• Anonym (JulTS)

Jul och alkohol

Under min uppväxt har jag haft ett alkoholfritt julfirande och ett där de vuxna har tagit sig en nubbe till sillen och en julöl till maten. Inga kaosartade scener eller trubbel. Nu i år ska vi ha julfirandet hos oss. Då ?bestämmer? en på min sambos sida att ?jul och alkohol? hör inte ihop. Alltså NOLL alkohol. 

För min del tycker jag att det är väldigt tramsigt att bestämma en sån sak. Det kan man definitivt göra om det finns problem. Då tar jag sånt på allvar. Men nu finns det inte hos någon av oss. 

Sen förstår jag inte heller hur man kan sätta sig så över andra vuxna och bestämma i någon annans hem. 

En öl som måltidsdryck är okej enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Jul och alkohol
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Lägg ner!) skrev 2025-12-06 18:15:01 följande:
    Jag tar exakt EN nubbe om året- på julafton. Det är speciellt för mig och snapsen är hemgjord.
    Varför måste jag avstå denna tradition bara för att en person är hysterisk?

Låt var vuxen bestämma själv vad den ska dricka på jul, och passar inte galoscherna kan de fira var de vill men inte i mitt hus!
    Visst borde det vara så, och om man vill ha tjafs kan man ju argumentera som du gör. Eller så tänker man att håhåjaja vilken fjantig släkting vi fått, och så tar man nubben någon annan dag och slipper bråk. 
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (JulTS) skrev 2025-12-06 19:07:37 följande:

Jag tror ingen menar att man behöver nubbe och öl för att vara trevliga och glada. 

Det roliga är att personen ifråga tycker att det är livsviktigt med just lax på julbordet och då borde man sätta sig in i hur det skulle vara om någon sa NOLL lax på julbordet. 

Till sist finns det ju inget kvar om alla ska lägga in sitt veto mot allt möjligt? 

Jag vet att det är lite att dra det lite väl långt men ändå en poäng. 

Ja, det borde hen. Men nu gör hen inte det och då kan man välja om man vill tjafsa på en dag som annars skulle kunna bli mysig och ett sätt att komma närmare sina halvnya släktingar, eller så väljer man att bråka sönder julafton för alla närvarande istället. 

Det handlar kanske inte i första hand om att få rätt utan att få till en trevlig julafton trots att man fått en lite krånglig släkting på halsen. 

• Anonym (Lägg ner!)
    Anonym (Huldran) skrev 2025-12-06 19:33:38 följande:
    Visst borde det vara så, och om man vill ha tjafs kan man ju argumentera som du gör. Eller så tänker man att håhåjaja vilken fjantig släkting vi fått, och så tar man nubben någon annan dag och slipper bråk. 
    Är det samma sak för dig att dricka champagne vilken måndag som helst som vid tolvslaget på nyår, eller begriper du att det är en skillnad där? 
  • Anonym (ABC)

Personen får anpassa sig då denne är gäst.

• Anonym (Jaha..)

Mitt hem - mina regler. Om någon har sådana problem med att det tas en eller annan nubbe till julmaten så har denne/de alternativet att stanna hemma.
    Och jag skulle inte heller besöka någon som försöker sätta regler för andra vuxna människor. 
    Varför tror så många att alkohol på jul ska leda till ett fylleslag?
    Sett för mycket på Tomten är far till alla barnen???
    Och som många andra så tror jag att de som har problem med alkohol på jul även har samma problem även en vanlig tisdag.

• Anonym
    Anonym (Huldran) skrev 2025-12-06 19:33:38 följande:
    Håller med
    Nu har ju ts lyckats med att få ihop ett julfirande, vilket verkar ha varit trassligt förut.
    Låt nu inte detta falla på att man måste ta en nubbe just under de få timmar man har några släktingar över. Ta nubben före eller efter. 
    Släktingen verkar fyrkantig och socialt osmidig men ts behöver ju inte kriga.
  • septembermamma2022
    Anonym (Huldran) skrev 2025-12-06 17:47:32 följande:

Du menar att det är omöjligt för människor att vara glada och trevliga om de inte får nubbe? 

Släktingen är lite konstig och ställer krav på ett ofint sätt, men om resten av sällskapet beter sig vuxet och inte gör någon grej av det sociala övertrampet så behålls familjefriden. 

Består släkten däremot av folk som vill ha rätt och hellre tjafsar om majoritetsbeslut och bla bla istället för att vara socialt smidiga - ja, då blir ju familjefrid ett svårare kapitel. 

Alltså, det är ju en släkting som är socialt osmidig här och kräver att värden och värdinnan rättar sig efter hens alkoholmoralism.

Den som bjuder in får bestämma tycker jag. Om det inte passar gästen kan hen tacka nej.

Alkohol i jultider är ibland helt nödvändigt för att bevara familjefriden. Alla har inte strömlinjeformade familjer och en julöl + nubbe smörjer det sociala maskineriet lite lagom där det behövs. Om det inte gör det pga en eller annan släkting som tittar djupt i flaskan så får man omvärdera såklart.
  • Anonym (Ert hem)

Hemma hos er gäller givetvis era regler. Hur bemötte din sambo sin släkting? Om han inte är en konflikträdd mespropp så svarar han att det kommer serveras öl och snaps till lunchen, eller vad ni nu tänkt, och att det står var och fritt att avstå eller att tacka ja. 

Lite av ett generationsskifte skriver du. Då sätter ni ramarna nu. Bestäm hur ni vill ha det. Din sambo får hantera sin släkting.

• Anonym

I mitt hem gäller mina regler, passar det inte så stanna hemma.
    Det är inget att ens diskutera.

Jag har inte haft en alkoholfri jul under hela mitt vuxna liv, förutom under mina två graviditeter.

En viktigpetter som tror sig kunna styra mitt hem är mer än välkommen att stanna hemma!

• Anonym (M.)

I ditt hem bestämmer naturligtvis du. Kanske efter lite samråd med sambon! :Drömmer Men självklart bestämmer inte hans släktingar där. Du får säga ifrån helt enkelt. Vad som serveras hos er bestämmer du, och sedan är det upp till gästerna att tacka ja eller nej. 

En möjlighet är också att bara säga att vi startar en ny jultradition nu, och det är att vi två firar ensamma/med vänner. Släkten kan ni träffa någon annan dag under julledigheten, allt måste inte hända just på julafton. 

Sedan skriver du inget om ifall ni har barn. Om ni har det måste ni ändå dricka måttligt för deras skull. Och om ni bor någonstans där ambulansen tar lång tid på sig, så att man måste köra in till sjukhuset själv, så måste en person med körkort vara helnykter. Så är det bara. Men som sagt - din sambos släktingar ska inte lägga sig i ert liv när ni är vuxna.

Svar på tråden Jul och alkohol