• Anonym (Lussekatt)

Att leva utan en man

Ni kvinnor som tagit beslutet att aldrig mer leva tillsammans med en man eller kanske har valt att leva ensamma hela tiden. Hur mår ni? Jag levde i en längre relation som tog slut för 5 år sedan och det jag kände mest efter uppbrottet var lättnad. Känner fortfarande ingen längtan efter en man. Har jag stängt av eller är livet helt enkelt bättre utan en man?

• Svar på tråden Att leva utan en man
  • Anonym
    Anonym (Separerad) skrev 2025-12-15 11:44:32 följande:
    Ja, alltså jag och nuvarande sa redan från start att vi inte ville bo med någon så länge barnen bor hemma. Vi ser inte poängen. Sen får vi se hur det blir efter det (hans yngsta är 9, sen har han två som är jämnåriga med mina som är 12). Men det fortsätter nog med att vara särbo och utnyttja bådas bostäder. Han bor i en lantligt belägen villa i Uppsala och jag bor i lägenhet i Stockholm. Så vi kan behålla det bästa av två världar. 
    Jag är också särbo, liknande som du.
    Han har hus på landet och jag lägenhet i stan, det kan ju  inte bli bättre!

Vi har inga yngre barn och umgås alla helger samt när andan faller på.

Längre ledigheter bor vi tillsammans, i det hem som lockar mest för tillfället. Nu under denna årstid mest hos mig i stan och under sommaren hos honom.

Ingen av oss vill flytta ihop, och vem skulle då säga adjöss till sitt hem...?
  • Anonym (Melanie)

Är 39, har slutat dejta helt och ska leva så tills jag går bort. Finns ingenting en man kan erbjuda mig?  Känner inget inget intresse rent romantiskt för män. Dessutom tycker jag att dom flesta non är riktigt dåliga på sex med. Handlar mer om deras egen njutning. Aldrig fått en riktigt orgasm  med en man. Men får riktigt sköna och starka på egen hand. 

Trygghet har jag skapat åt mig själv, tagit mig igenom mycket svåra saker på egen hand. En man kan inte fylla den funktionen längre. Nu klarar jag mig helt själv,vad ska jag då med en man till. Nä, jag har det oförskämt bra faktiskt. Mer besvär än vad det är värt.  Nackdelarna är övervägande fler än fördelarna. 

• Anonym (Melanie)
    Anonym (Evelina) skrev 2025-12-15 16:42:51 följande:
    Då har du nog inte läst vad jag skriver.   

Jag har ett fullgott liv utan man . Att dejta och nån gång ha sex är inte ett måste utan nåt litet extra som.är helt okej att längta efter även om jag inte vill ha en relation.  Jag har inget behov av att konsekvent rata män bara för att jag inte vill ha en relation. 

Och det var lite det som var poängen med inlägget.  Allt är inte svart eller vitt.  

Poängen var också att jag förstår att många kvinnor flyr in i singellivet som blir en slags rebound istället för att kanske reflektera och läka.  What ever flows your boat osv men kanske är det inte alla kvinnor som mår bra av det heller.  
     Rebound som singel? Det är väl dp man faktiskt har tid att reflektera och läka när man har egen tid och är för sig själv.  Män är överskattade. Det är tur för män att det finns kvinnor som nöjer sig med mindre.  Oftast är det just kvinnan som får prioritera nedåt och bort saker.
  • Mayjel
    Anonym (Melanie) skrev 2025-12-16 10:17:23 följande:

Är 39, har slutat dejta helt och ska leva så tills jag går bort. Finns ingenting en man kan erbjuda mig?  Känner inget inget intresse rent romantiskt för män. Dessutom tycker jag att dom flesta non är riktigt dåliga på sex med. Handlar mer om deras egen njutning. Aldrig fått en riktigt orgasm  med en man. Men får riktigt sköna och starka på egen hand. 

Trygghet har jag skapat åt mig själv, tagit mig igenom mycket svåra saker på egen hand. En man kan inte fylla den funktionen längre. Nu klarar jag mig helt själv,vad ska jag då med en man till. Nä, jag har det oförskämt bra faktiskt. Mer besvär än vad det är värt.  Nackdelarna är övervägande fler än fördelarna. 

Håller med. Aldrig känt någon riktig gemenskap med män jag heller. Vi är helt enkelt för olika som könsvarelser. Enda gången man känner intresse av dem är väl vid ägglossning och ett par veckor innan dess, av rent biologiska skäl då. Detta räcker tyvärr inte för att släppa in dem i sitt liv, inte för mig. 

Min personliga tro är att ännu färre kvinnor bildat relationer med män om de inte prioriterade barn och barnaskaffande. För det syftet får ju män en rent praktisk funktion då det är lättare att bli gravid med en man i sitt liv.
  • Anonym (Lussekatt)

Många som svarat i tråden lever ju med en man eller är särbo, träffas på helger och längre ledigheter vilket är långt ifrån att leva utan en man. Ni har inte valt ett liv utan man. Vore mer intressant om det är fler som jag här, som helt valt bort en man. Och om ni levt så länge? jag har "bara" levt 5 år utan man och känner ingen längtan. Kan den komma tillbaka? Eller så gör den inte det utan friheten är mer värd för mig,

Tack till er som svarat som valt att leva helt utan man. 

• Anonym (Såmycketbättre)

Har för egen del bara varit tillsammans med dåliga män, så nu när barnen är utflugna sen några år så är det så väldigt skönt att få vara själv och bara bry sig om sig och sitt.

De män jag varit ihop med var jättebra i början, men ju längre förhållandet pågick desto mer började de ta mig för given, slutade hjälpas åt med hem och barn och slutade ta hand om sig själva och sina utseenden, varför attraktionen naturligt föll pladask för min del.

Sedan dess avskyr jag lata män som inte gör sin del i relationer och ensamma män som klagar på kvinnors "höga krav". Är också glad att vi lever i en tid då kvinnor blir alltmer självständiga och inte behöver en man i sina liv, varken för försörjning, trygghet eller annat. 

Den man som vill vinna mitt hjärta igen ska vara VÄLDIGT speciell, väldigt jämställd, snygg och han ska acceptera att jag eventuellt kontaktar människor han är släkt med eller folk han känner, för att kolla så att jag inte går på ännu en nit.

• Mayjel
    Anonym (Lussekatt) skrev 2025-12-16 12:40:32 följande:

Många som svarat i tråden lever ju med en man eller är särbo, träffas på helger och längre ledigheter vilket är långt ifrån att leva utan en man. Ni har inte valt ett liv utan man. Vore mer intressant om det är fler som jag här, som helt valt bort en man. Och om ni levt så länge? jag har "bara" levt 5 år utan man och känner ingen längtan. Kan den komma tillbaka? Eller så gör den inte det utan friheten är mer värd för mig,

Jag har levt så länge, i hela mitt liv. Vet inte om längtan efter partner kan komma tillbaka för någon som redan haft relationer. Det beror nog på hurpass "bränd" du blivit. 
  • Anonym (jag)

Jag är 35 och har aldrig levt med en man eller haft en pojkvän. Det brukade vara ofrivilligt då jag länge väldigt gärna ville få uppleva ett förhållande och kärlek, men nu efter all år utan att ha upplevt detta, plus att alla män jag träffat/dejtat bara har velat ha sex med mig/har utnyttjat mig/gjort mig illa som lett till att jag dels känner mig död inombords när jag tänker på män och dels fått fysiska men av allt dåligt sex som gjort att jag inte längre kan ha sex, så känner jag mig nu nöjd med att leva ensam. Jag längtar inte efter en man längre, varför skulle jag, när dom bara gett besvikelse och smärta. Det känns lugnt och skönt utan män. 

• Anonym (Lussekatt)
    Mayjel skrev 2025-12-16 13:20:33 följande:
    Jag har levt så länge, i hela mitt liv. Vet inte om längtan efter partner kan komma tillbaka för någon som redan haft relationer. Det beror nog på hurpass "bränd" du blivit. 
    Jag har blivit rejält bränd och sårad. Efter sista förhållandet tog slut så blev det väl att jag helt tappade lusten och stängde av. Skulle inte säga att jag är avstängd nu men män intresserar mig inte på samma sätt längre. Som vänner absolut, men inte som nåt annat. Den delen försvann liksom. 
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (jag) skrev 2025-12-16 14:42:37 följande:

Jag är 35 och har aldrig levt med en man eller haft en pojkvän. Det brukade vara ofrivilligt då jag länge väldigt gärna ville få uppleva ett förhållande och kärlek, men nu efter all år utan att ha upplevt detta, plus att alla män jag träffat/dejtat bara har velat ha sex med mig/har utnyttjat mig/gjort mig illa som lett till att jag dels känner mig död inombords när jag tänker på män och dels fått fysiska men av allt dåligt sex som gjort att jag inte längre kan ha sex, så känner jag mig nu nöjd med att leva ensam. Jag längtar inte efter en man längre, varför skulle jag, när dom bara gett besvikelse och smärta. Det känns lugnt och skönt utan män. 

Kan verkligen relatera till det du skriver även om jag haft några förhållanden. Men det där att känna sig mer tom efteråt, när man inser att dom bara vill ha sex. Nej tack, inte mer. 
  • Anonym
    Anonym (Lussekatt) skrev 2025-12-16 12:40:32 följande:

Hur gammal är du ts?
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym skrev 2025-12-16 15:20:37 följande:
    Hur gammal är du ts?
    Kommer inte säga exakt. Mellan 35-40. 
  • Anonym
    Anonym (Lussekatt) skrev 2025-12-16 15:30:11 följande:
    Kommer inte säga exakt. Mellan 35-40. 
    Ok, ja med det räcker som referensram.

Du är ännu så ung, du lär nog hinna ändra dig många gånger om.

Själv träffade jag min stora kärlek vid 58 års ålder!
    Hade verkligen bestämt mig för att leva utan man efter ett långt förhållande, men så kom han där... och jag föll som en fura!

Jag var så nära 100% som man kan komma, på att leva själv resten av livet. Skaffade en enkelsäng och körde dubbelsängen till en second-hand-affär då den ännu var i bra skick.
    Haha, sen fick jag köpa en ny!
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym skrev 2025-12-16 15:49:17 följande:
    Ok, ja med det räcker som referensram.

Du är ännu så ung, du lär nog hinna ändra dig många gånger om.

Själv träffade jag min stora kärlek vid 58 års ålder!
    Hade verkligen bestämt mig för att leva utan man efter ett långt förhållande, men så kom han där... och jag föll som en fura!

Jag var så nära 100% som man kan komma, på att leva själv resten av livet. Skaffade en enkelsäng och körde dubbelsängen till en second-hand-affär då den ännu var i bra skick.
    Haha, sen fick jag köpa en ny!
    Där ser man. Livet kan verkligen ta sina svängar och öppna dörrar man trodde var stängda. Får jag fråga om han är i samma ålder som dig? Hade du inte upplevt sån kärlek innan nån gång?
  • Anonym
    Anonym (Lussekatt) skrev 2025-12-16 15:53:17 följande:
    Där ser man. Livet kan verkligen ta sina svängar och öppna dörrar man trodde var stängda. Får jag fråga om han är i samma ålder som dig? Hade du inte upplevt sån kärlek innan nån gång?
    Han är ca tio år yngre. 

En gång när jag var ung, 40 år tidigare.  Honom gifte jag mig med och vi fick ett barn tillsammans.  Dessvärre gick han bort alldeles för ung...
  • Anonym (z)
    Anonym skrev 2025-12-16 16:15:37 följande:
    Han är ca tio år yngre. 

En gång när jag var ung, 40 år tidigare.  Honom gifte jag mig med och vi fick ett barn tillsammans.  Dessvärre gick han bort alldeles för ung...
    Beklagar.
  • Anonym
    Anonym (z) skrev 2025-12-16 17:28:48 följande:
    Beklagar.
    Tack.

Jag är ändå glad att jag fick möta honom, då för länge sedan. 

Idag är han ett vackert minne, och vår son är sedan länge vuxen. Ibland kan jag se hans far i honom, de är inte kopior av varandra men ibland ser jag det. Och det är fint. Hjärta
Svar på tråden Att leva utan en man