• Anonym (Vägning)

Vilken vikt ska man gå efter?

Jag väger mig en gång i veckan. Jag väger mig alltid samma tid på morgonen, efter att ha varit på toa, innan jag ätit/druckit nåt. Jag väger mig 4-5 ggr på raken, eftersom vågen visar olika resultat - första gången kan den t.ex visa x,4kg, sen när den har slocknat o jag ställer mig på den igen visar den x,3kg, sen x,5 och sen x,4 igen, till exempel.  Frågan är  vilket resultat jag ska gå efter? Ska jag konsekvent tänka det högsta? Det lägsta? Ett genomsnitt?  Jag önskar att den bara kunde ge ett och samma resultat vid en och samma vägning ... obs! Den står stadigt på slätt, hårt underlag, så det är inte det som är problemet. Någon som har några tankar om detta?

• Svar på tråden Vilken vikt ska man gå efter?
  • Anonym (Vägning)
    Trent skrev 2025-12-05 21:34:09 följande:

Vad skulle du förändra i ditt liv om du valde x,6 istället för x,4?

Äta mindre. Sen är ju hela grejen att jag inte vill välja - jag vill veta vilket värde som är korrekt.
  • Anonym (Sara)

Det är väl rätt vanligt att vågar visar vikten med större noggrannhet vad de egentligen klarar av att mäta. Då blir det sådär att den sista siffran fladdrar lite hit och dit. Eventuellt kan det hjälpa om du ser till att vågen står stadigt och plant och att du ställer fötterna likadant på den varje gång du väger dig.

Annars får du avrunda till hela kilon eller köpa en våg av bättre kvalitet.

• Trent
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-06 04:09:19 följande:
    Äta mindre. Sen är ju hela grejen att jag inte vill välja - jag vill veta vilket värde som är korrekt.
    Du vill ha en bra våg men behöver en bra vårdkontakt.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-06 04:01:12 följande:
    Så du tänker att det är fel på vågen? Jag har bytt batterier men den beter sig likadant oavsett. Jag tänkte att det var vanligt att vågar gör så här? Men visar dina vågar alltid samma resultat om du väger dig flera ggr på raken alltså? Då kanske man helt enkelt bara skulle köpa en ny våg, och hoppas att den funkar bättre. Så sjukt frustrerande när man inte bara kan få ett resultat, så man vet vad som stämmer 😡
    Mina två vågar visar olika resultat sins emellan. Den ena visar 2 hg mer än den andra. Men de visar båda exakt samma resultat om jag väger mig flera gånger på raken. Om jag väger X,3 på den ena så vet jag att jag kommer att väga X,5 på den andra och det stämmer alltid. Om jag väger mig flera gånger efter varandra  på samma våg så får jag samma resultat. 

Hur länge har du haft vågen?

Om du har ett litermått och en hink så kan du hälla i två liter vatten i hinken och ställa på vågen (väg hinken tom först) och sen häller du i en liter till och ser om vikten ökar med ett kg.

Du kan också test-väga dig en gång på nån annan våg, om du ändå ska till exempelvis vc eller till nån kompis som har våg. Väg dig hemma i samma kläder som du ska ha på dig och gå direkt till kompisen utan att äta, dricka, eller gå på toa emellan. Om du väger någorlunda lika på kompisens våg (+/- några hg) så stämmer nog din våg. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-06 04:09:19 följande:

Om du är överviktig så spelar två hekto ingen roll. Det är en piss i Missisippi. Väg dig en gång i månaden och släpp de exakta siffrorna. Koncentrera dig på att hålla dig frisk och pigg. 

Men helt ärligt skriver du som om du vore ätstörd och att det du behöver är vård för det - inte folk på nätet som normaliserar din fixering vid exakt vikt. 

Jag vet ju inte hur din situation är, men finns det inte medicinska skäl för exakt vägning ser jag inte hur två små hekto kan spela någon roll. Var rädd om dig! 

• Anonym (Em)

Spelar det så stor roll när det bara handlar om ett par hekto? Hade nog vägt mig bara en gång och sett det som ett ungefärligt värde. Kanske jämfört med en pålitlig våg på vc för att veta att den inte visar helt fel.

Ett alternativ till våg är att ta kroppsmått med ett måttband istället. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Em) skrev 2025-12-06 11:49:31 följande:

Kanske jämfört med en pålitlig våg på vc för att veta att den inte visar helt fel.

Precis. Man kan ju kolla att den inte är trasig.
  • Anonym (Gammal i gamet)

Mät din kropp som komplement eller ta fram kläder som du vill komma i och prova dem varje vecka om du är på viktresa. Hur kläderna sitter säger ofta mer om hur man formar om sin kropp.

Jag väger mig varje morron om jag ska tappa ett par kilon men då tar jag det första värdet oavsett vad det blir. Personvågar är inte så noggranna som du tror, så det kommer att slå på ett par hekto och det är okej. Trenden över tid kommer att visa vad som händer.

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Vägning) skrev 2025-12-06 04:06:58 följande:
    Fast för mig spelar det roll. Jag kan inte bara strunta i det.
    Varför spelar det så stor roll för dig? Vanliga vågar mäter inte så exakt. Är du kvinna? I så fall har du antagligen fluktuationer på grund av menscykeln som är på mer än två hekto. Om du jobbar med att gå ner i vikt så väg dig varannan eller var tredje vecka. Då hinner vikten antagligen ändras mer än mätfelet på en vanlig våg.
  • Anonym (E)

Jag antar att du har flyttat runt vågen på olika ställen på golvet, min var sjukt känslig så jag flyttade den tills jag kunde väga mig och få exakt samma siffror 2 gånger i rad. Jag brukade även då och då väga mig hos någon kompis bara så att det inte diffade flera kilo, hade nämligen en gång en som alltid visade 4kg mindre, var välinte skitkul att upptäcka det, haha

Numera har jag ingen våg då jag kan bli lite manisk och väga mig flera gånger om dagen men att väga sig en gång i veckan är väl bra, det är väl bra att man har lite koll liksom och jag förstår att även om det endast är några hekto som diffar så vill man ju veta att vågen faktiskt funkar och visar rätt

Svar på tråden Vilken vikt ska man gå efter?