• Anonym (Mamma)

Snälla hjälp mig!

Jag har tre barn som bor varannan vecka med pappan. Han har alltid varit... osympatisk, men trodde aldrig han skulle bli fysisk mot dem.

Nyss berättade 14-åringen att han brukar gripa tag i henne, dra henne till sovrummet för att "prata vett i henne", släpper inte när hon försöker dra sig loss... och häromdagen ska han ha öppnat hennes dörr så våldsamt att hon flög omkull.

Han är bara såhär mot henne (mellanbarnet) så vitt jag förstått, men han är inte snäll mot de andra heller. Trots det vågar de inte vägra åka dit och jag vet att han inte skulle tveka att dra det till rätten om jag vägrar låta han ha dem. Han är manipulativ som fan och väldigt charmig när han vill, och om barnen inte vågar prata har jag inga bevis på något.

Snälla hjälp mig 😭😭 vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig!
  • Anonym (sätt hårt mot hårt)
    Anonym (M) skrev 2025-12-07 23:29:02 följande:
    Han kan absolut "dra det i rätten". Det ända som hände ri vårdnadstvister när barnen är över 12 är att eättwn tar mer hönsyn till vad barnet vill. 

Och jo, man kan få umgöngesschema via tingsrätten även när barnet är över 12. 
    Men det ska jäkligt mycket till för att man ska tvinga en 14-åring till ett hem där barnet inte vill vara.

Så jag skulle bara köra på det direkt. Barnen vill inte åka dit och därmed är det slut med övernattningar hos pappa.

Låt honom ta det till rätten. 

Tur att det bara är några år tills de äldsta är 18 och kan säga upp kontakten helt och hållet om de så önskar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2025-12-08 13:08:34 följande:
    Fundera på att flytta om ni bor väldigt nära varandra. Utöver andra saker som du funderar på att göra.
    Det går tyvärr inte, måste flytta väldigt långt för att den risken ska försvinna, och då påverkas deras skolgång. Hade jag kunnat välja, hade vi aldrig bott här.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-08 08:00:18 följande:
    Ja, men barnen vågar inte det. Mellanbarnet har varit nära att flytta till mig på heltid flera gånger, men hon vågar inte när hon fortfarande riskerar att träffa på honom så fort hon går ut.
    Be om ett möte med skolan och kuratorn. Förklara situationen på mötet. Sedan kan du med fördel lämna dottern och kuratorn själva en stund. Vänta utanför eller lämna och låt dottern gå på lektionerna efteråt.

Visa med exempel hur man är modig och tar tag i saker. Låt inte dig själv eller barnen bli trampade på såhär?
  • Anonym (N)
    Anonym (hej) skrev 2025-12-08 14:32:08 följande:
    Be om ett möte med skolan och kuratorn. Förklara situationen på mötet. Sedan kan du med fördel lämna dottern och kuratorn själva en stund. Vänta utanför eller lämna och låt dottern gå på lektionerna efteråt.

Visa med exempel hur man är modig och tar tag i saker. Låt inte dig själv eller barnen bli trampade på såhär?
    Skolan kommer bara be dig att göra en orosanmälan på socialtjänsten. Detta är inte deras domän, om inte hemförhållandena hindrar barnet att skolarbeta. Eller om inte barnet berättat om saker som har hänt i hemmet som gör att man känner sig skyldig att anmäla.

Men om flickan inte mår bra så är det väl bra om hon får stödsamtal med kurator på skolan, på vårdcentralen, på BUMM eller på BUP.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-05 17:14:43 följande:
    Snälla hjälp mig!

Jag har tre barn som bor varannan vecka med pappan. Han har alltid varit... osympatisk, men trodde aldrig han skulle bli fysisk mot dem.

Nyss berättade 14-åringen att han brukar gripa tag i henne, dra henne till sovrummet för att "prata vett i henne", släpper inte när hon försöker dra sig loss... och häromdagen ska han ha öppnat hennes dörr så våldsamt att hon flög omkull.

Han är bara såhär mot henne (mellanbarnet) så vitt jag förstått, men han är inte snäll mot de andra heller. Trots det vågar de inte vägra åka dit och jag vet att han inte skulle tveka att dra det till rätten om jag vägrar låta han ha dem. Han är manipulativ som fan och väldigt charmig när han vill, och om barnen inte vågar prata har jag inga bevis på något.

Snälla hjälp mig 😭😭 vad ska jag göra!?

Det där är ju misshandel. Du måste omedelbart göra en orosanmälan och se till att barnen inte behöver vara hos pappan. 
  • Anonym (omg)
    Anonym (sätt hårt mot hårt) skrev 2025-12-08 13:20:43 följande:
    Men det ska jäkligt mycket till för att man ska tvinga en 14-åring till ett hem där barnet inte vill vara.

Så jag skulle bara köra på det direkt. Barnen vill inte åka dit och därmed är det slut med övernattningar hos pappa.

Låt honom ta det till rätten. 

Tur att det bara är några år tills de äldsta är 18 och kan säga upp kontakten helt och hållet om de så önskar. 
    Om bara 14-åringen slipper åka dit så kommer snart ett av de andra barnen bli utsatt istället. Detta handlar ju inte om 14-åringen, utan om pappan och hans behov av att trycka till nån. De andra barnen måste ju också befrias från att vara hos en pappa som behandlar dem illa.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-08 13:28:27 följande:
    Det går tyvärr inte, måste flytta väldigt långt för att den risken ska försvinna, och då påverkas deras skolgång. Hade jag kunnat välja, hade vi aldrig bott här.
    Det finns ju skolor på andra ställen i landet? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (omg) skrev 2025-12-08 16:33:30 följande:
    Det finns ju skolor på andra ställen i landet? 
    Ja, men vi har gemensam vårdnad, så jag kan inte bara flytta utan godkännande.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-08 13:01:49 följande:
    Men nu är det så att jag känner honom och vet vad det skulle innebära med en anmälan som läggs ner. Jag måste ha mer att stå på först. Allt är inte så svart-vitt.
    Så då accepterar du att han misshandlar eran dotter och kanske även de andra barnen. Du verkar inte heller cara en bra mamma. 
  • Anonym (Mamman)

Mellanbarnet är exakt lika viktig som övriga barnen.Inte ok det här..alls!

Svar på tråden Snälla hjälp mig!