• Anonym (Misstänksam)

Ska jag fråga?

Jag har ett dilemma i mitt nuvarande förhållande, 5 år gammalt.
    senaste tiden har min partner agerat märkligt. så jag börjar bli misstänksam att det är något som händer?
    jag kan nämna det jag upplever annorlunda:
    - jobbar sent och har inte tid att komma hem, när jag dock ringer så är sambon hos vänner? 
    - väl hemma så vill inte partnern gå och lägga sig samtidigt längre, utan måste sitta uppe sent eftersom hen inte kan sova. När jag frågar kring sömnproblemet får jag ett: jag vet inte till svar.
    - när väl sambon kommer till sängen så är det med telefonen i handen och ständigt skrollande. jag vaknar ibland på natten av att det vibrerar till snabbt. Sms/chatt? Jag vet inte.
    - har alltid mobilen på sig och går tillbaka och hämtar den om den råkar ligga på vardagsrumsbordet.
    - åkt iväg mitt i natten?? Utan att skriva, eller lämna något meddelande till mig.

jag börjar bli misstänksam kring vad det här beteendet kan vara? Jag har frågat och inte fått något svar alls. Utan allt är normalt tydligen..

jag vill inte snoka i min sambos telefon utan lov. Men tycker ni att det skulle vara okej att fråga om man får titta i den?

• Svar på tråden Ska jag fråga?
  • Anonym (Hmmm..,,)

Telefonen ger inga svar. Döljer partnern något så är det raderat. Däremot borde ni väl kunna prata med varandra efter 5 år ihop?

• Anonym (d)

Det verkar helt solklart att han har något fuffens för sig.
    Finns det något i hans mobil så kommer du inte att få titta, det fattar du väl själv?

PErsonlgen har jag inget att dölja men för den skulle låter jag inte partnern titta runt i min telefon.
    Saker kan vara privata på andra sätt som inte alls har något med svek mot sin partner att göra!

Fråga rakt ut istället.
    Säg att om det fortsätter så här så går jag vidare, och se hur han reagerar på det. 
    Säger han ok, gå då... ja då vet du.

• Anonym (Han har något nytt på G)
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-11 03:04:59 följande:
    Ska jag fråga?

Jag har ett dilemma i mitt nuvarande förhållande, 5 år gammalt.
    senaste tiden har min partner agerat märkligt. så jag börjar bli misstänksam att det är något som händer?
    jag kan nämna det jag upplever annorlunda:
    - jobbar sent och har inte tid att komma hem, när jag dock ringer så är sambon hos vänner? 
    - väl hemma så vill inte partnern gå och lägga sig samtidigt längre, utan måste sitta uppe sent eftersom hen inte kan sova. När jag frågar kring sömnproblemet får jag ett: jag vet inte till svar.
    - när väl sambon kommer till sängen så är det med telefonen i handen och ständigt skrollande. jag vaknar ibland på natten av att det vibrerar till snabbt. Sms/chatt? Jag vet inte.
    - har alltid mobilen på sig och går tillbaka och hämtar den om den råkar ligga på vardagsrumsbordet.
    - åkt iväg mitt i natten?? Utan att skriva, eller lämna något meddelande till mig.

jag börjar bli misstänksam kring vad det här beteendet kan vara? Jag har frågat och inte fått något svar alls. Utan allt är normalt tydligen..

jag vill inte snoka i min sambos telefon utan lov. Men tycker ni att det skulle vara okej att fråga om man får titta i den?

Vem äger bostaden eller har förstahandskontraktet? Är det du, TS, skulle jag överväga att "säga upp honom". Är ni sambos får man inte skicka ut honom på studs, tre månader ska han ha för att hitta en ny bostad.
  • Anonym (Misstänksam)
    Anonym (d) skrev 2025-12-11 05:33:35 följande:

Det verkar helt solklart att han har något fuffens för sig.
    Finns det något i hans mobil så kommer du inte att få titta, det fattar du väl själv?

PErsonlgen har jag inget att dölja men för den skulle låter jag inte partnern titta runt i min telefon.
    Saker kan vara privata på andra sätt som inte alls har något med svek mot sin partner att göra!

Fråga rakt ut istället.
    Säg att om det fortsätter så här så går jag vidare, och se hur han reagerar på det. 
    Säger han ok, gå då... ja då vet du.

Nej de är klart, spåren brukar oftast försvinna.. nu när jag fått läsa lite från er andra så kanske min fråga blir lite dum att ställa. Jag måste nog börja med att berätta mina upplevelser kring det udda beteendet. Och varför det har uppstått.
  • Anonym (Anette)

Är han verkligen hos kompisar eller säger han det bara?  Jag skulle börja I den änden och lite försiktigt fråga bland era vänner om dom märkt något annorlunda senaste tiden och fråga om han verkligen varit där han påstår sig vara etc 
    Att ställa såna frågor visar också era vänner att du är medveten om att det pågår något kkonstigt så får han flera ögon på sig . Skulle din sambo har en allierad bland era vänner  så kommer den personen också börja bete sig udda 

Har du god kontakt med hans familj?  Kanske dags för ett förtroget samtal med någon där och få prata ut. 

Gör du såhär så slipper du fråga om hans mobil som han ändå inte kommer visa dig ändå . Låt han pilla i den men var öppen med att du ÄR misstänksam och att fler än du har ögonen på honom .

Hur är ert förhållande i övrigt?  Vill han hitta på saker eller är han inte hemma även om det är helg?  Är ni kärleksfulla eller är det tjafs? Sex?  Hur kommer julen se ut? 

• Anonym (Grabb)

Skit i telefonen, för stunden...

Läs dina egna punkter istället.

- Sambon säger sig jobba sen. Men det visar sig att hen är hos vänner istället.
    - Sambon går inte och lägger sig, utan hänvisar till att hen har svårt att sova. På fråga så blir svaret "jag vet inte".
    - Sambon kan kliva upp mitt i natten och åka iväg. Utan att lämna någon form av meddelande

Oavsett vad det är som händer, vad som pågår, så är ju ovan punkter tillräckliga för att ni behöver ha ett samtal kring vad är det som händer? vad är det som pågår? 

Man kan absolut ha mycket att göra på jobbet. Men det borde man ju kunna prata öppet kring.

Man kan absolut ha svårt att sova (stress, se ovan; mycket på jobbet).

Man kan möjligen ibland kliva upp tidigare (se ovan; för man har mycket på jobbet.

Men du har ju redan märkt av detta "mönster". Så ta bladet från munnen och börja prata. Visa din sambo att du märker att något är annorlunda. Nöj dig inte med svar som "jag vet inte".

Det kan vara normalt att ha mycket på jobbet, att känna sig stressad. Men att hela tiden vara undvikande det är inte "normalt", om man levt tillsammans i fem år och är sambos...

Upptagenheten kring telefonen; tja, det kan givetvis addera känslor att något inte riktigt stämmer. Kanske har hen kontakt med någon annan, kanske har hen kontakt med vänner, kanske funderar hen på att lämna relationen...

• Fjäril kär

Skippa telefonen,  det är inte problemet här 

Istället skulle jag ta en allvarlig funderare på relationen som sådan och rannsaka både den och dig själv. 
    Hur har ni det egentligen?  Mår ni bra?  Kan ni kommunicera?  Tjafsar ni? Eller pratar ni inte alls överhuvudtaget utan är tysta?  Hur kul är du själv som sambo? Finns det ssker som skaver och inte fungerar?  Jobbar ni på dom problemen eller struntar ni i det? 
    Kan det finnas större planer han nu börjar ångra?  Typ att skaffa barn eller gifta er eller så som han nu kanske inte längre vill? 

Börjar man tänka inåt och reflektera kan det finnas många ledtrådar och svar till hans beteende och ni skulle behöva sätta er ner och prata om just er relation.  Hur mår ni och hur vill ni ha det? Våga vara ärliga helt enkelt.  

• Agda90

Han ljuger för dig och drar mitt i natten och är hemlighetsfull kring sin telefon. När du frågar honom så kan han inte ge dig svar.

Nu kommer jag vara så där brutalt ärlig som jag brukar vara och som vissa tycker illa om. 

Du har redan frågat och inte fått svar. Att inte få svar är en lögn det med. Framförallt eftersom du redan har kommit på honom med att ljuga. 
    Konfrontera honom. Jag hade frågat om han är otrogen eller om han håller på med något olagligt. Markerat tydligt att det han gör är fel. 
    Mår man dåligt så berättar man det. Har man hamnat i klorna på något som kan vara kriminellt så säger man för sjutton till sambon som då kan få valet att stanna och riskera sin säkerhet eller lämna. 

Många här skriver att telefonen är privat och att de inte skulle visa vad de har för sin partner av olika skäl. Jag och min man har andra åsikter i frågan. Vi kan varandras koder och behöver vi så använder vi varandras telefoner. 

• Anonym (Em)

Tror inte att det ger något att be att få kolla mobilen. Han kan säga ja för att saker är raderade, eller säga nej av andra skäl. Så hans svar bevisar inget.

• zelgon

Titta i telefonen så får du svar.

Kräv rakt upp och ner. "Du har betett dig jättekonstigt sista tiden, jag vill se vad du håller på med egentligen.". Vägrar han så gör du slut. Eller så tittar du i smyg.

Ja, han är otrogen. På ett korkat sätt också. Mer uppenbart än så blir det inte om hon inte står i hallen gravid och frågar om du vill sitta barnvakt när barnet kommer.

Svar på tråden Ska jag fråga?