Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Onyttig mat

Mrs Moneybags skrev 2025-12-19 09:30:01 följande:
    Det är tre olika studier samt två vetenskapliga kommentarer och en sammanfattning högst upp på sidan som jag länkade till. Om du klickar på länkarna kommer du till mer läsning. 

Som du kanske förstår är det inte så enkelt som att man äter en korv och sedan dör man, utan det är en sammantagen bild av intaget som ger en ökning av sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2, obesitas, vissa cancerformer etc. Dessa sjukdomar i sig ökar risken för att dö i förtid. 

Det finns starka bevis för att ultraprocessad mat är onyttig på ett sätt som överskrider bara ingredienserna - härdade fetter, raffinerat socker osv. Att själva hanteringen i tillverkningen förändrar ingredienserna till att bli ännu mer skadliga. 
    Finns det en separat underkategorisering i diskuusionen av dessa sk ultraprocessade saker? Det är ju viss skillnad mellan t ex havregryn och dougnuts, eller mellan bran flakes och froot loops.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-20 03:49:05 följande:
    Haha - ja; havregryn och doughnuts skiljer sig ju en del åt! Men så faller havregryn inte i kategorin ultraprocessad mat heller 😊

Men för att svara på din fråga: Ja - det finns en klassificering som heter NOVA, och som används inom forskning på hälsa och nutrition. Den delar in maten i fyra kategorier, från helt oprocessad till ultraprocessad. 
    Jag läste havregryn, sk instant - dvs t ex de jag äter som tar 1 minut att koka i micron, klassas som ultraprocessade. Därfor jag undrar om det inte gors en ytterligare subkategorisering for just ultraprocessade kategorin.

Ultra-processed foods, like energy drinks, instant oatmeal, sliced bread, or hot dogs. publichealth.jhu.edu/2025/what-are-ultra-processed-foods 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-21 03:15:13 följande:
    Ah, right - men det är ju en annan sak än vanliga havregryn. Snabbhavregryn har normalt sett gått igenom en rad ytterligare steg, som ytterligare valsning/malning, pregelatinisering, skjuvning, torkning, och tillägg av tillsatser som exvis emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. Kort sagt: det har processats på olika sätt i betydligt större utsträckning än vanliga havregryn som bara har ångats och valsats.

Inom kategori 4 i NOVA - alltså inom kategorin ultraprocessad mat - brukar inte göras nån ytterligare klassificering eftersom all mat som hamnar där uppfyller alla kriterier för att vara ultraprocessad. Att saker som hamnar där ändå kan skilja sig från varandra i fråga om allmän nyttighet har inget att göra med hur bearbetade de är, utan med andra faktorer (som förvisso ofta är bieffekter av bearbetningen, men som inte är bearbetningskriterier i sig); alltså blir en vidare kategorisering på basis av bearbetning inte relevant, om du är med på hur jag menar. Jag vet inte om jag lyckades förklara bättre nu? Ibland trasslar jag in mig när det kommer till mina personliga obsessions haha.
    Jo, tack, jag förstår vad du menar. Tyvärr tycker jag denna indelning, och att det nu i media verkar skrikas ut hur dåligt det är med ultraprocessad mat som olycklig, eftersom det är ganska stor skillnad mellan t ex en frukost av havregrynsgröt gjord på 1-minuters-havregryn och en doughnut eller en kanelbulle (både hemmagjord eller butiksköpt skulle jag vilja påstå).  

Nu handlar ju tråden specifikt om t ex chips, men även där finns det ju olika slags bearbetningar även om de är ultraprocessade; (ugns)bakade kan ju generellt anses vara bättre än friterade.
Svar på tråden Onyttig mat