• Anonym (Lussekatt)

Att leva utan en man

Ni kvinnor som tagit beslutet att aldrig mer leva tillsammans med en man eller kanske har valt att leva ensamma hela tiden. Hur mår ni? Jag levde i en längre relation som tog slut för 5 år sedan och det jag kände mest efter uppbrottet var lättnad. Känner fortfarande ingen längtan efter en man. Har jag stängt av eller är livet helt enkelt bättre utan en man?

• Svar på tråden Att leva utan en man
  • Anonym (dis)

Jag är lyckligt gift men skulle vi mot förmodan separera, skulle jag inte vilja bo ihop med en man igen. Troligen inte ens när barnen är utflugna. Jag bodde själv när jag pluggade, innan jag träffade min man, och jag saknar det ibland, även om jag inte skulle vilja lämna det vi har nu.

Blir jag singel igen vill jag bo själv, rå mig själv. Däremot skulle jag kunna tänka mig en särbo. Men denna fråga är rent hypotetisk för mig, men jag kan förstå varför många kvinnor känner så här. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Lussekatt) skrev 2025-12-15 11:04:26 följande:
    Så tänker jag med, jag kommer aldrig att bo tillsammans med en man igen. utan enbart särbo och han får inte vara klängig. Jag älskar att ha mitt eget hem, bestämma vad jag ska göra, vilken film jag ska se på, vad jag ska äta och så vidare. Det är en otrolig frihet som jag verkligen uppskattar. Sen, det går inte att lova att man blir singel för resten av livet men då ska det bli en ordentlig blixtförälskelse för att jag ska gå in i nåt. Och det har inte hänt än på 5 år även om man blivit uppvaktad. 
    Ja, alltså jag och nuvarande sa redan från start att vi inte ville bo med någon så länge barnen bor hemma. Vi ser inte poängen. Sen får vi se hur det blir efter det (hans yngsta är 9, sen har han två som är jämnåriga med mina som är 12). Men det fortsätter nog med att vara särbo och utnyttja bådas bostäder. Han bor i en lantligt belägen villa i Uppsala och jag bor i lägenhet i Stockholm. Så vi kan behålla det bästa av två världar. 
  • Dexter dot com

Jag upplever att livet är lättare när jag lever ensam än i en relation men så har jag just nu inte behov av närhet och bekräftelse. Skulle kärleken dyka upp så blir det isf ett särboförhållande.

• Anonym (nog så)

Jag levde med min pappa i 20 år, det var nog så. Det finns väl ingenting jag behöver en man till.

• Anonym (Ensam..)

Jag har valt att leva ensam pga våld i nära relation. Jag vågar inte träffa någon helt enkelt.. jag behöver inte oroa mig för något när jag lever själv..

• Anonym (Lussekatt)
    Dexter dot com skrev 2025-12-15 13:40:13 följande:

Jag upplever att livet är lättare när jag lever ensam än i en relation men så har jag just nu inte behov av närhet och bekräftelse. Skulle kärleken dyka upp så blir det isf ett särboförhållande.

Funkar så med. Kanske därför jag trivs så bra att leva ensam. Jag har heller inget behov av bekräftelse från andra, och speciellt inte från en man. 
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Evelina) skrev 2025-12-14 19:37:22 följande:

Inte för att vara sån nu men jag har upplevt på nära håll att allt ibland inte är vad det ser ut att vara...  både jag och en nära vän lämnade förhållande och vi tänkte båda två aldrig mer..  vi stöttade varandra och åren gick...

Tills en dag... på mitt jobb hände en oerhört otäck händelse som krävde krishantering under lång tid .. och väl där kom verkligheten ikapp... Mitt kraschade förhållande dök upp mitt i terapin och jag tvingades inse en hel del jobbiga sanningar om mig själv, honom och denn relation vi hade ... flera år senare insåg jag att jag hade flytt ifrån förhållandet med att envist hävda att jag vara trött på män...istället för att sörja , bearbeta och läka ifrån det... framförallt hade jag envist vägrat att LÄRA mig ifrån den erfarenheten.. jag hade skyllt allt på alla andra och honom... 

Spola framåt 3 år och jag är läkt . Jag kanske inte vill ha något förhållande men jag har inga problem att dejta ibland och känna att det är okej att bli kåt och kanske ha sex nån gång.  Och jag är nöjd så.  

Min vän?  Efter 7 år konsekvent sagt nej till män insåg hon att hon levt i garderoben... hon kom ut med buller och bång och lever nu med en kvinna. 

Så allt är inte alltid så enkelt svart och vitt... 

Och som personlig reflektion tror jag att det kan ligga en hel del obearbetade saker under ytan på nån som säger sig ge upp män. 
     Har några kvinnliga vänner och dom mår faktiskt bättre psykiskt utan man. Man kan läka utan man.  På dig låter det som att män är det som avgör att du ska läka. Och att det inte finns någon annan väg. 

Dessa kvinnor håller inte med dig, deras liv är inte upphängt kring en man. När jag läser det du skriver, så var nog det så att du behövde en man för att kunna läka. Dessa har inte behövt det. Alla har det inte så som du beskriver.

Många verkar tro att livet inte kan fortgå om man inte har kärlek och partner. Många behöver det för motivation och för att deras liv ska röra på sig. Dessa kvinnor behöver inte det. Dom klarar sig helt på egen hand. 
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Lussekatt) skrev 2025-12-15 14:03:41 följande:
    Funkar så med. Kanske därför jag trivs så bra att leva ensam. Jag har heller inget behov av bekräftelse från andra, och speciellt inte från en man. 
     Samma här med, är 41 nu. Vill inte bo ihop med en man och har noll romantiskt intresse av män. Har gett upp män helt och ska leva själv tills jag dör. Riktigt skönt. 
    Inga mer män. 
  • Anonym (Evelina)
    Anonym (Daniel) skrev 2025-12-15 15:48:33 följande:
     Har några kvinnliga vänner och dom mår faktiskt bättre psykiskt utan man. Man kan läka utan man.  På dig låter det som att män är det som avgör att du ska läka. Och att det inte finns någon annan väg. 

Dessa kvinnor håller inte med dig, deras liv är inte upphängt kring en man. När jag läser det du skriver, så var nog det så att du behövde en man för att kunna läka. Dessa har inte behövt det. Alla har det inte så som du beskriver.

Många verkar tro att livet inte kan fortgå om man inte har kärlek och partner. Många behöver det för motivation och för att deras liv ska röra på sig. Dessa kvinnor behöver inte det. Dom klarar sig helt på egen hand. 
    Då har du nog inte läst vad jag skriver.   

Jag har ett fullgott liv utan man . Att dejta och nån gång ha sex är inte ett måste utan nåt litet extra som.är helt okej att längta efter även om jag inte vill ha en relation.  Jag har inget behov av att konsekvent rata män bara för att jag inte vill ha en relation. 

Och det var lite det som var poängen med inlägget.  Allt är inte svart eller vitt.  

Poängen var också att jag förstår att många kvinnor flyr in i singellivet som blir en slags rebound istället för att kanske reflektera och läka.  What ever flows your boat osv men kanske är det inte alla kvinnor som mår bra av det heller.  
  • Anonym (nog så)
    Anonym (Evelina) skrev 2025-12-15 16:42:51 följande:
    Då har du nog inte läst vad jag skriver.   

Jag har ett fullgott liv utan man . Att dejta och nån gång ha sex är inte ett måste utan nåt litet extra som.är helt okej att längta efter även om jag inte vill ha en relation.  Jag har inget behov av att konsekvent rata män bara för att jag inte vill ha en relation. 

Och det var lite det som var poängen med inlägget.  Allt är inte svart eller vitt.  

Poängen var också att jag förstår att många kvinnor flyr in i singellivet som blir en slags rebound istället för att kanske reflektera och läka.  What ever flows your boat osv men kanske är det inte alla kvinnor som mår bra av det heller.  
    Floats. Whatever floats your boat.

Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Svar på tråden Att leva utan en man