Anonym (Jenny) skrev 2025-12-06 13:13:29 följande:
Varför skulle det vara bra för en frisk person att kontrollera sin vikt varje vecka? Låter mer som typ OCD att hålla på så. Om man går upp eller ner i vikt märks ju det på kläderna.
Mitt barn har som sagt svårt att gå upp i vikt, men vi väger en gång i månaden just för att inte trigga igång någon vikthets.
Nu vet ju inte jag vad TS problem är, men om det hade funnits medicinska skäl att väga noga och ofta så hade TS ju fått göra det på VC eller fått råd angående sin egen våg därifrån.
Hört talas om ätstörningar?
Anorexi?
Bulimi?
-----------
Till ts vill jag säga att du kanske skulle ta med vågen till vårdcentralen, väga dig där och sedan jämföra med din egen?
Kontrollväga som du gör nu och se vilken siffra som är mest exakt.
-------------
Blir innerligt less på folk som säger att "det är väl bara att sluta". Det är inte så enkelt när man är inne i sin viktbubbla.
Det handlar om en sjukdom, vilken annan sjukdom ska man bara "sluta" med tycker ni?
-----------
Jag vägde mig minst tre gånger per dag(!) när jag var svårt sjuk i anorexi. Visserligen fanns inga digitalvågar på den tiden,, som tur var. För då hade jag säkerligen haft samma problem som ts om hektona diffade vid samma tidpunkt.
Jag lyckades bli fri från mina ätstörningar men det var ingen rak och enkel väg ut. Människor som förminskar detta borde.... ja, jag vet inte vad. Men helst smärtfritt skulle det inte vara. Och då menar jag inte rent fysiskt då jag inte förespråkar misshandel. Lika bra att klargöra det med en gång.