Anonym (Kcal) skrev 2025-12-14 23:19:37 följande:
För att många har väldigt starka åsikter kring mat, näring, kalorier osv. Detta är ett laddat ämne, mer än politik skulle jag vilja hävda.
Det är ju väldigt sant, nästan hysteriskt ibland haha
Anonym (Ana) skrev 2025-12-15 04:23:30 följande:
Anonym (Kcal) skrev 2025-12-14 23:19:37 följande:
För att många har väldigt starka åsikter kring mat, näring, kalorier osv. Detta är ett laddat ämne, mer än politik skulle jag vilja hävda.
Jag tror att du, "Kcal", har en klar poäng i detta. Sen kan jag iofs även se andra möjliga förklaringar till varför det blivit tumme ned på vissa av inläggen - de inlägg som i skrivande stund har fått det innehåller ju lite märkligheter: #1 hävdar t.ex. att snacks av nämnd typ innehåller en stor del transfetter, vilket är direkt fel, och #2 påstår att en påse chips innehåller så mycket kalorier att det nästan täcker hela dagsbehovet, vilket - även om det inte är direkt fel - definitivt är en sanning med modifikation. När det gäller det senare påståendet beror dess sanningshalt förstås dels på påsstorlek och dels på vems dagsbehov vi talar om, men ändå - det får vara den absolut största påsen i kombination med någon med en (ovanligt) låg tdee för att det ska stämma.
Aha ok, tack för förklaringen!
Anonym (Gottattleva) skrev 2025-12-15 04:43:11 följande:
Man kan inte gå omkring och vara rädd för allt som är lite onyttigt. Du sparar iallafall tänderna genom att hellre äta chips och ostbågar istället för godis och söta bakverk. Att unna sig en påse chips till helgen går bra om du rör på dig mycket i övrigt.
Är du mycket stillasittande är det en annan sak.
Haha va? Nej du har helt missuppfattat, jag är inte orolig, jag var bara nyfiken för att jag inte fick ihop det haha