• Anonym (Onyttig)

Onyttig mat

Jag har funderat på en grej. På vilket sätt är sånt som ostbågar och chips onyttigt? Jag fattar att det inte är smockat med vitaminer o sånt, men det är ju inte som typ gelé godis lr så, det innehåller ju inte en massa onyttiga saker? Som vanliga chips då tex. Bara 2-3 gram av fettet är mättat, och dem innehåller mycket fibrer och protein (i princip samma som böner och linser) och inget tillsatt socker. Så hur är det onyttigt? Det innehåller ju mycket fett så klart, men man behöver ju (omättat) fett? Och det finns ju annat som innehåller mycket fett men som inte anses onyttigt utan till och med nyttigt, som nötter och fröer tex. Så kan nån förklara vad det är som gör tex chips onyttigt?

• Svar på tråden Onyttig mat
  • Anonym (Ssk)

En stor del av fetterna är transfetter vilket inte har några hälsofördelar alls, i kombination med mycket salt och snabba kolhydrater. Om man väl tagit ett chips eller en ostbåge är det risk att man äter hela påsen.

Därmed inte sagt att man aldrig ska äta chips eller ostbågar om man tycker om det, själv älskar jag ostbågar men äter det inte så ofta. När jag jobbade som volontär för Röda Korset på festivaler brukade vi ge lättsaltade chips till besökare som kände sig svimfärdiga, för att de skulle få snabba kolhydrater och salt, och chips är ju lättuggat och lätt att äta så de piggnade oftast till snabbt. Detta i kombination med vätskeersättning såklart.

• Anonym (kombon)

Kombon kolhydrater + fett + salt gör att det är lätt att överäta. Annars finns det, som du säger, onyttigare saker att äta.

Sen kan vi säkert diskutera vad som är nyttigt och onyttigt i alla oändlighet.

• Anonym (Kcal)

Bortsett från det du själv nämnde så är mängden kalorier det som gör dom onyttiga, fast främst i större mängder då. En hel påse chips innehåller nästan dagsbehovet av kalorier. 

• Anonym (Onyttig)

Tack för era svar! Då fattar jag bättre! Jag undrar varför nån har nertummat? Vill hursomhelst ni ska veta att det inte är jag, jag tycker det var jättebra svar!

• Anonym (m)

Transfetter, akrylamid, tomma kalorier, lätt att bli tjock av det

• Anonym (Kcal)
    Anonym (Onyttig) skrev 2025-12-14 23:02:20 följande:

Tack för era svar! Då fattar jag bättre! Jag undrar varför nån har nertummat? Vill hursomhelst ni ska veta att det inte är jag, jag tycker det var jättebra svar!

För att många har väldigt starka åsikter kring mat, näring, kalorier osv.  Detta är ett laddat ämne, mer än politik skulle jag vilja hävda. 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Onyttig) skrev 2025-12-14 23:02:20 följande:

Anonym (Kcal) skrev 2025-12-14 23:19:37 följande:
    För att många har väldigt starka åsikter kring mat, näring, kalorier osv.  Detta är ett laddat ämne, mer än politik skulle jag vilja hävda. 
    Jag tror att du, "Kcal", har en klar poäng i detta. Sen kan jag iofs även se andra möjliga förklaringar till varför det blivit tumme ned på vissa av inläggen - de inlägg som i skrivande stund har fått det innehåller ju lite märkligheter: #1 hävdar t.ex. att snacks av nämnd typ innehåller en stor del transfetter, vilket är direkt fel, och #2 påstår att en påse chips innehåller så mycket kalorier att det nästan täcker hela dagsbehovet, vilket - även om det inte är direkt fel - definitivt är en sanning med modifikation. När det gäller det senare påståendet beror dess sanningshalt förstås dels på påsstorlek och dels på vems dagsbehov vi talar om, men ändå - det får vara den absolut största påsen i kombination med någon med en (ovanligt) låg tdee för att det ska stämma.

• Anonym (Gottattleva)

Man kan inte gå omkring och vara rädd för allt som är lite onyttigt. Du sparar iallafall tänderna genom att hellre äta chips och ostbågar istället för godis och söta bakverk. Att unna sig en påse chips till helgen går bra om du rör på dig mycket i övrigt.

Är du mycket stillasittande är det en annan sak.

• Anonym (Onyttig)
    Det är ju väldigt sant, nästan hysteriskt ibland haha
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-15 04:23:30 följande:
    Jag tror att du, "Kcal", har en klar poäng i detta. Sen kan jag iofs även se andra möjliga förklaringar till varför det blivit tumme ned på vissa av inläggen - de inlägg som i skrivande stund har fått det innehåller ju lite märkligheter: #1 hävdar t.ex. att snacks av nämnd typ innehåller en stor del transfetter, vilket är direkt fel, och #2 påstår att en påse chips innehåller så mycket kalorier att det nästan täcker hela dagsbehovet, vilket - även om det inte är direkt fel - definitivt är en sanning med modifikation. När det gäller det senare påståendet beror dess sanningshalt förstås dels på påsstorlek och dels på vems dagsbehov vi talar om, men ändå - det får vara den absolut största påsen i kombination med någon med en (ovanligt) låg tdee för att det ska stämma.

Aha ok, tack för förklaringen!
    Anonym (Gottattleva) skrev 2025-12-15 04:43:11 följande:

Man kan inte gå omkring och vara rädd för allt som är lite onyttigt. Du sparar iallafall tänderna genom att hellre äta chips och ostbågar istället för godis och söta bakverk. Att unna sig en påse chips till helgen går bra om du rör på dig mycket i övrigt.

Är du mycket stillasittande är det en annan sak.

Haha va? Nej du har helt missuppfattat, jag är inte orolig, jag var bara nyfiken för att jag inte fick ihop det haha
Svar på tråden Onyttig mat