• Anonym (Mamma)

Snälla hjälp mig!

Jag har tre barn som bor varannan vecka med pappan. Han har alltid varit... osympatisk, men trodde aldrig han skulle bli fysisk mot dem.

Nyss berättade 14-åringen att han brukar gripa tag i henne, dra henne till sovrummet för att "prata vett i henne", släpper inte när hon försöker dra sig loss... och häromdagen ska han ha öppnat hennes dörr så våldsamt att hon flög omkull.

Han är bara såhär mot henne (mellanbarnet) så vitt jag förstått, men han är inte snäll mot de andra heller. Trots det vågar de inte vägra åka dit och jag vet att han inte skulle tveka att dra det till rätten om jag vägrar låta han ha dem. Han är manipulativ som fan och väldigt charmig när han vill, och om barnen inte vågar prata har jag inga bevis på något.

Snälla hjälp mig 😭😭 vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig!
  • Anonym (?)

Man bör ändå inte söka hjälp av amatörer på ett nätforum.
    Vad har du för juridisk kompetens som gör att TS ska följa just dina råd?
    Baserat på yrkeskunskap eller bara på just dina erfarenheter. 
    Att som amatör ge "råd" kan försätta en människa och barn i  en jävla massa problem.
    Lämna det till de som är proffs!!

• Anonym (Mamma)

Problemet är ju att barnen inte vill att jag ska säga något och det är inte alls säkert att de skulle våga berätta för någon annan än mig. Jag känner pappan, vet hur han är, och skulle det sluta till hans fördel så kommer livet bli ett helvete för både barnen och mig. Jag kan inte bara gå på anmälan direkt, jag måste se till att kunna bevisa det först, så det håller även om barnen inte vågar.

• Anonym (Lotten)

Kan de filma eller spela in ljud? Tänker om de har en extra mobil som kanske är gömd på ett bra sätt kan den i alla fall ta upp ljud. 

Finns en app som heter Alfred som reagerar på rörelse (eg lite mer av en övervakningsapp sin man kan koppla ihop med en annan enhet ex din mobil.  Eller någon annan form av sådana där typ nannycams som finns i USA som är pyttesmå.

Kan de dokumentera så har han svårt att charma sig senare. 

• Anonym (Lotten)

Appen Alfred har man alltså på en enhet som är gömd typ. Inte barnens egna mobil. 

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2025-12-07 22:10:26 följande:

Man bör ändå inte söka hjälp av amatörer på ett nätforum.
    Vad har du för juridisk kompetens som gör att TS ska följa just dina råd?
    Baserat på yrkeskunskap eller bara på just dina erfarenheter. 
    Att som amatör ge "råd" kan försätta en människa och barn i  en jävla massa problem.
    Lämna det till de som är proffs!!

Och vilka är ni som ger tumme ner?
    Presentera er gärna med vilken bakgrund ni har  i ämnet! Vilka problem har ni löst?
    Har ni kompetens för par eller gillar ni bara att svara på forumet?
    Ge fan i att kladda i andra människors problem utan överlåt det till proffs som faktiskt kan tillföra något.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-12-05 17:19:34 följande:

Från det att barnen är 11-12 år så skriver inte Tingsrätten umgängesschema längre. Då väljer barnen själva.
    Om barnen är 11-12 år eller äldre kan han inte "dra det i rätten", han har inte den möjligheten längre.

Han kan absolut "dra det i rätten". Det ända som hände ri vårdnadstvister när barnen är över 12 är att eättwn tar mer hönsyn till vad barnet vill. 

Och jo, man kan få umgöngesschema via tingsrätten även när barnet är över 12. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-05 17:14:43 följande:
    Snälla hjälp mig!

Jag har tre barn som bor varannan vecka med pappan. Han har alltid varit... osympatisk, men trodde aldrig han skulle bli fysisk mot dem.

Nyss berättade 14-åringen att han brukar gripa tag i henne, dra henne till sovrummet för att "prata vett i henne", släpper inte när hon försöker dra sig loss... och häromdagen ska han ha öppnat hennes dörr så våldsamt att hon flög omkull.

Han är bara såhär mot henne (mellanbarnet) så vitt jag förstått, men han är inte snäll mot de andra heller. Trots det vågar de inte vägra åka dit och jag vet att han inte skulle tveka att dra det till rätten om jag vägrar låta han ha dem. Han är manipulativ som fan och väldigt charmig när han vill, och om barnen inte vågar prata har jag inga bevis på något.

Snälla hjälp mig 😭😭 vad ska jag göra!?

Det du ska göra är att göra en orosanmälan till socialen. 
  • Anonym (qwerty)

Barnen är gamla nog att bestämma själva. Så vill hon inte vara där ska hon inte vara det. Han kan försöka dra dig till rätten hur mycket han vill.

Om alla är ointresserade av att vara hos pappa s å låt dem vara med dig och om du kan, flytta långt bort från aset.

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2025-12-07 21:58:48 följande:
    Det är inte fel att ställa en fråga anonymt på ett nätforum. Bara man är beredd på att man kan få oseriösa svar också, men det förstår säkert de flesta här. 

Vad få känner till är att tingsrätten ofta dömer så att båda får umgänge, även om det finns svårigheter hos den ena parten att leva upp till föräldrarollen. Men nu är barnen så stora, så då börjar de väl lyssna på dem. 
    Det är för att barnet har rätt till umgänge med båda sina föräldrarna. Inte tvärtom som många tror. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-07 23:10:20 följande:

Problemet är ju att barnen inte vill att jag ska säga något och det är inte alls säkert att de skulle våga berätta för någon annan än mig. Jag känner pappan, vet hur han är, och skulle det sluta till hans fördel så kommer livet bli ett helvete för både barnen och mig. Jag kan inte bara gå på anmälan direkt, jag måste se till att kunna bevisa det först, så det håller även om barnen inte vågar.

Självklart är detta något du ska anmäla. Och nej, ma  behöver inga bevis för att göra en orosanmälan. Och det behövs inte heller vid en polisanmälan. 

Vad är du för mamma som inte orosanmäla eller ens orosanmäla misshandel av dina barn?! 
Svar på tråden Snälla hjälp mig!