• Tänk logiskt

Friend zone

På sociala medier pratas det mycket om män som aldrig lyckas få till det med en kvinna. De hittar aldrig någon kvinna som är intresserad av den sexuellt eller romantiskt. De kvinnor de träffar vill istället "bara" vara vänner med dem. Dessa kvinnor sägs då hamna inom mannens "friend zone" och det beskrivs det som det värsta en man kan råka ut för att kvinnor bara vill vara inom mannens friend zone.

Men jag säger, är det verkligen så hemskt? Det kunde ju vara mycket värre. För det är väl bättre att ha kvinnliga vänner inom sin friend zone än att inte ha några vänner alls?

• Svar på tråden Friend zone
  • Anonym (Man)

Om vi ska lyssna på allt ert snack, hjälpa till etc så vill man ha något för det. Att bara vara kompis med en kvinna ger inte så mycket oftast.

• Anonym (Smil)
    Tänk logiskt skrev 2025-12-20 03:08:15 följande:
    Friend zone

På sociala medier pratas det mycket om män som aldrig lyckas få till det med en kvinna. De hittar aldrig någon kvinna som är intresserad av den sexuellt eller romantiskt. De kvinnor de träffar vill istället "bara" vara vänner med dem. Dessa kvinnor sägs då hamna inom mannens "friend zone" och det beskrivs det som det värsta en man kan råka ut för att kvinnor bara vill vara inom mannens friend zone.

Men jag säger, är det verkligen så hemskt? Det kunde ju vara mycket värre. För det är väl bättre att ha kvinnliga vänner inom sin friend zone än att inte ha några vänner alls?

Dom kanske inte är kompatibla vänner egentligen? Man kan inte förvänta sig vänskap från någon som är kär i en. Om man utnyttjar det är man inte en bra vän.
  • Anonym (Joel)

Det handlar väl om ofrivillig vänskap i många fall som då också många gånger blir olycklig kärlek. Och tyvärr kan en del män utnyttjas i det läget,, ställa upp hit och dit, spela på killens känslor osv
    Inte sunt något av det. 

Givetvis  kan vänskap vara bra om det är genuin äkta vänskap men hur många är det egentligen?  

• Anonym (L)

Jättekul att vara vän med någon som man är kär i. Hur tänkte du där? Har provat med en tjej jag var intresserad av men inte var kär i och den sk vänskapen gick ut på att jag skulle lyssna på henne, inte tvärtom.

• Anonym (Soron)
    Anonym (Man) skrev 2025-12-20 04:32:52 följande:

Om vi ska lyssna på allt ert snack, hjälpa till etc så vill man ha något för det. Att bara vara kompis med en kvinna ger inte så mycket oftast.

Jag har fixat högavlönade jobb till flera av mina manliga vänner och de vill ofta ha karriärråd innan de byter eller om det är problem med chefen. Jag har fällt både en ordförande och en VD så de hade definitivt vunnit på att vara bättre.

Men har man perspektiv som en daggmask är det klart att man inte ser örnarna i skyn. 
  • Farbror Grön

Vänner är ju toppen, och jag kan hålla med om att en del män kanske underskattar värdet av kvinnliga vänner.

Men väldigt många, både män och kvinnor, vill även ha romantiska eller sexuella relationer. Då är det förstås frustrerande om ingen är intresserad "på det sättet".

(För övrigt tror jag den gängse terminologin i trådstartens scenario är att mannen hamnat i kvinnans friend zone, inte tvärtom.)

• Cia78n

Jag har en manlig vän som är kär i mig. Pratar jämt om hur mycket känslor han har för mig, vart vi ska bo, kallar mig flickvän osv. Det går liksom inte in att vi bara är vänner. Men vi båda har mycket användning av varandra, ger varandra jobb osv.

• Fjäril kär

Även normalt funtade människor hamnar då och då i friendzone och det kan vara oerhört ledsamt ...och om det är jobbigt för oss..Så hur tufft är det inte då för den som inget annat vill än att hitta en partner?  

Hur vore det att se saker ur andras perspektiv?  

Allt är skitkul och enkelt tills den dag man själv hamnar där...

• Fjäril kär

Läste för övrigt ett bra inlägg på Threads häromdagen om vänskap och kärlek...

"Friendzone är inget annat än en variant av ghosta, man låtsas som det regnar och insisterar på hur fint det är med vänner" 

• Tecum

Du har en poäng i att det kan vara bra med kvinnliga vänner, man får ett annat perspektiv på saker och lär sig att umgås med motsatt kön.
    Men att vara kär i någon som inte besvarar känslorna och som kanske rentav passar på att utnyttja "vännen" är bara plågsamt och destruktivt.

• Anonym (g)
    Anonym (L) skrev 2025-12-20 09:36:00 följande:

Jättekul att vara vän med någon som man är kär i. Hur tänkte du där? Har provat med en tjej jag var intresserad av men inte var kär i och den sk vänskapen gick ut på att jag skulle lyssna på henne, inte tvärtom.

Grattis. Då var ni inte bra vänner för en ensidig vänskap är aldrig kul.
    Fjäril kär skrev 2025-12-20 10:12:32 följande:

"Friendzone är inget annat än en variant av ghosta, man låtsas som det regnar och insisterar på hur fint det är med vänner" 

Så för att jag inte vill dejta min kollega utan ha honom som vän är det automatiskt ett utnyttjande? Jag hade gärna dejtat min kollega om vi fungerat ihop på ett sådant plan men vi kommer bara att vara vänner. Äh. Jag vet inte men det känns som att det alltid är fel att inte vilja dejta någon som är kär i en och när man behåller vänskapen och är försiktig att inte utnyttja den ändå.
  • Cia78n
    Anonym (g) skrev 2025-12-20 14:25:03 följande:

Så för att jag inte vill dejta min kollega utan ha honom som vän är det automatiskt ett utnyttjande? Jag hade gärna dejtat min kollega om vi fungerat ihop på ett sådant plan men vi kommer bara att vara vänner. Äh. Jag vet inte men det känns som att det alltid är fel att inte vilja dejta någon som är kär i en och när man behåller vänskapen och är försiktig att inte utnyttja den ändå.
    Tycker att varenda man som jag har haft vänskaplig relation med har blivit kära till slut så då kan man inte umgås med någon man alls då. Har själv haft känslor för någon men jag valde att bryta kontakten. Annars får jag väl skylla mig själv tänker jag. Vuxna personer behöver ju inte ha kontakt om den ena blir intresserad om den nu inte klarar av det. Det är inte som när man går i skolan och tvingas umgås.
  • Fjäril kär
    Anonym (g) skrev 2025-12-20 14:25:03 följande:

En sunt funtad människa vet vad äkta vänskap är. Inte skulle du väl behandla din manliga vän annorlunda mot för dina tjejkompisar?  I så fall är det ju på lika villkor.

Däremot blir det ju fel om du skulle dra nytta av hans känslor för egen vinning..  och han då fortsätter att ha känslor för att han hoppas att det ska bli något mer av att bli särbehandlad.  
    Det är ju då man hamnar nåt form av situationship. 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (L) skrev 2025-12-20 09:36:00 följande:

Har precis samma erfarenhet som du. Och nej, att vara vän med någon man är kär i är närmast outhärdligt i längden.
  • Anonym (Ensam)
    Fjäril kär skrev 2025-12-20 10:07:42 följande:

Även normalt funtade människor hamnar då och då i friendzone och det kan vara oerhört ledsamt ...och om det är jobbigt för oss..Så hur tufft är det inte då för den som inget annat vill än att hitta en partner?  

Hur vore det att se saker ur andras perspektiv?  

Allt är skitkul och enkelt tills den dag man själv hamnar där...

Tack för att du ser vårat perspektiv så glasklart.
  • Anonym (g)
    Fjäril kär skrev 2025-12-20 15:12:32 följande:
    En sunt funtad människa vet vad äkta vänskap är. Inte skulle du väl behandla din manliga vän annorlunda mot för dina tjejkompisar?  I så fall är det ju på lika villkor.

Däremot blir det ju fel om du skulle dra nytta av hans känslor för egen vinning..  och han då fortsätter att ha känslor för att han hoppas att det ska bli något mer av att bli särbehandlad.  
    Det är ju då man hamnar nåt form av situationship. 

Vänta nu, situationship? Nej verkligen inte enligt någon definition. 

Mina vänner ställer upp för mig och jag samma, gör inte skillnad på kön eller om vännen är en kollega också eller inte. Jag vet att han skulle göra mer för mig än jag är bekväm med så jag stoppar det men ibland låter jag honom för skulle gjort samma sak själv för mina andra vänner.

• Anonym (Man)
    Anonym (Soron) skrev 2025-12-20 09:42:59 följande:
    Jag har fixat högavlönade jobb till flera av mina manliga vänner och de vill ofta ha karriärråd innan de byter eller om det är problem med chefen. Jag har fällt både en ordförande och en VD så de hade definitivt vunnit på att vara bättre.

Men har man perspektiv som en daggmask är det klart att man inte ser örnarna i skyn. 
    Men jag har inte samma småsinta behov av att hävda mig som du har. Där skiljer vi oss åt.
Svar på tråden Friend zone