Inlägg från: Anonym (Soffi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soffi)

Kaloriförbukning kvinna?

Om jag inte tränar eller gör så mycket annat än jobbar (stillasittande) och gör lite hushållssysslor borde jag göra av med 1600 kcal om dagen enligt beräkningar och tabeller. Får inte ihop ens 10 000 steg en dag utan träning. 

Vården säger däremot att jag borde ha en förbrukning omkring 2000 kcal. Är det verkligen rimligt att äta 2000 kcal i snitt per dag om man är inaktiv? Vårdhandboken på internet säger också ca 1600 kcal för måttligt aktiv person med min vikt. Väger 54 kg. 

• Svar på tråden Kaloriförbukning kvinna?
  • Anonym (Soffi)
    Anonym (A) skrev 2025-12-11 14:55:53 följande:

Låter som att vården går på en genomsnittlig kvinna och inte tar hänsyn till din vikt.

Ja, visst verkar det så? De har dragit till med ett generellt värde och inte tagit hänsyn till min vikt och aktivitetsnivå. 
  • Anonym (Soffi)
    Anonym (-) skrev 2025-12-11 17:05:26 följande:

Ganska lätt att säga om man kan en del om kalorier.

Ålder? 
    Längd?
    (Vikt, kön har du redan berättat)
    En dag utan träning skriver du. Vad tränar du, hur ofta hur länge.
    Snittsteg över en vecka?
    Tidigare träning? (Endast om du gymmat en hel del, simmat under många år som ung etc)

Jag tränar ingenting nu, löpträning långdistans har jag hållt med på fram tills nyligt. Snittar ungefär 8500 steg om dagen sen jag slutade löpträna. 170 lång. 
  • Anonym (Soffi)
    Anonym (-) skrev 2025-12-11 19:20:09 följande:

Du utelämnade ålder. Men du är lätt för din längd. 

Är du 50 eller äldre så 1700 kcal för att hålla vikten. Förutsatt ett snitt på 8500 steg.

Är du 30 eller yngre 1900. 

Du borde inte gå ner i vikt mer.

Jag är i 30-års åldern. Har inte tänkt gå ner i vikt men jag tappade lite förtroende när de sa att jag bör ligga på 2000 kcal. 
  • Anonym (Soffi)
    Anonym (Elfie) skrev 2025-12-12 12:21:25 följande:

Rolig rubrik: Kaloriförbukning. Det är nog det jag har råkat ut för, men min kalaskula.

Haha, tokig felskrivning :)
Svar på tråden Kaloriförbukning kvinna?