• reste

Skaffa barn under studier

Jag och min man väntar vårat första barn mars 2026 och jag går nu i tankarna på framtida studier. 

Har länge velat läsa vidare till något efter gymnasiet men inte riktigt kunnat bestämma mig till vad. Nu är jag ganska säker på att jag vill plugga till lärare. Men det dyker upp många funderingar och jag har inte den blekaste om vem man kan vända sig till! 

Typ det enda som får mig att tveka är att jag vet att vi kommer vilja ha fler barn innan jag är färdig med utbildningen, då den ju är 5 el. 5,5 år. Vet att jag i alla fall vill ha mist ett barn under den tiden. 
    Hur skulle det fungera tror ni? Och blir det för tidigt att söka HT26? 

Är i dagsläget anställd på ett företag på heltid tillsvidare. Ska jag då ta tjänstledigt under studierna? hur skulle det fungera om jag sedan blir gravid igen? hur nära inpå föräldraledigheten kan jag säga att jag vill säga upp mig eller ta tjänstledigt? Kan de säga nej till tjänstledigheten när det gäller studier?

Har tagit föräldraledigt till Mars 2027 så då kanske jag ska vänta med att söka till utbildningen till HT27! 

Har 3 månaders uppsägningstid och vill ju veta att jag kommer in på utbildningen innan jag säger upp mig! 

Är det någon som varit i liknande sits som vet vem man kan vända sig till, eller har tips och råd? 
    >Hur hade not gjort 

• Svar på tråden Skaffa barn under studier
  • Anonym (Ellen)

Jag skulle aldrig säga upp mig, det är bättre att ha en tjänst som man är tjänstledig ifrån än att stå helt utan. Det är verkligen ingen man planerar för men i värsta värsta fall så kan man avbryta studierna och gå i tjänst om något inträffar och man behöver öka sin inkomst. 
    Arbetsgivaren kan ha rätt att skjuta på studierna men inte helt neka.
    Det finns en lag som reglerar detta:

Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning | Sveriges riksdag

Huruvida du pallar att börja läsa redan HT26 är omöjligt att säga, det beror ju på så mycket kring barnet och första tiden. Är du redan FL och söker tjl för studier istället så borde du inte få nej kan jag tycka då din arbetsgivare redan räknat bort dig i planeringen så att säga.

• Anonym (Mamma)

Jag har studerat med småbarn. Fick första barnet mitt i studierna och tog då ett studieuppehåll ett tag sen fortsatte jag plugga igen. Inge problem alls enligt mig. Funkat super och såååå många som gör det :)

Tog tjänstledigt från jobbet. Dom måste bevilja det för studier. Så upp mig när jag hade jobb inom det jag utbildar mig till.

Lycka till :)

• Jemp

Du har rätt att ta tjänstledigt för studier och drt är ju klokt att göra, så du har något att komma tillbaka till om du inte får lärarjobb direkt. 

Man har rätt att vara föräldraledig från utbildning så det går utmärkt. Kontakta SYV på universitetet för att få information om upplägg, det kan finnas kurser som behöver läsas i viss ordning osv som gör att det enklaste kan vara att vara ledig precis ett kalenderår.

Att börja hösten 2026 beror nog lite på hur du känner kring föräldraledighet och om du tänkt plugga på distans eller campus. Personligen hade jag tyckt att det vore lite för tidigt att avsluta föräldraledigheten, men det har gått bra att plugga på distans 75% i den åldern. Andra gör andra val och det funkar utmärkt för dem. 

• Alithe12

Hej! 

Grattis till er som ska bli föräldrar 🙂

När det kommer till dina tankar till studier så hade jag sökt när du är mammaledig och sett om du kommer in. Jag började studera när min dotter var 6 månader HT24 och det gick superbra , mycket går att läsa sig till på distans och det mesta är frivilligt i högskoleutbildning! Har du familj och vänner som kan stötta upp någon gång i veckan under tiden du har lektion så tror jag de hade gått super! Nu är det inte lärare jag läser men kan ändå tänka mig att det går att anamma medans du fått bebis, svårare om de var en fysisk utbildning som polis eller dylikt. 

Jag var mammaledig från min tillsvidare anställning på mitt jobb under tiden jag pluggade och så i dialog med min chef ändrade vi till studieledig när jag slutade vara mammaledig och dottern gick på förskola.

Sen din oro för barn nummer 2 , du har möjlighet att ta studieuppehåll under tiden du pluggar och då reserveras din plats tills din mammaledighet är över eller om du kombinerar plugg med bebis går ju med , men de vet du ju mer om när du sett eran kursplan och så! Men jag tycker du ska söka och ta ett beslut därifrån!

stort lycka till 😃

Svar på tråden Skaffa barn under studier