• Anonym (Mamma)

Orosanmälan

Godkväll!
    Att förstå hur det kom orosanmälan, jag måste ta er tillbaka i början.
    Vi har flyttat till en liten byn några år sen på grund av att vi vill uppleva ett nytt sätt att leva. Jag är invandrare och min man är från norden. i början allt verkade vanlig på ytan men vi fick veta att det finns rasism och alla i byn är släkt, ogillar främlingar och 40-60% rösta SD. Då började en lärare, och 3 st fritidspersonalen utsatta mig utfrysning och rasism men också andra kräkningen. Jag har alltid varit starkt, självsäkra och modig, jag bara ignorerade. Vi har känt att de vill göra oss illa pga de är alltid nedlåtande, ignorera mig och inte vara hjälpsamma. Två månad sen blev  läraren rektor, men för oss blev mardrömmar. 
    Denna rektor skickade orosanmälan till socialtjänsten för att fritidspersonalen hörde att min barn som inte fyllde 6 än sa till en kompis att min mamma kastade skor till mina stora syskon. Vi kallades till mötte, barnen har inte sagt att mamma kastade skor och har inte sett heller. vi tror att hela händelsen är hittat på och vi känner oss utpekat.
     jag vill bara skriva av mig och vet inte vad vi ska göra. 

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-16 22:01:21 följande:
    Orosanmälan

Godkväll!
    Vi har flyttat till en liten byn några år sen på grund av att vi vill uppleva ett nytt sätt att leva. Jag är invandrare och min man är från norden. i början allt verkade vanlig på ytan men vi fick veta att det finns rasism och alla i byn är släkt, ogillar främlingar och 40-60% rösta SD. Då började en lärare, och 3 st fritidspersonalen utsatta mig utfrysning och rasism men också andra kräkningen. Jag har alltid varit starkt, självsäkra och modig, jag bara ignorerade. Vi har känt att de vill göra oss illa pga de är alltid nedlåtande, ignorera mig och inte vara hjälpsamma. Två månad sen blev  läraren rektor, men för oss blev mardrömmar. 
    Denna rektor skickade orosanmälan till socialtjänsten för att fritidspersonalen hörde att min barn som inte fyllde 6 än sa till en kompis att min mamma kastade skor till mina stora syskon. Vi kallades till mötte, barnen har inte sagt att mamma kastade skor och har inte sett heller. vi tror att hela händelsen är hittat på och vi känner oss utpekat.

Flytta till en annan ort, ni har hamnat på en plats där det är "tillåtet" att mobba utlänningar. Och de människor som bor där som inte tycker att det är bra, de vågar inte säga emot de andra. För att de är rädda att själva bli mobbade om de säger emot.

Tänk på hur era barn kommer att få det i framtiden.
  • Anonym (F)

Sedan kan det vara bra att veta att skolan i princip är  skyldig att göra en orosanmälan till Socialförvaltningen om ett barn säger att ett barn blir slaget hemma. Även om skolan inte har bevis på det. Det räcker med att det finns oro för att det kan ha skett. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2025-12-16 23:07:38 följande:
    Flytta till en annan ort, ni har hamnat på en plats där det är "tillåtet" att mobba utlänningar. Och de människor som bor där som inte tycker att det är bra, de vågar inte säga emot de andra. För att de är rädda att själva bli mobbade om de säger emot.

Tänk på hur era barn kommer att få det i framtiden.
    Vi känner Inte trygg här längre, Vår barn är starka och vet att det finns människor som tycker inte om andra pga man ser ut annorlunda. Många i byn är medvetna att det finns folk som är rasist mot invandrare men vår svenska kompisar tycker att vi ska ignorera de rasisterna. Går man efter våran barn går man över gränsen, det räcker för oss.
    tack för dina tåd..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2025-12-17 00:27:10 följande:

Sedan kan det vara bra att veta att skolan i princip är  skyldig att göra en orosanmälan till Socialförvaltningen om ett barn säger att ett barn blir slaget hemma. Även om skolan inte har bevis på det. Det räcker med att det finns oro för att det kan ha skett. 

Jag förstår men vi tycker att  hädelsen är fläska och hittat på. Det är trovärdigt att saga invandrare mamma kastade skor på sina barn än att säga samma sak om svenska mamma. Det handlar inte om riktig oro men att vara rasist och vill förstora för oss. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-17 17:48:45 följande:
    Jag förstår men vi tycker att  hädelsen är fläska och hittat på. Det är trovärdigt att saga invandrare mamma kastade skor på sina barn än att säga samma sak om svenska mamma. Det handlar inte om riktig oro men att vara rasist och vill förstora för oss. 
    Falska ska det står
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (F)
    Jag har själv arbetat i skolan och varit med om att göra orosanmälningar, det är jätteobehagligt att göra det. Man vill normalt inte det, men någon gång gör man det i alla fall.

ert fall kan det ha berott på att någon ville skada er och ert rykte, om ni tidigare har fått mycket negativa signaler från personal i skolan . I så fall förstår jag att ni är upprörda! 
  • Anonym (qwerty)
    Orosanmälan

Godkväll!

Svensk skola är skyldig enlig lag att göra orosanmälning om de uppfattar att något är fel.
    Det har inget mer rasism att göra.
    Du låter inskränkt som säger att "alla är släkt och 40-60% röstar på SD" låter snarare som problemet ligger hos dig och inte den svenska skolan.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Y) skrev 2025-12-17 22:49:27 följande:
    Orosanmälan gör inte pga hudfärg eller religion. Låter snarare som du försöker skylla svenskar för att något är fel hos er. Alla vet att om man kastar "rasist" kortet så måste svensken ge upp.
    I den här byn man är rasist, inte bara jag som säger, mina närmast svenska kompisar säger ochså. i den här byn kastar man alg huvud hos invandrare familj. Man fråga om man jobbar och betala skatt som invandrare.Denna rektor utsatt mig rasism, mobbning, utfrysning och mycket annat när hen var lärare. När detta funkade inte går man efter vår barn, den minsta som är inte 6 år än och ljuger . Detta kallar jag desperate. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (O)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-17 23:13:31 följande:
    I den här byn man är rasist, inte bara jag som säger, mina närmast svenska kompisar säger ochså. i den här byn kastar man alg huvud hos invandrare familj. Man fråga om man jobbar och betala skatt som invandrare.Denna rektor utsatt mig rasism, mobbning, utfrysning och mycket annat när hen var lärare. När detta funkade inte går man efter vår barn, den minsta som är inte 6 år än och ljuger . Detta kallar jag desperate. 
    Fast om ert barn har livlig fantasi och berättar något oroväckande i skolan så måste man självklart utreda det.

Hade det inte utretts hade säkert någon kunnat säga att det beror på rasism att inte dina barn har rätt till samma skydd som alla andra barn mot våld.
  • Anonym (F)

Barn före 6 års ålder kan hitta på saker som inte är sant och inte fullt ut förstå att man inte gör så, de har en lite mer svävande gräns mellan sanning och lögn. 

Men eftersom man behöver utreda det som barn säger som är oroande, så får man som skolpersonal inte börja ifrågasätta barnet när det säger sådant, utan bara be det att berätta mer om vad som hände. Så att man kan skriva en orosanmälan. 

Sedan kan så klart en skolpersonal i ledarställning vara rasist. Sådant händer. 

Jag tror inte att det är någon id'e att diskutera det här på Familjeliv.

• Mentat
    Orosanmälan

Godkväll!

Behöver inte vara något att stirra upp sig över. Jag fick en orosanmälan en gång gällande ett av mina barn men hade ett snack med socialsekreteraren om varför det fanns en fullt naturlig förklaring till barnets beteende. Det var inget konstigt alls.

Finns ingen anledning att blanda in (sd), rasism etc i resonemanget - man gör orosanmälan på helsvenska barn om det är något som just oroar.
  • Anonym (F)

Tillägg, även 6-åringar kan ibland ha lite suddiga gränser mellan fantasi och verklighet.

• Anonym (M.)

Fast det där har jag svårt att tro på. Det förekommer att ENSKILDA personer som arbetar med barn på något sätt, anmäler en förälder bara för att jävlas. För att han eller hon har fattat agg till föräldern, och vet att detta med orosanmälningen är en makt som han eller hon har, och att han eller hon kommer att bli lyssnad på just för att han eller hon ÄR en professionell person som arbetar med barn. 

MEN jag har svårt att tro att flera stycken sådana individer skulle hamna i samma skola, och att de skulle gadda sig samman mot en familj. SÅ många oprofessionella personer finns det inte. De riskerar ju dessutom sin anställning om det kommer fram att de ljugit.

Och att det skulle ha med er härkomst att göra är ju helt absurt. Vad skulle någon som är rasist vinna på att anmäla er för något sådant? Ni kommer ju inte att skickas ut ur landet för det. Snarare tvärtom, socialen  kommer kanske t.o.m. att spärra barnens pass (med hjälp av polismyndigheten) så att ni INTE ska kunna ta dem ut ur landet.

• Anonym (F)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-18 23:26:52 följande:

Fast det där har jag svårt att tro på. Det förekommer att ENSKILDA personer som arbetar med barn på något sätt, anmäler en förälder bara för att jävlas. För att han eller hon har fattat agg till föräldern, och vet att detta med orosanmälningen är en makt som han eller hon har, och att han eller hon kommer att bli lyssnad på just för att han eller hon ÄR en professionell person som arbetar med barn. 

MEN jag har svårt att tro att flera stycken sådana individer skulle hamna i samma skola, och att de skulle gadda sig samman mot en familj. SÅ många oprofessionella personer finns det inte. De riskerar ju dessutom sin anställning om det kommer fram att de ljugit.

Och att det skulle ha med er härkomst att göra är ju helt absurt. Vad skulle någon som är rasist vinna på att anmäla er för något sådant? Ni kommer ju inte att skickas ut ur landet för det. Snarare tvärtom, socialen  kommer kanske t.o.m. att spärra barnens pass (med hjälp av polismyndigheten) så att ni INTE ska kunna ta dem ut ur landet.

En orosanmälan skrivs av den person eller de som barnen har berättat något för som är anmärkningsvärt. Rektor brukar skriva under, men det är anmälaren som är den som ansvarar för att innehållet stämmer. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-18 23:26:52 följande:

Det handlar om 2 personalen och rektorn.  En av personalen är släkt med rektorn. Om rektorn och dessa personalen var opartisk, jag skulle ha förtroende för hela processen. Dessa människor utsätt mig utfrysning, rasism, och är nedlåtande. Jag kan förstå att du har svårt att tro att det finns sanna människor i skolan. En av personalen sa att hen hörde mitt barn säga till sin kompis att mamma kastade skor på stora syskon, alltså barnen inte pratade med personalen. Det handlar om deras ord mot en 5 och halv åring. Det är löjlig. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2025-12-18 23:54:41 följande:
    En orosanmälan skrivs av den person eller de som barnen har berättat något för som är anmärkningsvärt. Rektor brukar skriva under, men det är anmälaren som är den som ansvarar för att innehållet stämmer. 
    Barnen har inte berättat till nån personalen att mamma kastade skor på stora sysko, alltså personalen hörde att barnen sa till sin kompis när de sätt och åt mellanmål. vi tror att de hittat på och ljög.Hade barnen gick till personalen och sa det, och rektorn var någon annan som är opartisk, vi skulle ha förtroende för processen. 
  • Anonym (F)

Om den personalen tydligt hörde ditt barn säga att hans mamma kastar skor på barnets syskon, så är det lika giltigt som vittnesmål som om han hade berättat det för personalen. 

Men det klart att barnet kunde ha sagt det till kompisen  av någon speciell  anledning, t ex. sagt det för att han ville säga något uppseendeväckande eller imponera på något sätt. Lite hittat på något spännande.

Men det är svårt för personalen att veta.

Idrottsläraren kunde ha tagit en liten koll i omklädningsrummet, genom att bara gå förbi och i förbifarten försöka se om barnet, som enligt berättelsen skulle ha fått skorna på sig, hade blåmärken. 

Sedan så klart att det kan finnas personal som inte tycker om en förälder och vill bråka. Men det kan inte vi här på Familjeliv veta.

Men ni behöver inte oroa er för kontakten med socialförvaltningen, de är vana vid sådana här anmälningar. 

Svar på tråden Orosanmälan