• Anonym (Misstänksam)

Ska jag fråga?

Jag har ett dilemma i mitt nuvarande förhållande, 5 år gammalt.
    senaste tiden har min partner agerat märkligt. så jag börjar bli misstänksam att det är något som händer?
    jag kan nämna det jag upplever annorlunda:
    - jobbar sent och har inte tid att komma hem, när jag dock ringer så är sambon hos vänner? 
    - väl hemma så vill inte partnern gå och lägga sig samtidigt längre, utan måste sitta uppe sent eftersom hen inte kan sova. När jag frågar kring sömnproblemet får jag ett: jag vet inte till svar.
    - när väl sambon kommer till sängen så är det med telefonen i handen och ständigt skrollande. jag vaknar ibland på natten av att det vibrerar till snabbt. Sms/chatt? Jag vet inte.
    - har alltid mobilen på sig och går tillbaka och hämtar den om den råkar ligga på vardagsrumsbordet.
    - åkt iväg mitt i natten?? Utan att skriva, eller lämna något meddelande till mig.

jag börjar bli misstänksam kring vad det här beteendet kan vara? Jag har frågat och inte fått något svar alls. Utan allt är normalt tydligen..

jag vill inte snoka i min sambos telefon utan lov. Men tycker ni att det skulle vara okej att fråga om man får titta i den?

• Svar på tråden Ska jag fråga?
  • Goneril

En skitstövel. Antingen bedrar han TS eller också säljer han knark. Kicka ut honom. Ponera att TS står ensam på hyreskontraktet eller äger bostaden och införskaffat den innan sambon flyttade in. Om TS äger eller hyr bostaden spelar egentligen ingen roll så länge den införskaffats av TS ensam. Då ses TS som hyresvärd och har då rätt till tre månaders uppsägningstid. Står mer att läsa i JB 12 kapitlet 4 paragrafen.

• Anonym (d)
    Goneril skrev 2025-12-11 17:36:41 följande:

En skitstövel. Antingen bedrar han TS eller också säljer han knark. Kicka ut honom. Ponera att TS står ensam på hyreskontraktet eller äger bostaden och införskaffat den innan sambon flyttade in. Om TS äger eller hyr bostaden spelar egentligen ingen roll så länge den införskaffats av TS ensam. Då ses TS som hyresvärd och har då rätt till tre månaders uppsägningstid. Står mer att läsa i JB 12 kapitlet 4 paragrafen.

Kan ju lika gärna vara tvärtom, att ts flyttat in hos killen.
    Då får hon säga upp sig själv och flytta ut.

Sen kan det nog finnas mer fuffens han kan ha för sig än otrohet eller knarkaffärer. Skulle ändå tippa på att otrohet är det som gäller här.
  • Anonym (Betty)

Men var säger han att han har varit när han är iväg på natten? Eller vet han inte att du märkte det?

Ska du kolla i telefonen så får du be att göra der direkt när telefonen surrar till på sen kväll/natt. Då har han ju inte hunnit radera något. Säg bara rakt ut att han har ett misstänksamt runt telefonen och det är konstigt att det är nån som vill honom något så sent och du behöver få veta vem det är för att få lite sinnesfrid.

Dock kan du inte köpa rakt av vad det står för namn om det är vanligt sms. Han kan ju lägga in namnet pelle bland sina kontakter fastän det är en tjej. Så se till att ta numret i så fall och så påbörjar du en swish på 1 krona för att få upp namnet. 

Vidare får du berätta för honom att du bara kan acceptera det väldigt förändrade beteendet om du får en ordentlig förklaring och ni har en öppen dialog. Att du inte på nåt sätt kan acceptera "vet inte", "lite stressad på jobbet" och andra diffusa luddiga svar.

Och så berättar du för honom att om han inte kan komma med en bra förklaring och öppen dialog så kan du tyvärr inte misstänka annat än att han är otrogen och att då vill du inte ha med honom att göra. 

Då får låta honom förstå att han är misstänkt tills HAN bevisar motsatsen. Ja det är omvänt men i det här fallet har han faktiskt betett sig på så vis att det är på sin plats. 

• Goneril
    Anonym (d) skrev 2025-12-11 18:16:06 följande:
    Kan ju lika gärna vara tvärtom, att ts flyttat in hos killen.
    Då får hon säga upp sig själv och flytta ut.

Sen kan det nog finnas mer fuffens han kan ha för sig än otrohet eller knarkaffärer. Skulle ändå tippa på att otrohet är det som gäller här.
    Ja, vem som äger bostaden eller har kontrakt framgår inte. Den kan också vara köpt för gemensamt bruk och då gäller sambolagen.                                                                                                                                                        Sambon håller nog på med skumraskaffärer, TS borde kolla igenom hans skåp och garderober.                                                                                                                                                                                                                      Originellt om en älskarinna tar emot mitt i natten, men varför inte!  Hon väntar tills maken tuppat av, han brukar ta sömnmedel. Hon ringer TS sambo som genast ger sig i väg. Hon tar emot, tjusig och välsminkad, i sin vackraste och mest genomskinliga negligé. Den kylda  champagnen väntar ... En underbar natt, det enda som stör är makens högljudda snarkningar ...
  • Anonym (Misstänksam)
    Anonym (Anette) skrev 2025-12-11 10:03:37 följande:

Är han verkligen hos kompisar eller säger han det bara?  Jag skulle börja I den änden och lite försiktigt fråga bland era vänner om dom märkt något annorlunda senaste tiden och fråga om han verkligen varit där han påstår sig vara etc 
    Att ställa såna frågor visar också era vänner att du är medveten om att det pågår något kkonstigt så får han flera ögon på sig . Skulle din sambo har en allierad bland era vänner  så kommer den personen också börja bete sig udda 

Har du god kontakt med hans familj?  Kanske dags för ett förtroget samtal med någon där och få prata ut. 

Gör du såhär så slipper du fråga om hans mobil som han ändå inte kommer visa dig ändå . Låt han pilla i den men var öppen med att du ÄR misstänksam och att fler än du har ögonen på honom .

Hur är ert förhållande i övrigt?  Vill han hitta på saker eller är han inte hemma även om det är helg?  Är ni kärleksfulla eller är det tjafs? Sex?  Hur kommer julen se ut? 

Ja, hos kompisar. Vi har familjecenter på telefonen så jag ser han alltid på kartan. Men jag vet att det finns rum och plats att umgås på arbetet. Så de ger en ganska svag trygghet. Lämnas telefonen på jobbet medans han åker iväg en sväng så kommer det inte finnas spår.

jag har väldigt bra kontakt med familjen, bättre än min sambo faktiskt. De tycker också han beter sig konstigt och har alltid haft en märklig prioriteringsordning på de som finns närmast. 

ibland misstänker jag att beteendet är väldigt styrt till årstiden. Alltid vid den här tiden varje år så är allt hemskt, depression nästan? Väldigt tungt iaf att leva med eftersom allt är dåligt enl sambon. Jag får inga konkreta svar utan att det bara är ALLT. 

nej vi hittar inte på så mycket saker tillsammans, om vi gör det så är det jag som ska fixa och ordna med det. Annars blir det film. Helgerna är han inte hemma så mycket utan då är det egna intressen eller arbete som kallar. 

eftersom vi inte ses så mycket så blir det inte så mycket tjafs kring det vardagliga, våra bråk handlar mer om att jag känner mig som andra hands alternativet medans jag ska se han som mitt första handsprioritet. Sex kan vi också ha på mitt initiativ, men jag har inte sån jätte stor lust att vara nära han på det sättet när han alltid sitter med telefonen. Direkt när vi lägger oss i sängen så ligger han och skrollar i telefonen, vilket är väldigt oattraktivt i mina ögon. 

• Anonym (Misstänksam)
    Fjäril kär skrev 2025-12-11 11:05:30 följande:

Skippa telefonen,  det är inte problemet här 

Istället skulle jag ta en allvarlig funderare på relationen som sådan och rannsaka både den och dig själv. 
    Hur har ni det egentligen?  Mår ni bra?  Kan ni kommunicera?  Tjafsar ni? Eller pratar ni inte alls överhuvudtaget utan är tysta?  Hur kul är du själv som sambo? Finns det ssker som skaver och inte fungerar?  Jobbar ni på dom problemen eller struntar ni i det? 
    Kan det finnas större planer han nu börjar ångra?  Typ att skaffa barn eller gifta er eller så som han nu kanske inte längre vill? 

Börjar man tänka inåt och reflektera kan det finnas många ledtrådar och svar till hans beteende och ni skulle behöva sätta er ner och prata om just er relation.  Hur mår ni och hur vill ni ha det? Våga vara ärliga helt enkelt.  

problemet är väl att jag är väldigt duktig på att reflektera. Medans min sambo inte är det. Jag får ofta höra att jag hånar honom, att jag inte förstår eller att jag är negativ.

vi är olika där, jag är realistisk inte negativ. Får jag höra något kan jag säga: de låter som en väldigt bra plan, roligt! Men vi måste kanske titta upp XX och XX så det inte blir problem kring XX.

då är jag negativ och förstår inte. Medans jag försöker värja från små hinder så de inte kommer som en överraskning sen. 

det känns som vad sambon än gör så kan de göras bättre, så det är en ständig tävling med sig själv. Vilket resulterar i att humöret svänger hela tiden eftersom man anser sig som misslyckad. 

jag gjorde ett test på 2 veckor att tycka allt som sas var fantastisk utan mina tänk på det här tankar. Han tyckte dessa veckor var underbara men blev deprimerad sen när dessa tänk om dök upp som ett brev på posten. Då var det elakt att jag inte sagt något som jag har kunskap kring. 

• Anonym (Misstänksam)
    Agda90 skrev 2025-12-11 11:25:09 följande:

Han ljuger för dig och drar mitt i natten och är hemlighetsfull kring sin telefon. När du frågar honom så kan han inte ge dig svar.

Nu kommer jag vara så där brutalt ärlig som jag brukar vara och som vissa tycker illa om. 

Du har redan frågat och inte fått svar. Att inte få svar är en lögn det med. Framförallt eftersom du redan har kommit på honom med att ljuga. 
    Konfrontera honom. Jag hade frågat om han är otrogen eller om han håller på med något olagligt. Markerat tydligt att det han gör är fel. 
    Mår man dåligt så berättar man det. Har man hamnat i klorna på något som kan vara kriminellt så säger man för sjutton till sambon som då kan få valet att stanna och riskera sin säkerhet eller lämna. 

Många här skriver att telefonen är privat och att de inte skulle visa vad de har för sin partner av olika skäl. Jag och min man har andra åsikter i frågan. Vi kan varandras koder och behöver vi så använder vi varandras telefoner. 

Tack för uppriktigheten, jag uppskattar den!
    vi har haft tjafs tidigare med lögner från hans sida (i början) jag känner att det här är avklarat och hanterat. Så jag tar inte upp det i nya konflikter. Men för några veckor sen fick jag en känsla av att han börjat följa väldigt många på sociala medier. Och mycket riktigt hade han lagt till flera kvinnor som jag aldrig hört talas om?

jjag är inte svartsjuk som person, men jag uppskattar inte att bli förd bakom ljuset och slösa tid. Jag frågade öppet vilka alla dessa personer var? Och han visste inte alls vad jag pratade om? Han hade inte följt någon! men det syntes väldigt tydligt. Och efter många men fick jag ur honom att det var gamla klasskompisar från högstadiet? Jag ville veta vad intentionen var men det fanns så klart ingen alls enligt honom. Han är 40 år gammal, så det är inga kvinnor han stöter på i vardagen eller likande som skulle vara en bekant eller vän.

jag vet inte men mitt huvud började snurra i massa tankar, att han försöker fiska efter napp någonstans. Eller så kanske jag är oförstående hur en person från högstadiet som jag inte sett på 20 år skulle vara intressant att följa?
  • Anonym (Misstänksam)

Jag vill bara förtydliga för alla att vi har varandra på kartor, så jag ser vart han är om jag aktivt går in och kollar. Dock har jag blivit naiv senaste tiden och känner att ja..1. han lämnar telefonen en stund på arbetet eller 2. han använder en telefon med kontantkort och vidarebefordrar samtalen till den. Tror dock ej på den sista.

• Fjäril kär
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-11 22:13:05 följande:

Jag vill bara förtydliga för alla att vi har varandra på kartor, så jag ser vart han är om jag aktivt går in och kollar. Dock har jag blivit naiv senaste tiden och känner att ja..1. han lämnar telefonen en stund på arbetet eller 2. han använder en telefon med kontantkort och vidarebefordrar samtalen till den. Tror dock ej på den sista.

Så vart är han på nätterna?  
  • Oldhag

Lite annan vinkel utifrån mina erfarenheter: Beteendet påminner starkt om otrohet, men han verkar också ha vissa problem med sitt egna mående som går ut över dig. Att först kritisera dig för att vara negativ när du är bra på planering och sedan kritisera dig för du är elak när du inte är ?negativ?- det är ett destruktivt beteende. Vad du än gör så är det ditt fel att han inte är nöjd? Han tar inte ansvar för sig själv och sina känslor utan lägger över det på dig. Han behöver sannolikt terapi. Mitt råd, från hjärtat, är att lämna. Du är inte lycklig och han kommer inte göra dig lycklig på lång sikt (om han inte tar emot hjälp då). Mannen jag älskade över allt annat betedde sig plötsligt så som du beskriver- han nekade allt och fick mig att Ifrågasätta min magkänsla men efter nära ett år ringde hans älskarinna och avslöjade hono. Detta var länge sedan nu? senare lyckades jag få barn med en man som mådde bra just då men som gradvis gjorde hans humör till mitt ansvar. Till slut fanns det ingenting jag kunde göra rätt, han kunde frysa ut mig i dagar för att jag tittat på honom på fel sätt. Psykisk misshandel. 
    Om du ändå känner att mannen gör dig lycklig så berätta hur hans beteende får dig att känna. Kan han hantera det så finns det hopp! 

• Agda90
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-11 19:27:28 följande:
    Tack för uppriktigheten, jag uppskattar den!
    vi har haft tjafs tidigare med lögner från hans sida (i början) jag känner att det här är avklarat och hanterat. Så jag tar inte upp det i nya konflikter. Men för några veckor sen fick jag en känsla av att han börjat följa väldigt många på sociala medier. Och mycket riktigt hade han lagt till flera kvinnor som jag aldrig hört talas om?

jjag är inte svartsjuk som person, men jag uppskattar inte att bli förd bakom ljuset och slösa tid. Jag frågade öppet vilka alla dessa personer var? Och han visste inte alls vad jag pratade om? Han hade inte följt någon! men det syntes väldigt tydligt. Och efter många men fick jag ur honom att det var gamla klasskompisar från högstadiet? Jag ville veta vad intentionen var men det fanns så klart ingen alls enligt honom. Han är 40 år gammal, så det är inga kvinnor han stöter på i vardagen eller likande som skulle vara en bekant eller vän.

jag vet inte men mitt huvud började snurra i massa tankar, att han försöker fiska efter napp någonstans. Eller så kanske jag är oförstående hur en person från högstadiet som jag inte sett på 20 år skulle vara intressant att följa?
    Det låter som parterpi hade varit bra för er. Något som fler borde gå på. 

Ni är inte på en bra plats som par och din man är inte på en bra plats han själv. 

Jag har själv lagt till massa med gamla klasskamrater genom åren. Men jag har aldrig ljugit om det när min man har frågat vem folk är på mina olika konton. Ibland har jag sagt "å nu hittade jag Kalle som jag inte har sett sedan gud-vet-när. Kul att se att han har fru, barn och bor i XX stad". 

Ledsen att säga det men du har skrivit ett par gånger att du har en känsla. Den typen av magkänslor brukar sällan vara fel. Men hur du ska hantera det är en helt annan grej. Jag har ingen aning. 
  • Anonym (Misstänksam)
    Agda90 skrev 2025-12-12 09:59:15 följande:
    Det låter som parterpi hade varit bra för er. Något som fler borde gå på. 

Ni är inte på en bra plats som par och din man är inte på en bra plats han själv. 

Jag har själv lagt till massa med gamla klasskamrater genom åren. Men jag har aldrig ljugit om det när min man har frågat vem folk är på mina olika konton. Ibland har jag sagt "å nu hittade jag Kalle som jag inte har sett sedan gud-vet-när. Kul att se att han har fru, barn och bor i XX stad". 

Ledsen att säga det men du har skrivit ett par gånger att du har en känsla. Den typen av magkänslor brukar sällan vara fel. Men hur du ska hantera det är en helt annan grej. Jag har ingen aning. 
    Ja men precis sån transparens vill jag ha. Men jag möts av förnekelse, har ingen aning vad du pratar om och jag har inte gjort något. Än fast det är uppenbart i många fall. Och de styrker bara min känsla att det finns en anledning bakom. Inte ett genuint de var länge sen sist känsla.
  • Noname00
    Goneril skrev 2025-12-11 18:52:37 följande:
    Ja, vem som äger bostaden eller har kontrakt framgår inte. Den kan också vara köpt för gemensamt bruk och då gäller sambolagen.                                                                                                                                                        Sambon håller nog på med skumraskaffärer, TS borde kolla igenom hans skåp och garderober.                                                                                                                                                                                                                      Originellt om en älskarinna tar emot mitt i natten, men varför inte!  Hon väntar tills maken tuppat av, han brukar ta sömnmedel. Hon ringer TS sambo som genast ger sig i väg. Hon tar emot, tjusig och välsminkad, i sin vackraste och mest genomskinliga negligé. Den kylda  champagnen väntar ... En underbar natt, det enda som stör är makens högljudda snarkningar ...
    Kan vi bara släppa sambolagen för en stund.
    Det kan lila görna vara ts som köpt bostaden fast den är för gemensamt bruk.
    Det är inget man måste applicera så länge man är överens.
  • Krocko
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-12 13:53:40 följande:
    Ja men precis sån transparens vill jag ha. Men jag möts av förnekelse, har ingen aning vad du pratar om och jag har inte gjort något. Än fast det är uppenbart i många fall. Och de styrker bara min känsla att det finns en anledning bakom. Inte ett genuint de var länge sen sist känsla.
    Men du säger att du har honom på kartan, vart är han på nätterna när han smyger ut? Han går väl knappast utan sin telefon?
  • Anonym (Misstänksam)
    Krocko skrev 2025-12-12 14:54:13 följande:
    Men du säger att du har honom på kartan, vart är han på nätterna när han smyger ut? Han går väl knappast utan sin telefon?
    Han åker till sin arbetsplats och han säger att han jobbar. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-12 16:39:31 följande:
    Jobbar? Mitt i natten? Vad jobbar han med?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Betty) skrev 2025-12-11 18:40:44 följande:

Men var säger han att han har varit när han är iväg på natten? Eller vet han inte att du märkte det?

Ska du kolla i telefonen så får du be att göra der direkt när telefonen surrar till på sen kväll/natt. Då har han ju inte hunnit radera något. Säg bara rakt ut att han har ett misstänksamt runt telefonen och det är konstigt att det är nån som vill honom något så sent och du behöver få veta vem det är för att få lite sinnesfrid.

Dock kan du inte köpa rakt av vad det står för namn om det är vanligt sms. Han kan ju lägga in namnet pelle bland sina kontakter fastän det är en tjej. Så se till att ta numret i så fall och så påbörjar du en swish på 1 krona för att få upp namnet. 

Vidare får du berätta för honom att du bara kan acceptera det väldigt förändrade beteendet om du får en ordentlig förklaring och ni har en öppen dialog. Att du inte på nåt sätt kan acceptera "vet inte", "lite stressad på jobbet" och andra diffusa luddiga svar.

Och så berättar du för honom att om han inte kan komma med en bra förklaring och öppen dialog så kan du tyvärr inte misstänka annat än att han är otrogen och att då vill du inte ha med honom att göra. 

Då får låta honom förstå att han är misstänkt tills HAN bevisar motsatsen. Ja det är omvänt men i det här fallet har han faktiskt betett sig på så vis att det är på sin plats. 

• Anonym (Misstänksam)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-12 17:30:11 följande:
    Jobbar? Mitt i natten? Vad jobbar han med?
    Inom IT, så inte Beroende av specifika öppettider 
  • Anonym (m)

Om min sambo vägrar svara på vart den tog vägen mitt i natten så är det nog slut tyvärr. Då kommer man inte vidare

• Anonym (Anette)
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-12 16:39:31 följande:
    Rättelse.. du ser att enligt platsangivelse är telefonen där...men mer vet du inte...  

Om OM han är.där vet du inte vem som mer kan vara där eller om han kör livesamtal med någon.... 
Svar på tråden Ska jag fråga?