte varför såna inlägg tillåts vara kvar. Det är ju inte bara den som startat tråden utan även andra som hittar den genom googlingar som drabbas. 
  • Cia78n
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-07 17:25:37 följande:
    Instämmer. Om TS lider av en ätstörning har flera i tråden jobbat bra med att trigga den ångesten ytterligare. Jag har sett det massa gånger på FL och förstår inte varför såna inlägg tillåts vara kvar. Det är ju inte bara den som startat tråden utan även andra som hittar den genom googlingar som drabbas. 
    Det är lite av denna anledning jag skrev att man inte ska väga sig utan se hur man ser ut istället.
    Cia78n skrev 2025-12-07 17:32:27 följande:
    Det är lite av denna anledning jag skrev att man inte ska väga sig utan se hur man ser ut istället.
    Tror du att man som ätstörd ser på sig själv med objektiva ögon?
  • Cia78n
    Anonym (fd anorektiker) skrev 2025-12-07 18:55:10 följande:
    Tror du att man som ätstörd ser på sig själv med objektiva ögon?
    Man kan tydligen vrida allt till negativt bara man vill. Fd anorektiker...
    Cia78n skrev 2025-12-07 19:35:40 följande:
    Man kan tydligen vrida allt till negativt bara man vill. Fd anorektiker...
    Bara realistisk. 
  • Trent
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-07 03:19:25 följande:
    Haha herregud, vårdkontakter har jag så jag drunknar i dem redan. Det behöver jag inte mer av.
    Jaha. Ja du verkar ju galet frisk.
  • Anonym (Vägning)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-12-07 09:52:04 följande:

Ok, jag förstår, och ja, det är i all välmening. Det är lättare än många tror att hamna i en osund relation till vikt och matvanor. 

On topic. Satsa på att köpa en våg med högre kvalitet. Du kan också göra små markeringar så att du ställer fötterna precis likadant varje gång. Mycket mer kan du inte göra.

Tack 🙏

Ja, det får nog bli så. Markeringar för var på vågen jag ställer mig, samt för exakt var på golvet vågen står har jag redan - men tack iaf, det är jättebra tips!
  • Anonym (Vägning)
    Anonym (?) skrev 2025-12-07 10:11:49 följande:
    Det första
    Tack för att du väldigt konkret svarade på frågan! Om du pallar får du jättegärna berätta hur man vet att just det är det korrekta värdet.
  • Anonym (Vägning)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-07 10:45:17 följande:

Tack för att du tar mitt tant-tjat så bra! 

Hoppas att det ordnar sig för dig! 

Åh ❤️ Tack själv, för att du tog min snäsighet så fint! Och för ditt hopp.
  • Anonym (Vägning)

Ok, resterande inlägg i tråden orkar jag inte svara på, förlåt. 

Till fd Anorektiker vill jag iaf säga tack. 

Jag ska själv anmäla tråden så den inte skadar nån annan, men väntar bara lite tills de jag har svarat nu har hunnit se mina svar. Några andra trådar gör jag inte nåt åt eftersom detta är den enda jag startat.

Anonym (Vägning) skrev 2025-12-11 03:12:48 följande:

Ok, resterande inlägg i tråden orkar jag inte svara på, förlåt. 

Till fd Anorektiker vill jag iaf säga tack. 

Jag ska själv anmäla tråden så den inte skadar nån annan, men väntar bara lite tills de jag har svarat nu har hunnit se mina svar. Några andra trådar gör jag inte nåt åt eftersom detta är den enda jag startat.

Kram till dig, hoppas du kommer att må bättre framöver.
    Det går att bli frisk!

{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (?)
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-11 03:04:50 följande:
    Tack för att du väldigt konkret svarade på frågan! Om du pallar får du jättegärna berätta hur man vet att just det är det korrekta värdet.
    Mätfelet i din våg är större än 1 hg. det går inte att säga vilket som är mest rätt. Väl em metod, första, största eller snitt av tre och kör konsekvent med det.

Badrumsvågar är inga precisionsinstrument.
  • Anonym (?)
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-06 04:01:12 följande:
    Så du tänker att det är fel på vågen? Jag har bytt batterier men den beter sig likadant oavsett. Jag tänkte att det var vanligt att vågar gör så här? Men visar dina vågar alltid samma resultat om du väger dig flera ggr på raken alltså? Då kanske man helt enkelt bara skulle köpa en ny våg, och hoppas att den funkar bättre. Så sjukt frustrerande när man inte bara kan få ett resultat, så man vet vad som stämmer 😡
    Även om du skulle få samma värde hela tiden skulle du med en vanlig hemmavåg inte veta om det stämmer
Svar på tråden Vilken vikt ska man gå efter?