Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 23:00:28 följande:
Vi har redan haft möten och har kontakt med pedagoger. Rektor bollar bara åter till personalen tyvärr.
Vi ger redan all info jag öht kan tänka mig, har alltid gjort, om det varit en dag med dålig sömn, ovilja för frukost, något som hänt innan föris osv. Jag berättar hur vi gör hemma , vad som kan ge konflikt och hur vi löst det. Jag känner ibland att jag ger precis allt jag kan i info, jag har noll prestige - kan jag hjälpa barnen vill jag.
Jag har också gått en föräldrautbildning själv för att lära mig mer om barnpsykologi osv, och det hjälpte ju hemma där vi nu har det lugnt och jag känner att vardagen flyter när vi inte har förskola. Sonen ses allmänt som trevlig, snäll, energifylld och busig, men omtänksam. Men i förskolan kraschar det.
Jag tror det kommit sig av mkt omorganisationer och rörighet och sen gruppbyte på det, så barnet studsat runt lite i grupper, vilket inte blivit bra (och något jag lyft min oro kring många gånger tidigare). Plus att det säkert varit en stor skillnad att byta till storbarnsavdelning och plötsligt vara nästan yngst, och snabbt kastas in i helt nya grupper (flytten skedde rätt oväntat och med kort varsel). Jag blir mest brydd när jag får göra att man tror han bara gör saker utan orsak, för det har jag svårt att riktigt se att något barn gör.
Tyvärr en inte helt ovanlig missuppfattning i en del verksamheter. Det är alltid lättare att skjuta ifrån sig ansvaret eftersom alternativet är att man måste granska sig själv och sitt egna agerande (personalen då alltså) och det är för ganska många en tuff övning att göra. Det är lättare att peka på barnet och skjuta över frågan till föräldrarna, men som du säger har ni jobbat med det och har inte de problemen hemma. Jag är ju inte där men tycker helt klart det låter som att det är miljöbetingade svårigheter och er son betalar priset. Är det en kommunal förskola?