• Anonym (Lägga ner?)

Hopp eller ej?

Har satt mig i klistret rejält och det är fritt att hata mig. 

Jag är singel, men har en äldre granne jag kärat ner mig i. Han är särbo med en kvinna sedan 25 år, men känslorna mellan honom och mig är tyvärr ömsesidiga, annars hade det nog varit enklare att släppa honom. Åldersskillnaden är stor, 20 år, och han har vuxna barn. Vi sågs första gången för cirka 15 år sedan, det var kärlek redan då men vi bröt helt innan det hann eskalera. Nu idag är det en annan sak, det känns som ödet fört oss samman igen nästan. Men trots att vi varit grannar och setts i två år så vet han fortfarande inte vad han vill, han tvekar. Jag är 40 och han är 60, jag har inga barn och vill inte ha. Jag är så fruktansvärt kär och galen i denna mannen. 

Jag skrev nu för någon vecka sedan ett mail att jag inte orkade mer och ville ha en paus i några månader. Ska jag tolka hans svar positivt eller negativt, och är det ens värt att träffa honom igen? Ska jag flytta? Lägga ner helt? Vi springer dessvärre på varann ibland utanför huset men jag får verkligen försöka undvika honom nu framöver. 

Mitt mail:

Det är (tyvärr) så mycket jag vill, med dig. Jag vill vara dig nära, jag vill hitta på saker med dig, jag vill få dig att må bra, jag vill vara din vän och den som får krypa ner bredvid dig på nätterna och hålla dig varm. Jag vill lyssna på alla dina problem och glädjeämnen och jag vill träffa dig och ha dig i mitt liv på något vis. Och jag vet att det skulle innebära uppoffringar och förmodligen kantas av en del problem. Jag tror vi hade fått känna oss fram väldigt långsamt och varsamt. Det känns mer och mer ohållbart för min del att känna så starkt som jag gör för dig. Jag funderar på om vi skulle kunna klara av att ta distans från varandra ett tag, så att vi båda får fundera? Förut så kände jag att det är okej, jag kommer kunna ta det lugnt och det är okej att bara ses ibland och inga förväntningar på något mer. Men så fort vi träffas är jag tillbaks på ruta ett igen, och fast jag försöker allt jag nånsin kan så märker jag att jag hoppas och känner och längtar något enormt och blir sårad. Jag tvingar undan ALLA gränser jag egentligen har för att få en stund av närhet ifrån dig. Jag bryr mig inte om konsekvenser eller att jag bara får smulor och jag tycker inte om den svaga personen jag blir när jag inte står upp för mig själv. 

När det är så här starka känslor från min sida så kan jag tyvärr inte på lång sikt vara så som det känns som du vill att jag ska vara - bekymmerslös och glad och icke grubblande. Den personen blir jag när jag känner mig trygg, när personen jag älskar finns vid min sida och vill vara med mig precis lika mycket som jag vill vara med den. Du har trots det berikat mitt liv på ett helt annat plan än någon annan tidigare gjort. 

När/om vi ses nästa gång så vill jag att du ska ligga i min famn och att vi pratar, länge. Jag vill att du inte lindar in något eller pratar runt saker, jag vill att du ger mig brutalt ärliga, raka och obekväma svar, vad jag än frågar dig om. Och jag vill att du ställer lika raka öppna frågor tillbaks, som du undrat/undrar över. Hade det varit okej? 

Hans svar:

Förstår hur du känner och är ledsen och bekymrad av att jag satt dig i denna situation, att jag inte gör dig lycklig. Det finns ingen kraft i mig till att hålla emot mina känslor för dig vilket troligen många skulle säga vara klokt, en gång i en annan tid stötte jag bort dig från mig, den kraften att bekämpa mina känslor har jag inte längre. Vi gör en paus så du får mer ro i ditt sinne men låt mig snälla få tro att vi får kontakt igen och att jag får se dig igen, bara att se och prata med dig gör mig väldigt gott. Svårt att hitta rätt ord men det viktigaste för mig är att du inte har det jobbigt i sinnet när jag nu ställt till det så som en förnuftig man inte skulle ha gjort.

Kommer alltid att ta emot och svara dig om du som jag måste tro, kontaktar mig igen.

Det är lättare att prata med dig när det blir så här känslosamt, nu kan jag inte se hur du känner, när jag ser dig känner jag av och läser dig. Jag har inte några problem att svara ärligt på dina frågor om vi träffas. Att jag inte har några svar på allt är en annan sak. Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till dig för att göra rätt, du försöker få distans ifrån mig, och jag förstår din kamp. Är det då rätt att jag besvarar dina kärleksfulla känslor och bekänner mina känslor för dig med fina ord och meningar? Livet har fört oss samman, du och jag hör ihop, men frågan är vad vi gör med det, längtar efter att få prata med dig om det. Ta väl hand om dig nu och färsök att koppla bort de jobbiga tankarna om mig, ta vara på det vi hittills fått uppleva med varann. Jag skjuter bollen högt i det blå så får vi se var den landar om en tid. 

• Svar på tråden Hopp eller ej?
  • Ezmeraldah

Han gillar dig inte tillräckligt mycket författarna göra slut med din flickvän. Men han säger inte det rakt ut eftersom du då skulle bryta er kontakt. Han ger dig svävande svar för att du ska fortsätta hoppas så att han kan ha dig vid sidan av.

Din romantiska flickboksnovell får honom att tro att han har dig runt sitt lillfinger. Var lite mer tydlig och rak: "Jag är kär i dig och vill bli ihop med dig men det går inte eftersom du har flickvän. Du får bestämma dig nu. Antingen gör du slut med din tjej så vi kan dejta eller så bryter vi kontakten. Vi kanske kan bli kompisar nån gång i framtiden men just nu kan vi inte ha kontakt alls så länge du är upptagen. Hör av dig om du är singel men lämna mig ifred annars". 

• Ezmeraldah
    Anonym (Melanie) skrev 2025-12-06 10:06:37 följande:
    Håller med , jag är 41 nu. Aldrig varit intresserade av gubbar på 60 år. Alldeles för stor åldersskillnad. Dessutom har jag själv valt bort barn frivilligt. Son du säger, vi blir inte intresserade av män med barn. Den livsstilen går inte ihop med att vi själva inte vill ha barn.

Nu är väl som vuxna. Och HUR ens? Alltså där jag bor der jag knappt mina grannar. Troligare scenario att det är en äldre man som suktar efter en kvinna i denna ålder. Förmodligen vet han att hon har boll intresse. 

Men det är fritt fram att drömma online ')

Nä, tror inte på detta heller faktiskt. Känns skumt.
    Han har ju vuxna barn. 
  • Fjäril kär

Jag som varit både med män med stor åldersskillnad och med gifta män säger så här att det han funderar på är det klassiska frågan om konsekvenser. 

Jag tror säkert att han har uppriktiga ärliga känslor för  dig och på allvar vill ha ett liv med dig. Men... Han har exakt allt att förlora .. du har bara vinster.. ja nästan... konsekvenserna av att välja dig är enorma och kan pågå i många år framåt och kommer även påverka din vardag också . Väldigt många människor kommer ta ställning till den otrohet han ändå gjort och du kommer troligen bli kaninkokerskan som får skulden...  med risk att han också i slutändan inte orkar stå emot sin familj och bryter med dig.  Blod är tjockare än vatten du vet... 

Jag har på nära håll sett flera familjer trasas sönder sv otrohet och i slutändan har inte den nya relationen hållit heller pga det för att det från början blivit turbulens och tjafs även mellan dom nykära och man inte orkat hålla ihop. 

Vill han lämna sin särbo så måste han göra det av egen vilja för att deras relation inte längre fungerar och helt utan din inblandning.  Visst kan du ställa det som ultimatum inom ett visst bestämt tidsspann men frågan är om han till syvende och sist faktiskt gör det även om han lovat. 

Som ni har det nu är väl det bästa för honom då han kan ha två särbos och plocka det bästa av två världar utan att behöva varken välja eller ta konsekvenser.  Och ur hans synvinkel är ju du singel och har allt du kan önska dig den vägen med ett fritt liv du kan göra vad du vill och samtidigt få en stund med honom. Varför skulle du vilja ha ett tråkigt vardagsliv med honom ur det perspektivet?  - kom ihåg att han är långvarig särbo. Och det kanske av en anledning....  Han vill kanske inte ha en sambo .. 

Han bemöter inte dig och dina behov utan ser bara till sin egen bekväma inställning som  innebär noll ansvar och ändå har två kvinnor.. 

Prata är bra men då måste ni prata om allt det obekväma utan filter. Att han troligen inte lämnar sin särbo och troligen inte tänker bli din sambo utan rn ny särbo i bästa fall. 

En poäng är väl också att otrohet i mångt och mycket kan inträffa igen.  Ni har ju båda två visat att det är så ni löser diverse känslor och problem , med otrohet.  Tilliten finns ju inte ens från början så fär dår ni kämpa enormt. Hur vet du att du är den enda? Hur vet han att du inte hittar nån jämnårig singel när livet känns motigt? 

Och förstår ni verkligen allvaret i konsekvenserna av att välja varandra?  

• Ezmeraldah
    Fri tolkning från mansspråk till svenska.

"Förstår hur du känner och är ledsen och bekymrad av att jag satt dig i denna situation, att jag inte gör dig lycklig." - Men jag har inga planer på att ändra på det. Därför att för mig är det egentligen skitsamma men lite sex tackar man inte nej till. 

(Du:) "Och jag vet att det skulle innebära uppoffringar och förmodligen kantas av en del problem." - Några såna uppoffringar är jag tyvärr inte beredd att göra. Du har dragit alldeles för stora växlar. 

"Det är lättare att prata med dig när det blir så här känslosamt, nu kan jag inte se hur du känner, när jag ser dig känner jag av och läser dig." - Jag slingrar mig nu för att slippa säga som det är och gå miste om eventuell möjlighet till sex. 

"Jag har inte några problem att svara ärligt på dina frågor om vi träffas." - Jag undviker att svara på om jag kan tänka mig att göra slut med min flickvän och dejta dig eller inte. 

"Att jag inte har några svar på allt är en annan sak." - Jag vill träffa dig men jag kan inte lova nåt.

"Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till dig för att göra rätt, du försöker få distans ifrån mig, och jag förstår din kamp." - Jag vill ha kvar dig vid sidan av men jag vill inte dumpa min tjej.

"Är det då rätt att jag besvarar dina kärleksfulla känslor och bekänner mina känslor för dig med fina ord och meningar?" - Eftersom jag inte kommer att dumpa min tjej så vill jag inte ge dig falska förhoppningar. Bara lite grann, så jag kan behålla dig vid sidan av. 

"Svårt att hitta rätt ord men det viktigaste för mig är att du inte har det jobbigt i sinnet när jag nu ställt till det så som en förnuftig man inte skulle ha gjort." - Jobbigt för dig att du är så kär i mig. Jag spelar med så länge jag har nåt att vinna på det.

"Vi gör en paus så du får mer ro i ditt sinne men låt mig snälla få tro att vi får kontakt igen och att jag får se dig igen, bara att se och prata med dig gör mig väldigt gott." - Ingen större förlust för min del men hade hoppats på lite sex innan jag dumpar dig. Mina behov är förstås viktigast och ni kvinnor finns till för att uppfylla dem. 

Summa summarum: Jag känner mig smickrad, gillar uppmärksamheten och har gärna sex med dig. Men jag gillar min flickvän mer och vill inte byta ut henne. 
  • Anonym (We)

Håller med Fjäril kär, förutom det här med otroheten. Det är bara mannen som är otrogen, TS är det inte.

• Fjäril kär
    Anonym (We) skrev 2025-12-06 11:41:08 följande:

Håller med Fjäril kär, förutom det här med otroheten. Det är bara mannen som är otrogen, TS är det inte.

Jag tänkte mer ur perspektivet att hon har en relation honom på riktigt samt att hon ännu rn gång hittar en upptagen man och deltar i otrohet.  
  • Ezmeraldah
    "Det är (tyvärr) så mycket jag vill, med dig. Jag vill vara dig nära, jag vill hitta på saker med dig, jag vill få dig att må bra, jag vill vara din vän och den som får krypa ner bredvid dig på nätterna och hålla dig varm. Jag vill lyssna på alla dina problem och glädjeämnen och jag vill träffa dig och ha dig i mitt liv på något vis." 

Ovanstående kommenterar han överhuvudtaget inte.

Att träffa dig gör honom bara gott, skriver han. Han är bekymrad över att ha ställt till det för dig, skriver han. Han mår inte dåligt utan trivs som det är och vill fortsätta så. Trist att du inte är lycklig men det är tyvärr allt han kan erbjuda. Synd om du försvinner men flickvännen är viktigast. 
  • Anonym (Plommon)

Ur ett annat perspektiv är det ju välkänt att otrogna män har en tendens att bli en fantastisk äkta man så länge dom har en älskarinna... lite som att kompensera ett dåligt samvete och sopa undan eventuella misstänkssamheter ...  varit hos älskarinnan och nuppat en helg? Ok då kör vi en finare kryssning i present till frugan...  Romantisk middag med älskarinnan? Ja då tar vi biljetter till en krogshow med frun..   Vill frun ha en  altan? Jamen självklart , den byggs med glädje så han kan åka bort nästa månad med gott samvete....

Är förhållandet med frun lite knakigt? Då kan han kompensera på andra sätt men med ungefär samma utgångspunkt så han behåller husfriden och ändå kan leva som han vill. Tex med att acceptera parallella liv, slutar tjata om sex ,  går med på skilda sovrum etc 

Så frågan Ts är ju om du är villig och inse hur han levt sitt liv medan han ändå haft dig?

• Anonym (Jason)

En del människor saknar verkligen objektivitet och förmåga att se igenom saker.

Det finns inga grannar som umgås så här, hur fan går det ens till? Fråga er det. Skrattretande hur naiva en del människor är.

Majoritet av kvinnor i denna ålder faller inte for gubbar i 60 års ålder. Dessutom springer son knappast efter gifta män, på toppen av det en 60 årig gubbe.

Riktig sagotråd. Äckligt att ni dessutom uppmuntrar dessa gubbar att tro att dom ens har chans på kvinnor som skulle kunna vara deras döttrar.

• Anonym (Jason)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-06 11:13:46 följande:
    Han har ju vuxna barn. 

Alltså ni får nog finna er och respektera det, som faktiskt barnfria kvinnor skriver i tråden. Det finns massvis, fler män än kvinnor utan barn. Dom väljer inte män som redan har barn och familj. Det är nog någon dröm hos en del män med barn. Men dom kommer aldrig kunna få en frivilligt barnfri kvinna. Dom har noll intresse av dessa oavsett ålder på deras "barn". Finns för mycket män utan barn att välja emellan för dessa.

Finns dessutom massvis av kvinnor i hans egen ålder med egna vuxna barn att dejta. 
Svar på tråden Hopp eller ej?