Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

Varför är min 4-åring så arg?

Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 20:47:57 följande:
    Tack. Jag känner inte att de hinner det. Får bara höra att han slagits igen och  att de sagt till. Att de är i närheten, att han gör saker utan skäl.

Tack för dina ord iaf, jag är så ledsen just nu, det känns som vissa pedagogerna snabbt fått en väldigt negativ syn på mitt barn och det känns tungt. Ochså att andra barn kommer till mig och klagar på min son.
    Glassgumman har helt rätt. Det ingår i deras uppdrag. De flesta förskolor har tillgång till en specialpedagog som brukar få det uppdraget när det gäller barn med beteende som din son har. Lite grann beroende på vad det är för en förskola och för kommun kan det också vara så att de har tillgång till vissa tjänster från centralt barnstöd. När jag jobbade som skolpsykolog fick jag ibland handledningsuppdrag från våra förskolor. Då åkte jag ut och observerade barnet, ibland själv, ibland tillsammans med specialpedagog och ibland tillsammans med logoped, beroende på vilka svårigheter förskolan såg. Sedan hade vi ett antal träffar tillsammans med pedagogerna som arbetade på den avdelningen där barnet var och pratade då om saker de kunde göra och tänka på som sedan utvärderades nästa gång vi sågs. Nu vet jag som sagt inte om den möjligheten finns på just den förskolan din son går på, men jag tycker det är värt att undersöka.
  • Jimmy75
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 20:47:57 följande:
    Tack. Jag känner inte att de hinner det. Får bara höra att han slagits igen och  att de sagt till. Att de är i närheten, att han gör saker utan skäl.

Tack för dina ord iaf, jag är så ledsen just nu, det känns som vissa pedagogerna snabbt fått en väldigt negativ syn på mitt barn och det känns tungt. Ochså att andra barn kommer till mig och klagar på min son.
    ....och nej, din son gör inte de här sakerna utan anledning, och det är inte en blixt från klar himmel. Det betyder bara att de inte har lyckats hitta vad det är och vilka situationer det är som skapar en situation av överkrav på din son. Det faktum att han säger som han gör till dig vittnar om att han själv har någon form av insikt i att det han gör är oönskat, vilket är en oerhört jobbig situation för alla människor och ännu mer ett barn - vetskapen om att något man gör inte är rätt/önskat men ingen förmåga att hejda sig och ingen aning om varför det händer.
  • Jimmy75
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 23:00:28 följande:
    Vi har redan haft möten och har kontakt med pedagoger. Rektor bollar bara åter till personalen tyvärr.

Vi ger redan all info jag öht kan tänka mig, har alltid gjort, om det varit en dag med dålig sömn, ovilja för frukost, något som hänt innan föris osv. Jag berättar hur vi gör hemma , vad som kan ge konflikt och hur vi löst det. Jag känner ibland att jag ger precis allt jag kan i info, jag har noll prestige - kan jag hjälpa barnen vill jag.

Jag har också gått en föräldrautbildning själv för att lära mig mer om barnpsykologi osv, och det hjälpte ju hemma där vi nu har det lugnt och jag känner att vardagen flyter när vi inte har förskola. Sonen ses allmänt som trevlig, snäll, energifylld och busig, men omtänksam. Men i förskolan kraschar det.

Jag tror det kommit sig av mkt omorganisationer och rörighet och sen gruppbyte på det, så barnet studsat runt lite i grupper, vilket inte blivit bra (och något jag lyft min oro kring många gånger tidigare). Plus att det säkert varit en stor skillnad att byta till storbarnsavdelning och plötsligt vara nästan yngst, och snabbt kastas in i helt nya grupper (flytten skedde rätt oväntat och med kort varsel). Jag blir mest brydd när jag får göra att man tror han bara gör saker utan orsak, för det har jag svårt att riktigt se att något barn gör.
    Tyvärr en inte helt ovanlig missuppfattning i en del verksamheter. Det är alltid lättare att skjuta ifrån sig ansvaret eftersom alternativet är att man måste granska sig själv och sitt egna agerande (personalen då alltså) och det är för ganska många en tuff övning att göra. Det är lättare att peka på barnet och skjuta över frågan till föräldrarna, men som du säger har ni jobbat med det och har inte de problemen hemma. Jag är ju inte där men tycker helt klart det låter som att det är miljöbetingade svårigheter och er son betalar priset. Är det en kommunal förskola?
  • Jimmy75
    Anonym (C) skrev 2025-12-09 07:14:11 följande:
    Oj, försöker du göra en poäng? Ta det igen lite tydligare. Eller menar du att det var så typ i ditt fall?

Och ibland kommer det aldrig på plats....då lyser rövhålsbeteendet igenom långt upp i vuxen ålder - bara kastar ut det som något för dig att tänka på.

Och bara för tydlighets skull så var det här inte bristande empati - det var en ytterst medveten och genomtänkt kommentar så du inte tror att du fick den av social klumpighet.

• Jimmy75
    Anonym (C) skrev 2025-12-09 07:24:47 följande:
    Du behöver inte försöka fiska likes här jimmyboi, du har sagt precis samma sak som jag, fast bara mera ord.
    Tvivlar på att det fiskar så mycket likes att jag hoppade ner i sandlådan och skrev på samma nivå faktiskt men ibland är det värt det.
  • Jimmy75
    Anonym (C) skrev 2025-12-09 07:38:12 följande:
    Jo jag märker att ni hoppar ner i sandlådan här rätt fort. Det är lugnt, ni har era egna nivåer som ni trivs på. 
    Ni??? Jag är bara en person, eller du gav någon annan skit för min kommentar?
  • Jimmy75
    Anonym (C) skrev 2025-12-09 08:00:59 följande:
    Ni = alla som försöker hoppa runt här inne och dominera diskussionen igenom att antingen höja rösten eller att börja att bli otrevlig. Men okej, vi kan låtsas att du inte var en av dem och citerade mig när jag höll på att faktiskt prata med någon annan. 
    Tja jag kan bara säga säkert för min del men skulle gissa att de andra du tycker höjt rösten eller varit otrevliga mot dig antagligen haft samma skäl som mig. Det är för att du börjat vara otrevlig och bete dig nedsättande mot flera andra här och kommit med påhopp och mästrande. Jag köper inte sånt beteende och därför lade jag mig i. Det finns inget vi här. Det är ingen komplott eller samlad mobb som samverkar. Att det är flera brukar vara ett tecken på att man har en åsikt eller beteende som inte uppskattas och om det är flera kan det finnas en poäng att reflektera över hur man själv bidrar till att det blir så
  • Jimmy75
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-09 08:02:31 följande:
    Ja, den är kommunal.
    Det du kan göra då är att kontakta barn och utbildningsförvaltningen i din kommun och fråga hur de har organiserat sitt centrala barn- och elevstöd. De kommer kunna svara på vilka resurser de har och vilka pedagogiska verksamheter de finns tillgängliga för. Kan som sagt se olika ut. 
Svar på tråden Varför är min 4-åring så arg?