Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

Varför är min 4-åring så arg?

Anonym (C) skrev 2025-12-08 17:30:03 följande:
    Men herregud. Livet går vidare.. Du gör en höna av en fjäder. Och du kan inte se in i framtiden. 

Vad sa jag för något? Det är ett år kvar innan den kan utveckla EMPATI. Det finns inte mycket du kan göra åt det just nu. Sluta slåss emot naturen
    Att slåss oprovocerat är inte naturligt. De flesta barn gör inte det. Barn som ofta slåss till synes oprovocerat, har inte ett normalt beteende som bara kan viftas bort. Det är dessutom inte rätt mot de barn som blir slagna.

Du verkar ha noll koll. Eller vad har du för källor?

Empati börjar utvecklas långt före 5 års ålder, även om den inte är fullt utvecklad förrän i vuxen ålder. Ju yngre barn, ju sämre impulskontroll, vilket ibland kan leda till våld, men det betyder inte att empatin inte finns där.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (C) skrev 2025-12-08 17:57:04 följande:
    Från chatgpt eftersom att ni har slutat lyssna och lyssnar bara på er själv här inne: 
    Impulskontroll och social förståelse är fortfarande begränsad vid 4 år, vilket gör att det kan vara svårt för barnet att följa regler om att inte slå, även om de förstår att det gör ont.

Att vänta tills 5 år kan göra saker lättare, men det betyder inte att man inte kan börja lära gränser och konsekvenser redan nu. Viktigt är att anpassa förklaringen till barnets nivå: ?Vi slår inte för det gör ont. Vi kan säga att vi är arga istället.?

Impulskontroll och social förståelse är BEGRÄNSAD vid fyra år, inte obefintlig.

De flesta 4-åringar slåss inte om de inte blir arga eller känner sig trängda. Mycket tyder på att förändringar och otrygghet i förskolan, får TS son att bete sig så. Det går att göra något åt redan nu.

Men att du svarar så otrevligt här inne och kallar andra för dampkärringar, får en att undra om du själv har damp eller andra problem.
Svar på tråden Varför är min 4-åring så arg?