• Anonym (JulTS)

Jul och alkohol

Under min uppväxt har jag haft ett alkoholfritt julfirande och ett där de vuxna har tagit sig en nubbe till sillen och en julöl till maten. Inga kaosartade scener eller trubbel. Nu i år ska vi ha julfirandet hos oss. Då ?bestämmer? en på min sambos sida att ?jul och alkohol? hör inte ihop. Alltså NOLL alkohol. 

För min del tycker jag att det är väldigt tramsigt att bestämma en sån sak. Det kan man definitivt göra om det finns problem. Då tar jag sånt på allvar. Men nu finns det inte hos någon av oss. 

Sen förstår jag inte heller hur man kan sätta sig så över andra vuxna och bestämma i någon annans hem. 

En öl som måltidsdryck är okej enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Jul och alkohol
  • TvillingmammaVästgöte

Det kan ju vara någon i släkten som har problem med alkohol, eller traumatiska minnen av jular där det gått snett? Det tycker jag man måste respektera.

• Anonym (JulTS)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-07 16:18:46 följande:

I ditt hem bestämmer naturligtvis du. Kanske efter lite samråd med sambon! :Drömmer Men självklart bestämmer inte hans släktingar där. Du får säga ifrån helt enkelt. Vad som serveras hos er bestämmer du, och sedan är det upp till gästerna att tacka ja eller nej. 

En möjlighet är också att bara säga att vi startar en ny jultradition nu, och det är att vi två firar ensamma/med vänner. Släkten kan ni träffa någon annan dag under julledigheten, allt måste inte hända just på julafton. 

Sedan skriver du inget om ifall ni har barn. Om ni har det måste ni ändå dricka måttligt för deras skull. Och om ni bor någonstans där ambulansen tar lång tid på sig, så att man måste köra in till sjukhuset själv, så måste en person med körkort vara helnykter. Så är det bara. Men som sagt - din sambos släktingar ska inte lägga sig i ert liv när ni är vuxna.

Vi har två barn och det ska närvara totalt fyra stycken barn. Min sambo har sagt att han kommer att vara nykter då han vill kunna köra om så behövs. 

Har redan skrivit att det på sin höjd handlar om ett par öl till maten, vilket jag tror alla räknar som måttligt. 

Vi har nu meddelat alla att det kommer köpas hem
    julöl från typ Maxi. Med alkohol i. Alltså inte starköl. Det blir ingen nubbe. Så får vi se om vi sitter ensamma på jul 😂😂

Ingen av oss har traumatiska upplevelser eller själva problem med alkohol. Jag tolkar bara det hela som att hitta på en princip för att styra och ställa. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (JulTS) skrev 2025-12-07 18:59:14 följande:

Vi har två barn och det ska närvara totalt fyra stycken barn. Min sambo har sagt att han kommer att vara nykter då han vill kunna köra om så behövs. 

Har redan skrivit att det på sin höjd handlar om ett par öl till maten, vilket jag tror alla räknar som måttligt. 

Vi har nu meddelat alla att det kommer köpas hem
    julöl från typ Maxi. Med alkohol i. Alltså inte starköl. Det blir ingen nubbe. Så får vi se om vi sitter ensamma på jul 😂😂

Ingen av oss har traumatiska upplevelser eller själva problem med alkohol. Jag tolkar bara det hela som att hitta på en princip för att styra och ställa. 

Och då kan man ju tycka att gästen borde vara nöjd med att det inte är varken starköl eller nubbe. Säg till personen att ni inte skaffar lax och att ni förbjuder att det ens får finnas på julbordet.
  • Anonym (håller)
    Anonym (JulTS) skrev 2025-12-06 16:30:54 följande:
    Jul och alkohol

Under min uppväxt har jag haft ett alkoholfritt julfirande och ett där de vuxna har tagit sig en nubbe till sillen och en julöl till maten. Inga kaosartade scener eller trubbel. Nu i år ska vi ha julfirandet hos oss. Då ?bestämmer? en på min sambos sida att ?jul och alkohol? hör inte ihop. Alltså NOLL alkohol. 

För min del tycker jag att det är väldigt tramsigt att bestämma en sån sak. Det kan man definitivt göra om det finns problem. Då tar jag sånt på allvar. Men nu finns det inte hos någon av oss. 

Sen förstår jag inte heller hur man kan sätta sig så över andra vuxna och bestämma i någon annans hem. 

En öl som måltidsdryck är okej enligt mig.

Hur tänker ni?

Jag håller med dig. Alkohol på ett vettigt och rimligt sätt skadar inte barnen, utan det är om det blir fylla och obehaglig stämning som det blir dåligt för barnen.

Jag är uppvuxen med vuxna som hanterar alkohol bra, aldrig haft några negativa erfarenheter av vuxna i min närhet som varit fulla och obehagliga. Och precis så har alla barnen i släkten vuxit upp, de vuxna tar ett glas vin, en snaps, nån öl, trevlig stämning, ingen är full eller obehaglig.

Ser ingen anledning att vi skulle avstå det, för det blir ingen skillnad för någon egentligen.
  • Anonym (håller)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-07 16:37:05 följande:

Det kan ju vara någon i släkten som har problem med alkohol, eller traumatiska minnen av jular där det gått snett? Det tycker jag man måste respektera.

Måste man respektera det? Alla andra ska anpassa sig och utan att den det gäller ens sagt nån anledning? Mer än bara slagit fast att jul och alkohol inte hör ihop. Nä, tycker det ska vara lite mer bakgrund till ett sånt beslut i så fall, i synnerhet när det är någon annan som bjuder in. 
  • Ess

Vi hade bjudit på öl, vin, snaps och likör som vanligt. Den som inte vill komma pga det, får gärna hålla sig borta.

• Anonym
    Ess skrev 2025-12-08 17:11:23 följande:

Vi hade bjudit på öl, vin, snaps och likör som vanligt. Den som inte vill komma pga det, får gärna hålla sig borta.

Håller med, moralpredikanter kan gärna stanna där de är.
  • Anonym (Erfarenhet)

Har man sett tidigare trådar om Jul och alkohol på FL så vet man att det är en fråga som knappast bör ställas här. Tar du dig bara ett par nubbar eller ett par groggar så har du alkoholproblem och har du barn ska du knappt ens dricka lite glögg. Nej, Julen är inte bara barnens högtid och hos oss har vi alltid gjort så att när barnen sett färdigt på Kalle Anka och fått sina julklappar så får de gå till sina rum, för sen är det oss vuxnas tid att ha kul och då åker godsakerna från Systembolaget fram, men ska understrykas att vi dricker i relativt måttlig mängd.

Och många familjer gör likadant, även om det inte är något som syns på FL.

• Anonym (.)

Jag är för öl.
    Jag tar och dricker alkohol där vi ska fira.
    Har någon problem med det, ledsen jag kan ..men tänker inte ändra mig mer för att någon annan är där som sen gått och blivit nykterist eller liknande.

Sen måste jag såklart lägga lock på mig att inte sitta och bli hejdlös dvs alldeles för berusad givetvis.

Samma sak en sån löjlig sak.. Nu till senaste kalaset.
    Hela släkten har alla män slutat att snusa, utom jag.. jag fick ta stor skiva skit för att inte vilja sluta jag också.
    Och hur jag provocerade alla andra när jag la in min prilla.
    Och nu gör en sån här grej mig om aldrig och inte mer motiverad att sluta.. så jävla tramsigt.

Svar på tråden Jul och alkohol