• Anonym (Bananätaren)

Utskälld av bananskal

Jag brukar äta banan ibland när jag kör bil till jobbet och efteråt slänger jag bara ut skalet genom rutan. Gjorde det igår som vanligt och hade då en bil bakom. Det var en landsväg utan mycket trafik. Tänkte inte mer på det men en kort stund efter gör den bilen en hastig omkörning och bromsar in kraftigt framför mig. Den stannar och går ur bilen irriterad och skäller ut mig om hur dåligt det är och förbjudet att kasta bananskal från rutan. Tycker detta är en överdriven reaktion över ett bananskal och blev helt ställd av utskällningen så satt bara där som ett frågetecken. Det är ju ändå kompost som bryts ner snabbt. Har slängt många bananskal och aldrig fått denna reaktionen innan. Ser dessutom en del bananskal på vägarna så förstår inte varför det ska vara förbjudet

• Svar på tråden Utskälld av bananskal
  • Cia78n
    Anonym skrev 2025-12-06 16:41:14 följande:
    Asså var utspelar sig detta? Kenya?
    Cia78n skrev 2025-12-06 14:53:00 följande:
    Jag trodde det var nedbrytbart därför såg jag även det som ingen grej. Många tror nog detta tyvärr då det är en frukt. 
    Ska du ta saker för givet så får du väl åtminstone ha rätt? Du kan ju inte bara besluta att "såhär är det och då agerar jag därefter" och sedan örla runt och ha fel?
    Det är inte jag som slängt bananskal i naturen.
  • Anonym (skattebetalare)

Bananskal är ofta besprutade med saker som inte är bra för djur att få i sig, och som redan skrivits räknas de som skräp eftersom de kan ta lång tid på sig att brytas ner.

Den som kastar ut skal från en bil skulle därmed kunna få böter för nedskräpning, i tättbebyggt område.

Jag blir vansinnig på alla som kastar skräp från bilen, eftersom alla svenskar med fungerande hjärna och respekt för naturen slutade med det på 1970-talet.
    Det är mest ouppfostrat folk från sämre fungerande länder och tanklösa snorvalpar som gör såna dumheter idag.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Eh ...)
    Anonym skrev 2025-12-07 00:43:33 följande:
    Då är det ju ett gigantiskt misslyckande att råka starta en tråd om att man gjort just det. 
    Vad menar du med detta? Den som startat tråden är ju "Bananätaren" - inte "Cia78n"? Eller du menar att det är samma person inloggad på två olika konton? Känns ju som lite overkill ...
  • Cia78n
    Anonym skrev 2025-12-07 00:43:33 följande:
    Då är det ju ett gigantiskt misslyckande att råka starta en tråd om att man gjort just det. 
    Du har totalt missupfattat detta. Jag är inte TS!
  • Xenia
    Anonym skrev 2025-12-06 16:37:52 följande:
    Säkert en spännande historia men vad fasen har den med trådens titel att göra? Kan du inte berätta om när du blev utskälld av ett bananskal istället, som du utlovade?
    Haha, jag såg för mig hur bananskalet skällde ut TS, "det är fel att kasta ut mig!".

Det rätta skulle förstås vara "utskälld pga ett bananskal". Ja, jag är en besserwisser.
  • Anonym (Bananätaren)
    Anonym (...) skrev 2025-12-06 11:13:39 följande:
    Jamen vad bra att det försvunnit, då är det säkert något djur som ätit det och får problem med matsmältningen istället, bananskal klassas som skräp och inte kompost, om du inte visste det innan så är det bara att läsa det jag klistrade in tidigare, du kan även googla själv om du inte tror mig och kanske då förstå att du bör sluta skräpa ner då bananskal inte ska slängas i naturen, det är inte samma som äppelskrutt
    Varför skulle djur äta det. det finns väl inte mat i skalet som dessutom är beskt. Sedan om det inte räknas som kompost, varför kastar man inte skalen i brännbart då?
  • Anonym (Banana)

Jag hade gärna bevittnat när bananskalet skällde ut ts!

• Anonym (...)
    Anonym (Bananätaren) skrev 2025-12-07 13:24:57 följande:
    Varför skulle djur äta det. det finns väl inte mat i skalet som dessutom är beskt. Sedan om det inte räknas som kompost, varför kastar man inte skalen i brännbart då?
    Nu är jag säker på att du trollar, jag kan köpa att du inte visste bättre men varför vägrar du ta in att det inte ska slängas i naturen, behöver du ha fler källor?

Därför ska du inte slänga bananskal i naturen - P4 Sjuhärad | Sveriges Radio https://share.google/tHvN6BLrKo8VCaXQI
Svar på tråden Utskälld av bananskal