• Anonym (JulTS)

Jul och alkohol

Under min uppväxt har jag haft ett alkoholfritt julfirande och ett där de vuxna har tagit sig en nubbe till sillen och en julöl till maten. Inga kaosartade scener eller trubbel. Nu i år ska vi ha julfirandet hos oss. Då ?bestämmer? en på min sambos sida att ?jul och alkohol? hör inte ihop. Alltså NOLL alkohol. 

För min del tycker jag att det är väldigt tramsigt att bestämma en sån sak. Det kan man definitivt göra om det finns problem. Då tar jag sånt på allvar. Men nu finns det inte hos någon av oss. 

Sen förstår jag inte heller hur man kan sätta sig så över andra vuxna och bestämma i någon annans hem. 

En öl som måltidsdryck är okej enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Jul och alkohol
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Huldran)

Jag hade kört alkoholfritt för familjefridens skull. Man vill inte tjafsa på julen och det finns helt ok alkoholfri öl numera. Nubben är ju svårare. Men brukar ni ändå bara ta en så är det väl inte hela världen att hoppa över den. 

Men finns det inga problem kring alkohol bland de som ska vara där så tycker jag att det är lite fånigt att kräva alkoholfritt. Och då är jag ändå nykterist själv. Släkten dricker som du beskrev och det ser jag inga problem med (jag har barn). 

• Anonym (b)

"du är välkommen att dricka vad du vill men jag tänker ta en julöl till maten då jag tycker det förhöjer smaken av julbordet"

• Meddelande borttaget
  • Virriga Vera

Att man som gäst accepterar hur värden/värdinnan vill ha det. Kan man inte det så stannar man hemma och anordnar ett julfirande exakt som man vill ha det.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Huldran) skrev 2025-12-06 16:46:45 följande:

Jag hade kört alkoholfritt för familjefridens skull. Man vill inte tjafsa på julen och det finns helt ok alkoholfri öl numera. Nubben är ju svårare. Men brukar ni ändå bara ta en så är det väl inte hela världen att hoppa över den. 

Men finns det inga problem kring alkohol bland de som ska vara där så tycker jag att det är lite fånigt att kräva alkoholfritt. Och då är jag ändå nykterist själv. Släkten dricker som du beskrev och det ser jag inga problem med (jag har barn). 

Vad då familjefrid? Det kanske bara är den personen som vill att det ska vara alkoholfritt. De kanske är 15 vuxna och alla andra vill ha en nubbe. Då blir ju familjefriden förstörd om en enda ska få bestämma över alla andra. Så då bör ju majoriteten bestämma eller ännu hellre värden.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-12-06 17:33:22 följande:
    Vad då familjefrid? Det kanske bara är den personen som vill att det ska vara alkoholfritt. De kanske är 15 vuxna och alla andra vill ha en nubbe. Då blir ju familjefriden förstörd om en enda ska få bestämma över alla andra. Så då bör ju majoriteten bestämma eller ännu hellre värden.

Du menar att det är omöjligt för människor att vara glada och trevliga om de inte får nubbe? 

Släktingen är lite konstig och ställer krav på ett ofint sätt, men om resten av sällskapet beter sig vuxet och inte gör någon grej av det sociala övertrampet så behålls familjefriden. 

Består släkten däremot av folk som vill ha rätt och hellre tjafsar om majoritetsbeslut och bla bla istället för att vara socialt smidiga - ja, då blir ju familjefrid ett svårare kapitel. 

• Anonym (Lägg ner!)
    Anonym (Huldran) skrev 2025-12-06 17:47:32 följande:

Du menar att det är omöjligt för människor att vara glada och trevliga om de inte får nubbe? 

Släktingen är lite konstig och ställer krav på ett ofint sätt, men om resten av sällskapet beter sig vuxet och inte gör någon grej av det sociala övertrampet så behålls familjefriden. 

Består släkten däremot av folk som vill ha rätt och hellre tjafsar om majoritetsbeslut och bla bla istället för att vara socialt smidiga - ja, då blir ju familjefrid ett svårare kapitel. 

Jag tar exakt EN nubbe om året- på julafton. Det är speciellt för mig och snapsen är hemgjord.
    Varför måste jag avstå denna tradition bara för att en person är hysterisk?

Låt var vuxen bestämma själv vad den ska dricka på jul, och passar inte galoscherna kan de fira var de vill men inte i mitt hus!
  • Anonym (JulTS)
    Anonym (Huldran) skrev 2025-12-06 17:47:32 följande:

Jag tror ingen menar att man behöver nubbe och öl för att vara trevliga och glada. 

Det roliga är att personen ifråga tycker att det är livsviktigt med just lax på julbordet och då borde man sätta sig in i hur det skulle vara om någon sa NOLL lax på julbordet. 

Till sist finns det ju inget kvar om alla ska lägga in sitt veto mot allt möjligt? 

Jag vet att det är lite att dra det lite väl långt men ändå en poäng. 

• Anonym (JulTS)
    Anonym (Lägg ner!) skrev 2025-12-06 18:15:01 följande:
    Jag tar exakt EN nubbe om året- på julafton. Det är speciellt för mig och snapsen är hemgjord.
    Varför måste jag avstå denna tradition bara för att en person är hysterisk?

Låt var vuxen bestämma själv vad den ska dricka på jul, och passar inte galoscherna kan de fira var de vill men inte i mitt hus!
    Vi är inte helt nya för varandra men det är lite generationsskifte på gång i att hur julfirandet ska gå till. Jag tog tag i att bjuda in folk i år för att jag tycker att det har varit alldeles för rörigt ett Par år. Får för mig att det är ett sätt att kontrollera det som går att kontroller. nu när jag lite körde på som ett ånglok och bestämde saker.
Svar på tråden Jul och alkohol