-
Och det är det jag vill att förskolan ska jobba med. Såklart. Men de ber mig lite hitta lösningar, och jag kan inte det. För hemma har vi jobbat med det och här slåss han nu knappt någon gång. Men jag vet inte vad jag kan göra när jag själv inte ser problemet men får höra att det finns i den enda miljön jag inte är.Anonym (C) skrev 2025-12-08 18:18:03 följande:4 åringar har fortfarande begränsad impulskontroll. I otrygga eller stressiga miljöer kan de reagera med ilska eller att slå som ett sätt att hantera känslor, särskilt om de inte kände sig tillräckligt skyddade eller sedda ens där inne förr. -
Hur? Det jag gör funkar ju hemma men inte på förskolan. Vi har övat på saker hemma men de funkat uppenbart inte på förskolan.Anonym (C) skrev 2025-12-08 18:21:52 följande:Att han berättar för dig efteråt är bara positivt för lärandet. Här kanske du kan lära honom lite andra sätt han kan hantera det? -
Gud . läser du alls???Anonym (C) skrev 2025-12-08 18:29:39 följande:Jag förstår att det känns som mycket när du inte är där och ser problemet själv. Men det är normalt att han agerar annorlunda på en plats där han inte har någon trygghet. Gör det du kan hemma med honom när han berättar det för dig och fortsätt att bolla med pedagogerna, så får han verktyg att hantera situationer även när du inte är där.
Han har inte agerat såhär på över 2,5 år på samma förskola. Bytte avdelning. Nu rapporter hem var och varannan dag, andra barn som berättar att mitt barn slagit dem så de får ont osv. -
Men de har ingen möjlighet att ge stödet. Det säger nej, och lyfter bort honom till ett annat rum. Beteendet fortsätter.Anonym (C) skrev 2025-12-08 18:35:22 följande:Det betyder inte att det du gör är helt verkningslöst. Det betyder bara att han är i den åldern nu och behöver lite mera stöd i förskolan där han nu känner sig otrygg. -
Och om de inte nu säger att de kan göra mer på plats utan lämnar det åt mig mkt. Förstår du då min uppgivenhet?Anonym (C) skrev 2025-12-08 18:59:52 följande:Ja, jag läser vad du skriver. Beteendet kan komma nu, för att något tidigare gjort att han känner sig otrygg i den miljön... Och hinner inte pedagogerna ge stöd där så är det lätt att allting fortsätter. Därför behövs det hjälp både hemma och hjälp på plats. -
Alltså har du inga bra råd att ge mig som på något vis hjälper mig. Tack för din tid.Anonym (C) skrev 2025-12-08 19:12:03 följande:Ja, jag förstår precis det. Och jag kan inte göra mycket åt det. Det är där som lösningen faktiskt är. Det och att du har tid med honom där han faktiskt öppnar upp sig. Där har du dina key moment. Pedagoger måste göra mer på plats för honom, och du gör det du kan i hemmet och när du faktiskt är där.
Pedagoger måste göra mer. De hinner ju inte ens med när allt går konfliktfritt. -
Tack. Jag känner inte att de hinner det. Får bara höra att han slagits igen och att de sagt till. Att de är i närheten, att han gör saker utan skäl.glassgumman78 skrev 2025-12-08 20:10:47 följande:Hej
Jobbar som förskollärare.
Jag förstår att det måste kännas både tufft och frustrerande när detta plötsligt uppstår.
Han har genomgått en stor förändring, att gå från yngrebarn till en äldrebarnavdelning. Han har kanske gått från att vara äldst till att vara en av de yngre. Kraven ökar och många barn har även svårt att komma in i lekar som är mer avancerade än vad de är vana vid. De hamnar i underläge och del barn hanterar det på just detta sätt.
Ofta är även grupperna mycket större och intrycken fler vilket gör barnen tröttare och påverkar känsloregleringen och impulskontrollen
Jag skulle be pedagogerna göra en pedagogisk kartläggning och en upprätta handlingsplan för hur de ska hjälpa sonen. De behöver förmodligen punktmarkera honom en period för att kartägga och snabbt kunna bryta.
Om de kan se när och i vilka situationer som han fungerar bäst och i vilka situationer som det utåtriktade beteendet inträffar kan de mycket lättare förebygga och stötta.
Skickar lite styrkekram till dig
Tack för dina ord iaf, jag är så ledsen just nu, det känns som vissa pedagogerna snabbt fått en väldigt negativ syn på mitt barn och det känns tungt. Ochså att andra barn kommer till mig och klagar på min son. -
Av erfarenhet verkar inga sådana möjligheter finnas. Det som skaver hos mig är att inga problem fanns i över två års tid, sen efter omstrukturering och byte av grupp brakar det liksom loss och nu verkar han mest få mycket tillsägelser om dagarna. Jag är lite brydd vad det kommer sig av, något är det.Jimmy75 skrev 2025-12-08 22:08:43 följande:Glassgumman har helt rätt. Det ingår i deras uppdrag. De flesta förskolor har tillgång till en specialpedagog som brukar få det uppdraget när det gäller barn med beteende som din son har. Lite grann beroende på vad det är för en förskola och för kommun kan det också vara så att de har tillgång till vissa tjänster från centralt barnstöd. När jag jobbade som skolpsykolog fick jag ibland handledningsuppdrag från våra förskolor. Då åkte jag ut och observerade barnet, ibland själv, ibland tillsammans med specialpedagog och ibland tillsammans med logoped, beroende på vilka svårigheter förskolan såg. Sedan hade vi ett antal träffar tillsammans med pedagogerna som arbetade på den avdelningen där barnet var och pratade då om saker de kunde göra och tänka på som sedan utvärderades nästa gång vi sågs. Nu vet jag som sagt inte om den möjligheten finns på just den förskolan din son går på, men jag tycker det är värt att undersöka. -
Det här tror jag dels inte på rätt av eftersom "skärmtid" inte är en och samma sak. (Du kan inte jämföra tex fem myror med Cocomelon och anse att det är samma). Men dels är det inget som ändrats hos oss när den här ändringen skett heller.Anonym2122 skrev 2025-12-08 22:40:44 följande:Är inte nån expert i ämnet men vårat barn började agera så när h*n började Få skärmtid. Har även märkt på många barn att dom blir mer arga när dom får skärmtid. Vet inte hur det ser ut för er men kan vara en tankeställare om barnet har skärmtid🙏🏼
-
Vi har redan haft möten och har kontakt med pedagoger. Rektor bollar bara åter till personalen tyvärr.glassgumman78 skrev 2025-12-08 22:36:56 följande:Det sista du skriver låter inget bra.
Jag förstår att du är ledsen. Men tycker att du ska sträcka på dig, du vågar se att det finns ett problem och söker stöd.
Ditt barn är inget problem, han har rätt till stöd för sin utvecklings skull.
Detta går ju inte att lösa bara med bara er i hemmet utan alla vuxna behöver samarbeta.
Förskolan måste stoppa våldet, både för att din son ska kunna ta till sig av undervisningen och utveckla en god självkänsla samt för att skydda de andra barnen.
Be om ett möte snarast. Om du inte får gehör vänd dig till rektorn.
De kanske kan få en specialpedagog som kan komma in och observera men oavsett så behövs det göras en kartläggning. Det finns alltid skäl till varför ett barn gör som det gör!
Kan vara exempelvis
-ej uppfyllda basala behov (ex sömnbrist, lågt blodsocker)
-kravkänslighet
-svaga lekkoder
-överstimulans
-svårt med förändringar exempelvis vid övergångar, personalbyte/många vikarier
-negativa maktstrukturer i barngrupper, kan ex vara kopplat till ålder/kön men finns ingen tydlig faktor. De vuxna kanske inte ser vad som händer för det som triggar kanske påbörjats långt innan situationen och/eller byggts upp under länge tid
Det är oftast en kombination och finns såklart fler exempel.
Det finns så mycket som går att göra men de vuxna i förskolan måste ta kommandot och kartlägga styrkor/gynnsamna situationer och utmaningar/triggande faktorer för att kunna hitta de bästa lösningarna för just ert barn. De behöver även fundera på hur de jobbar med gruppen, känslor och känslouttryck.
Ni hemma kan bidra med sådant som fungerar/inte fungerar hemma och även ge info om sömn/frukost eventuella förändringar/händelser.
Vi upptäckte exempelvis med hjälp av gemensam kartläggning att ett barn alltid var extra känslig dag efter fotbollsträning. De största utbrotten inträffade då.
Bara genom informationen var vi i personalen mer beredda och föräldrarna började försöka hämta tidigare de dagarna och utbrotten kunde på detta sätt minskas.
Be om veckoavstämningar med sammanfattning av veckan (inte på fredagar utan typ ons/torsdag) istället för dagsrapporter.
Blir bara negativt annars.
Jag hoppas att det kommer bli bra
Vi ger redan all info jag öht kan tänka mig, har alltid gjort, om det varit en dag med dålig sömn, ovilja för frukost, något som hänt innan föris osv. Jag berättar hur vi gör hemma , vad som kan ge konflikt och hur vi löst det. Jag känner ibland att jag ger precis allt jag kan i info, jag har noll prestige - kan jag hjälpa barnen vill jag.
Jag har också gått en föräldrautbildning själv för att lära mig mer om barnpsykologi osv, och det hjälpte ju hemma där vi nu har det lugnt och jag känner att vardagen flyter när vi inte har förskola. Sonen ses allmänt som trevlig, snäll, energifylld och busig, men omtänksam. Men i förskolan kraschar det.
Jag tror det kommit sig av mkt omorganisationer och rörighet och sen gruppbyte på det, så barnet studsat runt lite i grupper, vilket inte blivit bra (och något jag lyft min oro kring många gånger tidigare). Plus att det säkert varit en stor skillnad att byta till storbarnsavdelning och plötsligt vara nästan yngst, och snabbt kastas in i helt nya grupper (flytten skedde rätt oväntat och med kort varsel). Jag blir mest brydd när jag får göra att man tror han bara gör saker utan orsak, för det har jag svårt att riktigt se att något barn gör. -
Ja, den är kommunal.Jimmy75 skrev 2025-12-08 23:23:11 följande:Tyvärr en inte helt ovanlig missuppfattning i en del verksamheter. Det är alltid lättare att skjuta ifrån sig ansvaret eftersom alternativet är att man måste granska sig själv och sitt egna agerande (personalen då alltså) och det är för ganska många en tuff övning att göra. Det är lättare att peka på barnet och skjuta över frågan till föräldrarna, men som du säger har ni jobbat med det och har inte de problemen hemma. Jag är ju inte där men tycker helt klart det låter som att det är miljöbetingade svårigheter och er son betalar priset. Är det en kommunal förskola? -
Nej. Däremot hoppas jag att min son växer upp till en person som tänker lite mer på hur beteende påverkar andra än vad du har uppvisat här.Anonym (C) skrev 2025-12-09 07:24:47 följande:Du behöver inte försöka fiska likes här jimmyboi, du har sagt precis samma sak som jag, fast bara mera ord. -
Det kommer inga extra resurser. Barn har tidigare varit rejält utåtagerande och stökiga på en betydligt allvarligare nivå utan att något tagits in. Det finns tydligen inte en krona.Anonym (Jenny) skrev 2025-12-08 23:10:34 följande:Han har bytt avdelning och pedagoger säger du. Där har du nog en stor del av anledningen. Är alla hans kompisar med? Annars är det nog så att han kände sig utfrusen och utanför när han kom in på avdelningen och hans sätt är att inte prata om det utan ta till händerna. Inte helt ovanligt men det går att jobba på det.
Pedagogerna har förmodligen fullt upp med alla andra barn så lägg inte allt på dem utan säg att du vill ta det till rektorn att de får in en resurs ett par timmar för att hinna se allt då du upplever att ditt barn är utåtagerande men inte varför.
Förmodligen är det svårt att få en resurs men då har du försökt i alla fall.
Även om han inte bytt förskola men däremot avdelning är det en stor händelse i hans liv. De trygga invanda rutinerna de hade innan är nya även om de liknar den gamla. Det är nya pedagoger - även om han sett dem på gården förut. Det är en stor omställning. Tänk själv om du skulle byta avdelning till grannavdelningen på ditt jobb. Det blir nya kollegor, nya chefer (på avdelningen), nya rutiner som liknar de gamla. Du skulle inte bli utåtagerande men du skulle reagera och vara trött och arg.
Prata direkt med honom när du hämtar om du får höra något - även om det är flera timmar sedan. Säger någon "Kalle slog mig idag" så fråga vad som hände i situationen.
Det kan var så enkelt att Nisse och Pelle inte ville att Kalle skulle vara med i deras lek - för de vet att han slår dem. Jag säger inte att det är rätt agerat utan att det kan vara en sådan sak.
Ett alternativ till är att du tar ledigt en dag och är med på förskolan en heldag eller en halvdag efter överrenskomelse med personalen givetvis. Där du håller dig lite i bakgrunden och observerar.
Jag tror han är otrygg och kommit in fel på avdelningen. De behöver göra en nystart. De behöver skapa lekgrupper där de delar in barnen i olika grupper och gör olika aktiviteter. Gruppen kan vara en grupp i målarrummet, det kan vara en grupp som själva får vara ute med en pedagog på gården. En grupp som får gå på promenad med en pedagog eller vad som passar just er förskola. Sedan varje vecka roterar man runt i grupperna så att de får leka med varandra. Man kan även ha de grupperna vid matborden så att de nöts in lite extra.
Vi gjorde detta när vi hade en grupp som var lite halvstökig och "jag vill inte vara med honom" eller "Ossian får inte var med oss och leka" typ. Det krävs lite planering och framförhållning men det blev bättre. Visst Bill och Bull blev inte bästa tightaste vännerna men de kunde leka med Måns och Pelle.
Jag har hört i förbifarten av sonen i lite kommentarer att han inte fått vara med att leka, att andra barn gått ihop och sagt åt honom osv. Och ja, klart det också påverkar, men det kan ju också vara att man just inte velat leka med den som slagits.
Jag frågar vad som hänt, och för bara att han inte vet tillbaka och sen vägrar han säga ett ord till. Och han kan prata för sig, det är inte ett barn som är tyst utanför förskolan (tvärtom...).
Det jag är rädd för är att resursbristen gör att man just inte kan gå till botten med vad som är fel, bara att det blir fel, så han bara får höra fel, fel, fel, nej, nej,nej. Har också lyft med pedagogerna vad som funkar bättre och sämre hemma, men jag tror inte de har resurser till mer än att antingen lyfta ut barnet i ett eget rum eller säga nej. -
Ja, han uttrycker det så att han vet att han gör fel (eller "att han var elak" vilket jag inte gillar att han tänker om sig, det blir lätt nåt som sätter sig), men inte varför. Och pedagogerna säger bara att det kommer utan orsak.Jimmy75 skrev 2025-12-08 22:12:45 följande:....och nej, din son gör inte de här sakerna utan anledning, och det är inte en blixt från klar himmel. Det betyder bara att de inte har lyckats hitta vad det är och vilka situationer det är som skapar en situation av överkrav på din son. Det faktum att han säger som han gör till dig vittnar om att han själv har någon form av insikt i att det han gör är oönskat, vilket är en oerhört jobbig situation för alla människor och ännu mer ett barn - vetskapen om att något man gör inte är rätt/önskat men ingen förmåga att hejda sig och ingen aning om varför det händer.