• Anonym (Rådlös mamma)

Varför är min 4-åring så arg?

Har en fyraåring som jag känner mig helt maktlös att hjälpa.

Sen han fyllde 4 har han blivit så utåtagerande och arg på förskolan. Var och varannan dag för jag veta att han slagit något annat barn. Pedagogerna vet inte varför, han vägrar berätta för mig.

Allt han säger är att han "inte vet". Att "hans huvud säger att han ska slåss". Hemma har han nästan helt slutat med allt vad slag heter, mot andra utanför förskolan är han lugn och slåss inte.

Men på förskolan är det ett reellt problem och det är inte svinkul att höra att han slår andra var och varannan dag när jag inte känner att jag kan göra NÅGONTING åt det.

Frågar jag kan han sura ur på mig och säga att jag bara är dum i huvudet.

Vad gör man? Vad händer i en fyraåring? Varför är han så arg att han slår andra barn till stn s utan orsak? 

Har funderat om det är något som kunde indikera ADHD, men int mycket annat är liksom indikativt särm 

Hjälp! Råd? Jag tycker ju synd om honom för att han blir asså arg, synd om andra barn som han slår. Och jag känner mig totalt maktlös att hjälpa eftersom han hemma inte alls har samma beteende så jag ser det ju aldrig.

Är verkligen ledsen och frustrerad.

• Svar på tråden Varför är min 4-åring så arg?
  • Anonym (C)

Vänta något år till. Då kommer du kunnna förklara att man inte slår folk. Runt 5 år så börjar ungar utveckla det som kallas empati. Inte mycket förståelse för såna saker innan det. 

• Anonym (Rådlös mamma)
    Anonym (C) skrev 2025-12-08 17:26:18 följande:

Vänta något år till. Då kommer du kunnna förklara att man inte slår folk. Runt 5 år så börjar ungar utveckla det som kallas empati. Inte mycket förståelse för såna saker innan det. 

Jag är bara oroad att med den här tanken har han inga vänner kvar på förskolan om ett år. De är inte otroligt många där och han har redan sagt att han inte får vara med vissa nu.
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:27:57 följande:
    Jag är bara oroad att med den här tanken har han inga vänner kvar på förskolan om ett år. De är inte otroligt många där och han har redan sagt att han inte får vara med vissa nu.
    Men herregud. Livet går vidare.. Du gör en höna av en fjäder. Och du kan inte se in i framtiden. 

Vad sa jag för något? Det är ett år kvar innan den kan utveckla EMPATI. Det finns inte mycket du kan göra åt det just nu. Sluta slåss emot naturen
  • Agda90

Har det skett någon förändring i hans liv eller på förskolan? 

När min grabb var 4 slutade storasyster på fördkolan för hon skulle börja f-klass. Då blev sonen plötsligt ensam. Vilket i sin tur ledde till att han blev utåtagerande. Jag hade föera samtal med pedsgogerna och när vi kom in på dag nr 3 då sonen bet och slog sin kompis blev jag ganska irriterad på förskolans slappa agerande. Jag krävde att de punktmarkerade min son så att han inte kunde slå och bita andra barn. 
    Det tog ungefär en vecka så hade han slutat försöka bita och slåss.

Färsök att prata med personalen om du imte kan komma på vad som är orsaken. De ser ju ditt.barn och lamsle har de em uppfattning om vad det är som spökar?

• Anonym (Rådlös mamma)
    Anonym (C) skrev 2025-12-08 17:30:03 följande:
    Men herregud. Livet går vidare.. Du gör en höna av en fjäder. Och du kan inte se in i framtiden. 

Vad sa jag för något? Det är ett år kvar innan den kan utveckla EMPATI. Det finns inte mycket du kan göra åt det just nu. Sluta slåss emot naturen
    Pedagogerna har reagerat och frågat mig om tips  Att de inte känner igen honom.

Och nej, ingen höna här, jag har sett det hända med två andra barn på förskolan.
  • Agda90
    Anonym (C) skrev 2025-12-08 17:26:18 följande:

Man väntar för sjutton inte när barn är utåtagerande. Något måste perosonalen göra så att pojken inte kan slå sina kompsar!
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:38:44 följande:

Och nej, ingen höna här, jag har sett det hända med två andra barn på förskolan.
    Pedagoger är ett låtsasjobb idag.. Verkar inte ha mycket kunskap om något alls, när till och med jag kan veta att vi åldern 5 år, så börjar ungar att utveckla det som kallas empati.

Jo, du gör en höna av en fjäder.. Du stressar upp dig över framtiden, över någonting du inte kan göra något åt direkt som det faktiskt är just nu. 

Om ett år, kommer du kunna förklara för den att "Man slår inte, då blir man ledsen." Men just nu får du stå ut med att han är lite ligist och försöka göra det bästa du kan av situationen. Men det kommer inte vara mycket hjälp. 

Han har nämligen inte dessa möjligheter än.. Det sker när han börjar att bli 5. Därifrån upp till 13, då kommer han lära sig att skaffa vänner. 
  • Anonym (C)
    Agda90 skrev 2025-12-08 17:39:59 följande:
    Man väntar för sjutton inte när barn är utåtagerande. Något måste perosonalen göra så att pojken inte kan slå sina kompsar!
    Dampkärringar, lika känsliga som femåringar... Noll förmåga att tänka långsiktigt. Vill bara skrika för dom har inte fått växt upp. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:38:44 följande:

Du kan snacka hur mycket du vill med en 4 åring. Den kommer fortfarande inte ha förmågan att förstå riktigt vad det är som den gör fel. 
  • Anonym (Rådlös mamma)
    Agda90 skrev 2025-12-08 17:38:31 följande:

Har det skett någon förändring i hans liv eller på förskolan? 

När min grabb var 4 slutade storasyster på fördkolan för hon skulle börja f-klass. Då blev sonen plötsligt ensam. Vilket i sin tur ledde till att han blev utåtagerande. Jag hade föera samtal med pedsgogerna och när vi kom in på dag nr 3 då sonen bet och slog sin kompis blev jag ganska irriterad på förskolans slappa agerande. Jag krävde att de punktmarkerade min son så att han inte kunde slå och bita andra barn. 
    Det tog ungefär en vecka så hade han slutat försöka bita och slåss.

Färsök att prata med personalen om du imte kan komma på vad som är orsaken. De ser ju ditt.barn och lamsle har de em uppfattning om vad det är som spökar?

Han har bytt avdelning och pedagoger. Då drog det igång rejält.

Saken är att det pågått en månad nu. Jag har pratat med pedagogerna. Inget har ändrats. De verkar säga till eller lyfta ut honom, men sen händer liksom inget mer och det bara fortsätter. Pedagogerna säger typ "nej, han bara går på, inget vi ser händer innan".
Svar på tråden Varför är min 4-åring så arg?